• KaKje

Bröllopsannons... vad betyder pga

Snälla hjälp mig...

såg i en annons i tidningen idag att en gammal vän till mig skall gifta sig på lördag... längst ner i annonsen stod det pga: och så en adress till hennes mamma. Vad betyder det? att man kan "bjuda in sig själv", eller bara att man kan skicka telegram dit? eller vaddå... skulle gärna gå till kyrkan och kika på dem och gratulera men vet inte om det är lämpligt. Kan inte alla dessa regler och vill ju inte göra något opassande!

Blir jätteglad för snabba svar...

• Svar på tråden Bröllopsannons... vad betyder pga
  • giz

pga är väll: på grund av..........

• Nyfiken gul

postogramadress..... ska du skicka telegram/postogram så ska det skickas till den adressen som stod i tidningen,,

• Idun

Jag tror att det betyder postogramadress. Men kyrkan brukar ju vara öppen för alla även under bröllop så dit kan du säkert gå uatn att vara bjuden. De blir säkert bara glada!

• klocka

Pga betyder postogramadress - nytt för tidigare tga, telegramadress. Dit kan du skicka postogram om du vill att det skall läsas upp under kvällen.

Klart du skall gå och titta i kyrkan! Alla vigslar är allmänna gudstjänster vilket innebär att vem som helst kan gå dit. Är ni goda vänner är det klart hon blir glad om du kommer dit och gratulerar!

• giz

men det stämmer ju inte riktigt in eller?? skumt

• giz

asg vad fel jag hade *jular av glädje*

• Miss Upsey Daisey

ja, pga = på grund av

det kanske va feltryck o skulle stå OSA...?

• Miss Upsey Daisey

då va vi två som hade fel.. O under tiden jag skrev mitt kom ju alla andra svar in... *asg*

• Vem där

Jag var toastmadame på ett bröllop i somras och då ordnade jag till brudparet en alldeles egen epga = epostogramadress. Det var uppskattat och det trillade in en hel del fina och lustiga hälsningar till och med timmarna precis innan vigseln

• KaKje

Tack... det får väl bli ett postogram då... och kanske en visit till kyrkan!!

• FruPuffen

Det är postogramadress! Vi hade det i vår bröllopsannons, så att de som ej kunde komma/ej var bjudna till festen kunde skicka en hälsning om de ville. Självklart vill man att alla som vill kommer till kyrkan, men tyvärr så sätter ju ekonomin en begränsning för hur många man kan bjuda på festen.

Svar på tråden Bröllopsannons... vad betyder pga