• Anonym (faster)

Omhändertaget barn! Hjälp!

Ska försöka dra detta kort. Min bror och hans fd har en litet barn tillsammans. Dem separerade förra året. Min bror föll tillbaka i sitt drogmissbruk och sitter nu häktad för stöld och inbrott, och även dömd till fängelse som han nu överklagar.

Nu har även hon fallit tillbaka i drogmissbruk och barnet är omhändertaget sen två veckor tillbaka. Vi fick reda på allt detta för några dagar sen. Min bror fick ringa ett nödsamtal från häktet då det gällde hans barn. han ringde då min syster och bad om att hon eller jag skulle försöka få ta hand om hans barn, hon sa ja direkt.

Hon har nu ringt runt som en tok till socialförvaltningen i den kommun barnet tillhör men det är bara sekretesser överallt. Hon har iaf berättat att hon vill ta hand om barnet. Hur lång tid brukar sånt här ta? Min syster och hennes man har alla förutsättningar att ta hand om barnet, dem har två egna barn, bor i hus, fasta jobb mm skötsamma med andra ord.

Någon med erfarenhet? 

• Svar på tråden Omhändertaget barn! Hjälp!
  • Anonym

Det kan ta lång tid. 
    Som nära anhörig till ett barn kan man "stämma" om vårdnaden eller umgänge.
    Så ta upp det till tingsrätten (det kan ta någon månad) då kan man begära ett interemistiskt beslut (Tillfälligt beslut för barnens skull om tillfälligt umgänge tills hela tvisten är avklarad) Ett interemistiskt beslut får enligt lag ta max 3 veckor efter man tar upp det med tingsrätten. Ring en advokat.
    Att gå genom soc kan vara jättelätt och gå jättefort om man har rätt attityd och helt omöjligt med fel attityd.
    Det är viktigt att lägga fram att "Jag bryr mig väldigt mycket om detta barnet och har träffat barnet regelbundet så det känner sig tryggt med mig, jag viste inte om att föräldrarna börjat med droger igen, hade jag vetat det hade jag själv tagit kontakt med er..... Finns det någon möjlighet att jag kan få träffa barnet och se att det har det bra jag tror det är viktigt för barnet när det är så mycket för det redan att det får träffa någon det känner sig trygg med" "finns det något jag kan göra för att hjälpa osv, jag skulle absolut ställa upp som tillfälligt boende osv"

Visa att det är barnet du är mån om, vad som är viktigt för barnet,
    Dock anser jag inte att människor som missbrukar ska ha barn, jag har en flicka som bor hos mig då hennes föräldrar är mycket olämpliga, hon har varit omhändetagen vid 4 tillfällen, nu senaste 2 gångerna har hon själv sökt hjälp. Hon bor hos mig då jag var den enda som kämpade för henne och hon är tillsammans med min yngre bror sedan 2år tillbax. Hon är ju dock 16 år och har lite att säga till om själv.

Acceptera att det är sekretess, de får inte bryta denna till dig under några omständigheter så bråka inte om det. Gör dig delaktig genom att hjälpa och vilja finnas där för barnet. 

• Anonym (faster)

Tack så mycket för ditt svar :) Jag ska vidarebefodra detta till min syster

Svar på tråden Omhändertaget barn! Hjälp!