• Anonym

Gemensamt konto efter separation

Jag och min (snart före detta) sambo har sedan några månader tillbaka haft ett gemensamt konto på grund av månader av bråk när det gällde ekonomin.

Det var under en tid när jag jobbade bara deltid och tjänade 3 ggr så lite men ändå ville han att vi skulle betala lika mycket för allt (även om vi bor ihop och har barn) som jag satte ett ultimatum och sa att vi ska ha ett gemensamt konto.

Nu ska vi separera och han säger att nästan alla pengar är hans och att han vi får åka till banken för att ta ut dem...

En av anledningarna till att jag ville ha ett gemensamt konto var ju för att det ska vara rättvist under förhållandet men även om det uppstår en eventuel separation, då det var jag som mest tog hand om vårt hem och barn när han jobbade. Just för att vi inte var gifta med ändå levde som det...

Min fråga är, hur tror ni att det ser ut? När man har ett gemensamt konto så är väl alla pengar gemensamma, delas inte det lika då??

• Svar på tråden Gemensamt konto efter separation
  • Ebba Caroline

Jag tror banken/lagen ser det som att de är genemsamma pengar och att de ska delas lika. FÖr jag antar att ni båda står skrivna på kontot?

• sextiotalist

Ingen aning, men det kan ju vara en bra sak att tänka på när de som vill ha det så, skapar gemensamma konton.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-02-28 16:11:30 följande:
    Ingen aning, men det kan ju vara en bra sak att tänka på när de som vill ha det så, skapar gemensamma konton.
    Om inte du har en aning så vet inte jag varför du har svarat...
    Ja min tanke var SJÄLVKLART att pengarna ska delas lika, men det verkar han missförstått.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-02-28 16:10:29 följande:
    Jag tror banken/lagen ser det som att de är genemsamma pengar och att de ska delas lika. FÖr jag antar att ni båda står skrivna på kontot?
    Ja det är vi båda... Det jag är rädd för är hur vi ska göra när vi väl går till banken.. Han vill ju absolut inte dela med mig och det är ett problem...
  • Cicek

Jag tycker som du, och tror att banken tänker likadant - och det är ju vad banken säger som gäller, eller? Han kan ju inte sitta och bevisa exakt hur många kronor som är "hans".

• Anonym

Om pengarna står i bådas namn så ska de delas vid en separation.

• Ellenbmt

Om det handlar om stora pengar borde ni ha skrivit papper på det... Svårt som tusan! Kolla med banken

• Anonym

Men hur mycket pengar rör det sig om?? Är det ens värt att bråka om.??

Lever man under äktenskapliga förhållande så gäller  samma sak som när man är gift. 

• Anonym

Lawline skriver så här:

"Bankmedel är inte samboegendom och ingår därför inte i en eventuell bodelning. Har man ett bankkonto gemensamt så utgår man ifrån att man äger hälften var av bankmedlen."

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-28 16:20:26 följande:
    Men hur mycket pengar rör det sig om?? Är det ens värt att bråka om.??

Lever man under äktenskapliga förhållande så gäller  samma sak som när man är gift. 
    Nope, det gör det inte.
Svar på tråden Gemensamt konto efter separation