Funderingar kring min 4 åring.
Väljer att lufta mina funderingar här,hoppas att det är rätt forum.
Vi har en dotter som blev 4 dec 2011.
Hon är min förstfödda vi har ääven en son som blev 1 feb 2012.
Jag funderar på om vår tös kan ha någon form av diagnos...
Hon är väldigt aktiv.
Extremt högljudd,finns inget mellanläge.
I hennes värld finns bara en person hon själv.
Iofs så är säkert många 4åringar sådana.
Vi hamnar jämt i detaljdisskutioner,svårt och beskriva men tex.
Vid frukosten så kan jag fråga vill du ha ost eller skinka ?
Hon väljer då något av de två ,efter att hon har frågat efter allt annat möjligt och jag har sagt nej.
Säg att hon väljer ost,då är det fel på hur osten ser ut ,hur den ligger på smörgåsen,hur smörgåsen ligger på tallriken osv osv.
Sen så fortsätter vår dag i ungefär samma tema, tillsägelser klarar hon inte ,blir antingen arg ,elelr försöker prata sig ur dem,"men om vi gör så här då?"
Påklädning är en plåga,även om vi ska göra något som hon tycker är roligt,slutar alltid med att jag får leta fram henne/bli arg/säga att vi stannar hemma/ osv.
Hon går 15 timmar på dagis,har dock bara gått sen i höstas även där så förekommer det dispyter och ilska.
Hon leker nästan enbart med de yngre barnen på dagis.
På dagis hade de fått måla ansikten med uttryck arg,ledsen.glad och rädd,och fröknarna hade skrivit vad barnen hade svarat på vad som gjorde de Arga,ledsna,glada,rädda.Vår tös hade svarat att hon blir glad av sig själv.Samt blir arg av sig själv.
Det som eg har blivit ett stort problem är kvällarna,vid 18 tiden går hon i spinn,det är som att ha Pippi långstrump i huset.Hon somnar numera kring 23 tiden.Vägen dit är oändlig imellanåt,hon kämpar imot sömnen ,och kan inte varva ned pratar,sjunger,fyller hela sängen med leksaker,behöver dricka bubbelvatten,gå på toa.Hursomhelst finns inget som får henne att slappna av det är som en spänd båge.
När hon väl somnat så sover hon oftast hela natten,vi väcker henne kring 7.30.
Hon är väldigt "lurig" och "smygig" något som drabbar både vårt skafferi,kylskåp samt hennes lillebror tyvärr.
Hon är inte elak mot sin bror,men hon bryr sig inte heller nämnvärt om honom.Han får inte röra nått av hennes saker och de leker ytters sällan tillsammans ,skulle väl vara när hon härmar honom då möjligtvis "titta nu mamma,nu har du två bebisar".
Blev visst en hel roman ,hoppas någon orkade läsa..