Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Är min dotter tidig eller är dom sena?

0Johanna0 skrev 2012-02-28 21:49:37 följande:
    Varför är det så förbjudet att ett barn är extra duktig på något? Alltid folk som ska tjura och predika. Hon är tidig, min son är likadan. han är nu två och ett halvt och av säkert ett 30tal barn jag träffat i hans ålder har kanske 1 pratat lika bra. Det är inte unikt men inte heller "vanligt" som jag anser betyder att de "flesta" kan. Varför får inte de minsta vara ovanligt duktiga. Om en femåring kan sjunga som en ängel eller spela fotboll som Zlatan skulle ingen gnälla och tycka "VAD spelar det för roll"
    Zlatan var ett riktigt dåligt exempel. Han har talang ja men att han har blivit stor har inte så mycket med talangen att göra utan mer att gå över lik och att lyckas till varje pris. Alltså en inte sådär trevlig bekantskap 

Varför får man inte säga att någon är bra? Av samma princip som att man inte får säga att någon är dålig...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    skogsvitter skrev 2012-02-28 23:21:31 följande:
    "Långt före"?! Men snälla nån, TS barn ligger ju inte "långt före". Vill nog påstå att en majoritet av alla barn kan några ord efter 1 års ålder. Och förstår oändligt mycket mer. Tidigt är snarare att kunna några ord vid 6-8 månader, inte vid 13 månader! Med den definitionen har mina barn i så fall varit grymt tidiga de också, men till skillnad från somliga här så är jag realistisk och vet hur barns utveckling rent generellt ser ut, och inser därför att de vare sig är särskilt tidiga eller särskilt sena när det gäller sin utveckling.

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig överlag att dela in barn i så extremt tighta grupperingar om "mycket före" eller "mycket sena" som ni gör. Det påverkar både barn och föräldrar negativt, tro mig. Är man "duktig" när man utvecklas snabbt, är man alltså "dålig" om man utvecklas sakta? Fattar du inte hur sjukt ett sådant resonemang blir? Det är ingenting duktigt över att utvecklas snabbt, eftersom det inte är något som man öht på något sätt kan styra över.
    Dessutom är barn sällan jämt utvecklade, de är tidiga på något och senare på annat. Vilket fack hamnar de i?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Är min dotter tidig eller är dom sena?