• Plumeria

Ni som har/haft graviditetshepatos!

Hej allihop!

Idag var jag hon bm och allt gick bra, men imorgon skall jag tillbaka för att kolla gallsyran. Väl hemma började jag googla detta och ja, man blir lite skrämd!

Jag har en enorm klåda, som är värre på kväll och natt. Tavegyl funkar inte men jag har fått något annat utskrivet att testa.. Har även ont under höger revben och det strålar ut mot ryggen, kan detta vara kopplat? 

Hur har ni haft det? Hur gick det sedan?

(jag vet att jag inte fått "diagnosen" men jag undrar ändå, jag är en sådan person som hellre är beredd på det värsta och blir glad ifall det visar sig att det inte är så, jag gillar att veta vad som KAN hända) 

Love is the beauty of the soul ♥ plumerias.blogg.se
  • Svar på tråden Ni som har/haft graviditetshepatos!
  • Camilla01

Jag har det och har haft det bägge graviditeterna innan. Fruktansvärd klåda, men det hjälpte lite med ursofalk. Två förtidiga förlossningar och även denna kommer säkerligen bli det med.

• MariaT

Jag har haft det och har förmodligen en begynnande hepatos nu med. Smärtan under revbenen kan bero på att levern inte mår bra men det är inget jag är säker på. Har de gjort en leverstatus på dig så du vet om de värdena är förhöjda?

Förra graviditeten sattes jag igång i vecka 35+2. Vet att det inte är någon rolig googling men tänk på att det är ytterst ovanligt att något faktiskt händer. Föstår din oro, jag kände likadant förra gången men nu tar jag det faktiskt med lite mer ro. Rätt eller fel vet jag inte.

• Plumeria

tack för era svar! :) 

Jag har sedan några veckor tillbaka haft denna fruktansvärda klåda, dock mest över bröstet men även armar och ben. Bm frågar mig om det kliar i handflatorna eller fotsulorna men det har mest kliat på undersidan utav fingrarna och lite på hälen och över tårna... Igår kliade jag så mycket på stortån att den blev helt röd och såg ut som att det skulle spricka... Men jag har förstått att de flesta har mest klåda på just handflator och fotsulor, hur är det för er? 

Imorgon skall jag tillbaka och ta ett blodprov om jag förstod det rätt. Både hon och läkaren är lite oroliga att det kan ha med gallsyran att göra.

Är det enbart klådan ni har eller andra symtom?

• Camilla01

Det kliar över hela kroppen, men det brinner i händer och fötter på mig.

• Plumeria

brinner? förklara mer! 

Jag blir jättevarm, typ som när jag bränt mig i solen, i ansiktet och under händer och fötter... 

• Camilla01

En brännande stickande känsla,svår att beskriva... Mycket otäck

• Plumeria

Jag tror jag förstår vad du menar...

Är nervös för att få provsvaren som bör komma imorgon eller fredag. Hur lång tid tog det för er att få svar?

• Camilla01

Tre dagar brukar det ta, tog själv i tisdag så svaret borde komma imorgon :)

• Plumeria

Oj jag skrev fel! Imorgon eller måndag ska det ju stå!

Hoppas verkligen på svar imorgon, tog provet igår... De skulle iaf ringa mig när de fått svaren även om d ser bra ut. :)

Hur ser dina tester ut? Har de talat med dig om
    Igångsättning?

• Camilla01

Jag har inte haft höga värden än bara 10,8, men jag har fått ursofalk iaf pga att min kropp vill inte ha kvar barnen ( hade som mest 140 med 2:an). Har aldrig behövt talat om igångsättning då dom vill komma mycket tidigt iaf, det handlar snarare om att ha dom kvar så länge som möjligt. Ettan född v31+0 tvåan 32+3 hade både fått bricanyl injektioner och sängläge för att gå så långt. Nu med trean kan det bli ännu tidigare, vi får se. Sjukskriven för vila redan i v 22.

• Iste

En novell till er som orkar :)

För mig började klådan under fötterna och i händerna i v. 27. Kikade i en "graviditetsbok" samt på internet om hjälp för att lindra klåda, läste om hepatos och kontaktade därefter vårdcentralen (de var inte deras "ärende" utan jag skulle vänta mig till bm). Så min bm ordnade så en läkare skrev ut recept på tavegyl 1-6 tabletter dagligen mot klådan. Frågade om jag kunde få ta ett gallsyevärde eftersom jag läst om hepatos och dess symtom. Bm trodde inte att jag hade det - då det var ovanligt. Men fick ändå ta ett prov en vecka senare, v.28. 

3 dagar efter provet togs ringer Bm och säger att mitt gallsyre värde var på 92. Normalt värde var runt 5. 
    Fick åka till sjukhuset för hjärtljud + ultraljud. Läkaren där skrev ut ursofalk 4 tabletter / dag och jag fick även Lerpigan mot klådan - då inte tavegyl hjälpte.

Frågade om det fanns risker för barnet då mitt värde var högt. Det svar jag fick var följande:
    " Du behöver inte ta nya prov om klådan ger sig. " 
    " Det finns inga risker för barnet, men man brukar rekommendera igångsättning efter v. 37.
    Men eftersom du är förstföderska så är det kanske inte så lämpligt."

Berättade om allt jag läst, att det är risk för barnet. Hon frågade mig då "Har du googlat eller?"

Kändes nonchalant, och bokade genast en tid till min Bm för att få ta ett prov nästa måndag, för att
    se svart på vitt att värdena sänks med tabletterna.

Känner ändå en otrolig orolighet för barnet, känns fruktansvärt. Kanske är man löjlig, men vad ska man tro när en läkare säger att det inte är farligt alls och man läser om personer som blir igångsatta i v.34-38 på grund av risker? 

Svar på tråden Ni som har/haft graviditetshepatos!