• LinaLi

Svårt att säga tack.

Vår 4 åring har väldigt svårt att säga tack när hon fyller år och får presenter och i andra situationer när andra ger henne något. Hemma säger hon tack till oss föräldrar. Hon kan, men verkar bli för blyg eller förlägen när det kommer till presenter från andra. Vi har sagt till henne att det är snällt att säga tack när någon ger henne en present, att det är så man brukar göra.

Har ni något tips? Visst hon är 4 år men hon kan och hon förstår, men säger det inte.

• Svar på tråden Svårt att säga tack.
  • Khaleesi

Jag misstänker att hon tycker att det är jättepinsamt. Det gjorde jag. Visst blev jag glad, men just att säga "tack" var lika pinsamt som att säga "navel". Jag har tyvärr inget konkret tips, mer än att det nog går över, med lite tid. Man kan ställa högre och högre sociala krav på barnen när de blir lite äldre.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Fraggelgirl

Vår dotter är 3 och säger tusen tack om allt möjligt, stort eller litet. Men att tacka andra som hon känner mindre gör hon bara om vi ber henne om det, och då mumlar hon fram tack. Hon vågar knappt ta emot paketet eller vad det nu må vara heller. Eller ja, hon blir ju glad och tar det men det vi ser att hon tvekar lite innan hon tar emot det. Så det syns på henne att hon är blyg i de situationerna. Och när vi säger: Vad säger man då? Så kryper hon ihop och viskar tack 8 av 10 gånger.

Men jag anser att hon är bara barnet än, hon vet vad hon ska säga, men vågar hon inte så vågar hon inte. Och de som ger barn något måste ju respektera att det inte alltid sägs tack efteråt. Och att ge barn presenter är ju lite som att köpa grisen i säcken. Gillar de inte vad de får så visar de ju det rätt öppet. Men dagen efter så kan det ju vara drömsaken men det vet ju inte den som gav dem presenten och var där dagen före.

Slappna av och ta det som det kommer. Hon kan ju, och vet ju att man borde. Vill hon inte så vill hon inte. Kan inte tvinga fram det heller, då kan det bli värre.

• Mrs Green

Min sexåring kan också glömma bort att säga tack när hon blir överraskad när hon får något av någon hon känner. Om det är mer väntat så brukar hon säga tack, men blir hon förvånad så kommer hon av sig. Men jag är inte orolig, det viktigaste är att de vet att det är trevligt att tacka, sen kommer det väl vartefter att det sitter i ryggmärgen. Och ännu viktigare tycker jag är att hon visar hur glad hon är, det går inte att missa

• miljarden

Kan ni inte hjälpa henne att säga tack? Säga det tillsammans. Du säger, men hon står med.
    Jag tycker inte att man ska strunta i det helt för det ger skumma signaler och kommer ge henne problem eftersom folk förväntar sig att få ett tack. Onödigt att folk tycker hon är otacksam, liksom, bättre att hjälpa henne.

Svar på tråden Svårt att säga tack.