Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Är min dotter tidig eller är dom sena?

De är inte sena i sin utveckling, tvärtom fullt normala.

Din dotter är inte heller osedvanligt tidig i sin utveckling utan helt vanlig och det finns tonvis av barn som kan det din dotter kan, i exakt samma ålder.

Det skiljer några få ynka dagar mellan barnen!! Normalvariationerna är gigantiska i just den här åldern och att tro att du kan mäta så exakt som på några dagar fungerar naturligtvis inte alls. Det jämnar ut sig.

Och nej, det spelar faktiskt inte ens minsta lilla roll. Alla barn är helt enkelt olika, då alla barn fokuserar på olika intresseområden och utvecklar olika förmågor vid olika tidpunkter. Det finns alltså ingen definition för tidig och sen när det rör sig om så här små skillnader (ja för det är faktiskt små skillnader, det finns barn som sticker ut oerhört mycket mer än så, åt båda håll).

• skogsvitter
    Jezss skrev 2012-02-28 21:30:26 följande:
    Som sagt de har ingen betydelse om hon e tidig o dom sena eller on de nu skulle vara tvärt om. Jag skrev här av ren nyfikenhet. Så du kan ta din dryga attityd någon annanstans för här behövs den absolut inte.
    Fast barnen är vare sig tidiga eller sena. Eller tvärtom. Så då har du stillat din nyfikenhet hoppas jag
  • skogsvitter
    0Johanna0 skrev 2012-02-28 21:49:37 följande:
    Varför är det så förbjudet att ett barn är extra duktig på något? Alltid folk som ska tjura och predika. Hon är tidig, min son är likadan. han är nu två och ett halvt och av säkert ett 30tal barn jag träffat i hans ålder har kanske 1 pratat lika bra. Det är inte unikt men inte heller "vanligt" som jag anser betyder att de "flesta" kan. Varför får inte de minsta vara ovanligt duktiga. Om en femåring kan sjunga som en ängel eller spela fotboll som Zlatan skulle ingen gnälla och tycka "VAD spelar det för roll"
    Det är inte förbjudet för barn att vara duktiga, men hur menar du att de är duktiga för att de utvecklas annorlunda än något annat barn?! Det är inte att vara duktig, och det är där hela förhållningssättet som du har brister. Är de "duktiga" för att de lär sig gå vid 10 månader?! Är de mer duktiga än de som går vid 13 månader??? Eller är det mer duktigt att kunna säga 15 ord vid 13 månader än att kunna springa, eller än att kunna säga 15 ord vid 15 månader? Resonemanget håller inte! Det är inte duktigt att utvecklas.

Dessutom är det skillnad på att faktiskt vara tidig, och att vara medel och tro att det är tidigt. Liksom det är skillnad på att faktiskt vara sen med språket, och att tro att någon är sen med språket. Denna flicka är faktiskt inte enligt någon definition tidig i sin utveckling, påstår man det så har man helt enkelt inte koll på vilka riktlinjer det finns för barns utveckling.
  • skogsvitter
    0Johanna0 skrev 2012-02-28 22:10:12 följande:
    Japp jag tycker att man är duktig om man utvecklas snabbt och ligger långt före andra. Du menar då att riktlinjerna har så stort spann att det tex står: "vid ett års ålder brukar barnet kunna säga 1-200 ord och ligger då på normal nivå". Säger inte att det spelar roll senare i livet, men är så jävla trött på att man inte får vara stolt som småbarnsförälder utan att avundsjuka fjantar ska komma med sina åsikter
    "Långt före"?! Men snälla nån, TS barn ligger ju inte "långt före". Vill nog påstå att en majoritet av alla barn kan några ord efter 1 års ålder. Och förstår oändligt mycket mer. Tidigt är snarare att kunna några ord vid 6-8 månader, inte vid 13 månader! Med den definitionen har mina barn i så fall varit grymt tidiga de också, men till skillnad från somliga här så är jag realistisk och vet hur barns utveckling rent generellt ser ut, och inser därför att de vare sig är särskilt tidiga eller särskilt sena när det gäller sin utveckling.

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig överlag att dela in barn i så extremt tighta grupperingar om "mycket före" eller "mycket sena" som ni gör. Det påverkar både barn och föräldrar negativt, tro mig. Är man "duktig" när man utvecklas snabbt, är man alltså "dålig" om man utvecklas sakta? Fattar du inte hur sjukt ett sådant resonemang blir? Det är ingenting duktigt över att utvecklas snabbt, eftersom det inte är något som man öht på något sätt kan styra över.
  • skogsvitter
    Jezss skrev 2012-02-28 22:21:50 följande:
    Men vadå? Är det fel att glädjas åt att min dotter lärt sig så mycket på några få veckors tid? Man blir stolt och glad när man ser sitt barn lära sig saker. Ni är ju dumma om ni inte blir det. Jag håller med. Det är av ren avundsjuka man inte kan glädjas åt andra. Ser jsg min dotter göra saker som andra barn i samma ålder inte kan så är det ju självklart jag blir stolt? Idioti vore de väll annars enligt mig.
    Det är en väldig skillnad att glädjas åt sitt barn genom att tycka det är roligt att se framstegen, och att sitta här som du gör och skapar definitioner om tidiga och sena i jämförelsen med 2 jämnåriga. Att öht klassificera in ditt eget barn som tidigt eller deras barn som sena är väldigt skevt, och handlar faktiskt inte på något sätt om att du är stolt och glad. Jag är självklart mycket stolt över mina barn också, mest över helheten. De som människor. Det betyder inte att jag placerar in dem i fack, eller som duktigare, bättre eller tidigare än någon annan eller ständigt sitter och jämför dem med deras kompisar! Så nej, det handlar verkligen inte ett dyft om avundsjuka, men jag skulle kunna säga precis detsamma om dig. Sitter man och jämför så här extremt så är det ju inte särskilt långsökt att man i själva verket faktiskt är avundsjuk och därmed bygger luftslott om sitt barn och hävdar sig därigenom istället.
  • skogsvitter
    Regnig måndag skrev 2012-02-28 23:27:55 följande:
    Dessutom är barn sällan jämt utvecklade, de är tidiga på något och senare på annat. Vilket fack hamnar de i?
    Ja det kan man undra...
  • skogsvitter

Ja om du inte visste det innan så sker utvecklingen stegvis. De gör spurter och lär sig väldigt mycket under en kort period, för att sedan få en lugn period igen och så håller det på. Det är inte direkt något nytt under solen... men att kalla oss korkade som inte hyllar ditt barns helt normala utveckling det är lite väl i överkant.

Svar på tråden Är min dotter tidig eller är dom sena?