• Anonym

Gemensamt konto efter separation

Jag och min (snart före detta) sambo har sedan några månader tillbaka haft ett gemensamt konto på grund av månader av bråk när det gällde ekonomin.

Det var under en tid när jag jobbade bara deltid och tjänade 3 ggr så lite men ändå ville han att vi skulle betala lika mycket för allt (även om vi bor ihop och har barn) som jag satte ett ultimatum och sa att vi ska ha ett gemensamt konto.

Nu ska vi separera och han säger att nästan alla pengar är hans och att han vi får åka till banken för att ta ut dem...

En av anledningarna till att jag ville ha ett gemensamt konto var ju för att det ska vara rättvist under förhållandet men även om det uppstår en eventuel separation, då det var jag som mest tog hand om vårt hem och barn när han jobbade. Just för att vi inte var gifta med ändå levde som det...

Min fråga är, hur tror ni att det ser ut? När man har ett gemensamt konto så är väl alla pengar gemensamma, delas inte det lika då??

• Svar på tråden Gemensamt konto efter separation
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-02-28 16:15:27 följande:
    Om inte du har en aning så vet inte jag varför du har svarat...Ja min tanke var SJÄLVKLART att pengarna ska delas lika, men det verkar han missförstått.

Det var mest att visa att din fråga var bra, en vettig fråga, och då kanske andra blir uppmärksamma. Jag tycker det är bra att du ställer frågan, för det kommer nog inte vara den första och inte heller den sista gången det inträffar.
  • Anonym

Det handlar inte om så stora pengar, men c:a 30000 och dessutom så har har sparat mer innan vi hade ett geensam konsom han sjävklart ska a kvar, det äre en snck om det. Jag åt andra sidan har bara det som vi har gemensamt så för mig är det värt att bråka om om man säger så... Speciellt eftersom han har ju sina andra pengar

• h8him

Har du betalat in några pengar till det gemensamma kontot?

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-02-28 16:21:13 följande:
    Det var mest att visa att din fråga var bra, en vettig fråga, och då kanske andra blir uppmärksamma. Jag tycker det är bra att du ställer frågan, för det kommer nog inte vara den första och inte heller den sista gången det inträffar.
    okej, då vet jag ;)
  • Anonym
    h8him skrev 2012-02-28 16:23:29 följande:
    Har du betalat in några pengar till det gemensamma kontot?
    a det har jag... Vi har ett gemensamt konto för räkningar och ett sparkonto och jag har under de månaderna lagt in varenda krona som jag har tjänat in... Så man kan inte veta hur mkt jag har betalat eler sparat, han menar dock att jag inte har sparat något och att jag bara har haft tilräckligt så det räcker till hälften av räkningar...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-28 16:25:53 följande:
    a det har jag... Vi har ett gemensamt konto för räkningar och ett sparkonto och jag har under de månaderna lagt in varenda krona som jag har tjänat in... Så man kan inte veta hur mkt jag har betalat eler sparat, han menar dock att jag inte har sparat något och att jag bara har haft tilräckligt så det räcker till hälften av räkningar...
    Det kan han ju försöka med, men det kommer inte att gå igenom. Begär bodelning hos tingsrätten om han inte ger dig pengarna självmant.
  • Vinterankan

Om han betalat in det mesta så borde ju det mesta egentligen vara hans även om det är så att du har rätt till hälften. Beror ju lite på också tycker jag. Är det så att du har gått ner till deltid för att ta hand om hushållet för att det har krävts för att han ska kunna göra karriär och att det är ett gemensamt beslut ni har tagit? I så fall så är det ju helt rimligt att han betalar dig för missad inkomst. 

• Anonym

Jag tror nog att han inte vet vad det gäller för lag i det här... Han tror att bara om han bevisar att han har tjänat mer och lagt in mer pengar så kommer banken att ge honom det, vilket inte alls stämmer. Hur kan man tänka så....

• Anonym
    Vinterankan skrev 2012-02-28 16:28:07 följande:
    Om han betalat in det mesta så borde ju det mesta egentligen vara hans även om det är så att du har rätt till hälften. Beror ju lite på också tycker jag. Är det så att du har gått ner till deltid för att ta hand om hushållet för att det har krävts för att han ska kunna göra karriär och att det är ett gemensamt beslut ni har tagit? I så fall så är det ju helt rimligt att han betalar dig för missad inkomst. 
    Har man gemensam ekonomi så kan man inte komma och kräva mer än hälften av sparpengarna. Ts har lagt in det hon har, och mannen har fördelat det. Nu säger han att det bara räckte till räkningarna, vilket han inte nämnde när de var ihop.

Om de haft helt åtskilda ekonomier så hade de väl också haft skilda sparkonton och ts hade kunnat spara själv. Så nej, jag tycker inte han har rätt till mer för att han tjänat mer pengar.
  • Anonym
    Vinterankan skrev 2012-02-28 16:28:07 följande:
    Det var inte riktigt darför jag gick ner i tid, utan för tillfället var det det enda jobbet jag hade... Jag unde inte jobba mer även om jag ville
  • Anonym

Ett problem är också att han vid ett tillfälle sa att han inte ska flytta tills han får sina pengar... Tur att jag har insett att han inte ä för mig säger jag bara...

Svar på tråden Gemensamt konto efter separation