• Längtanefterenliten

Teoriprov om en vecka och uppkörning om 3..hjälp

Nästa onsdag ska jag göra teoriprovet och jag är så nervös för att jag inte kommer klara det!!! jag har gjort ut Bonniers trafikskola på datorn, läst teoriboken två gånger, gjort massor av prov.ändå får jag typ 53 rätt av 70 och då är 5 frågor bortslumpade som på provet.

Ännu mer orolig är jag över körningen..har övningskört jättemycket med min pappa och tagit tio körlektioner.

hade typ 3 stycken kvar men valde att skippa dem då det var simpla saker som att köra på motorväg som jag redan kan.. och följa skyltar osv. Har inte ens fått gå igenom säkerhetskontroll av bilen!!!!! Därför har jag bokat en lektion för detta dagen innan jag kör upp. Har så otroligt lätt för att bli nervös och då är det ju lätt att göra misstag. är väldigt nojjig över säkerhetskontrollen som sagt, att jag ska glömma bort allt men också . fick även höra att man absolut inte kunde kugga på fickparkering men visst fan kan man det!!! jag har gjort det en gång och inget mer än det...fan om det är med på uppkörningen. 

Ska även köra upp i en bil jag aldrig kört förut...

tror ni jag klarar det?! 

• Svar på tråden Teoriprov om en vecka och uppkörning om 3..hjälp
  • Pimpinellan

Om jag klarade mig så gör du det! Glad Mer nervös går knappast va. Dessutom skitdåligt väder och jag fick aldrig bort imman från bakrutan på hela uppkörningen! Men det sket väl han i. Det var bara enkel körning hela tiden,det är ju grundkörningen de kollar-inte finliret.Teorin var lite värre. Jag hade bra poäng på testproven,men sämre på det riktiga för de frågorna kände jag knappt igen flera av dem! Säkert ändrat sen dess,de ändrar ju hela tiden tycker jag. Och jag tog 11 lektioner så det liknar ju dig.

Du klarar det! Heja dig!

• zid

Ang teorin, fortsätt plugga nån timme om dan, repetera repetera repetera. Fastnar det så fastnar det, gör det inte det så har du gjort allt du kan denn här gången. Angende att kugga på tex fickparkering. När jag gjorde min på uppkörningen så var jag skitnervös, jag kom in helt fel och hamna skitsnett, men då sa jag spontant själv Vad snett det blev, vänta skall jag rätta till lite bara. Det var inga problem jag fick godkänt. Viktigaste är inte att allt är perfekt, viktiga är att dom ser att du vet hur man gör. Det kommer gå bra! Fortsätt öva på teori och körning tills dagen kommer, och när den gör det... Andas :)

Cut off your nose to spider face
  • MizzTez
    Längtanefterenliten skrev 2012-02-29 01:35:27 följande:
    Nästa onsdag ska jag göra teoriprovet och jag är så nervös för att jag inte kommer klara det!!! jag har gjort ut Bonniers trafikskola på datorn, läst teoriboken två gånger, gjort massor av prov.ändå får jag typ 53 rätt av 70 och då är 5 frågor bortslumpade som på provet.

Ännu mer orolig är jag över körningen..har övningskört jättemycket med min pappa och tagit tio körlektioner.

hade typ 3 stycken kvar men valde att skippa dem då det var simpla saker som att köra på motorväg som jag redan kan.. och följa skyltar osv. Har inte ens fått gå igenom säkerhetskontroll av bilen!!!!! Därför har jag bokat en lektion för detta dagen innan jag kör upp. Har så otroligt lätt för att bli nervös och då är det ju lätt att göra misstag. är väldigt nojjig över säkerhetskontrollen som sagt, att jag ska glömma bort allt men också . fick även höra att man absolut inte kunde kugga på fickparkering men visst fan kan man det!!! jag har gjort det en gång och inget mer än det...fan om det är med på uppkörningen. 

Ska även köra upp i en bil jag aldrig kört förut...

tror ni jag klarar det?! 
    Alltså.. när jag skulle göra uppkörningen så kräktes jag som en tok just innan för jag var så nervös! När jag väl satte mig bakom ratten var det inte några problem! Jag tänkte som så att klarar jag det inte nu så kan jag göra det igen, såg det som en testkörning bara inte som att hela livet hängde på det!
    Så se både teorin och körningen som en test, klarar du det inte nu så gör om det och då kommer du garanterat vara mindre nervös för då vet du redan hur saker funkar. Men teorin är inte svår om du bara ger dig tid till att tänka och inte slarvar.
  • Brockmadigan

Men varför skippar du lektioner? Om du är osäker på vissa moment är det väl bättre att du tränar på det?

• Emmies mamma

Boka om lektionen så att du får göra den snarast istället. Då vet du att du behärskar det momentet och kan släppa det. Boka in ett par lektioner till om du känner dej osäker. Mycket handlar om mängdträning och det är ju billigare om du kan göra privat.

En uppkörning kan ju se ut hur som helst. Killen som körde före mej fick backa runt gathörn och fickparkera i en jättebrant backe. Jag fick köra på motorväg och sedan parkera i ett helt tomt p-hus. I det fallet tror jag att det handlade om att killen var kaxig och snackade om att han kunde allt och att han blev kuggad tidigare för att inspektören var en idiot. Jag var bara glad och trevlig (och jättenervös).

Nu har du tre veckor på dej. Prioritera teorin med att fortsätta göra proven och se vad du behöver plugga in. Sedan fokuserar du på körningen. Ta alla tillfällen du kan att köra.

Att du kör en främmande bil på uppkörningen fixar sej ska du se. Det är ju möjligtvis lite annorlunda koppling än du är van vid. Ett "kärringstopp" eller två blir du inte kuggad för!

Stort lycka till!

• Fia 28

Vad e det för säkerhetskontroll det snackas om? Är det något nytt (tog körkort för 10 år sen)?

• Längtanefterenliten

Man utför en säkerhetskontroll på bilen innan eller efter uppkörning och det ingår i körprovet. Läraren sägervad man ska kontrollera. Kan tillexempel vara däck, ljus, lampor bromsar, olja osv. Klarar man inte detta kan man tyvärr kugga på provet.

• cloudberry79
    Fia 28 skrev 2012-02-29 14:34:46 följande:
    Vad e det för säkerhetskontroll det snackas om? Är det något nytt (tog körkort för 10 år sen)?
    Jag har haft körkort i ganska precis 15 år och fick göra både utvändig och invändig säkerhetskontroll på uppkörningen. Utvändig är lampor, vätskor (oljor, spolarvätska, kylarvätska), däck mm. Invändig är tutan, vindrutetorkare, bältesfunktion mm.
    If you love me - please don't feed me!
  • Fia 28
    cloudberry79 skrev 2012-02-29 17:12:08 följande:
    Jag har haft körkort i ganska precis 15 år och fick göra både utvändig och invändig säkerhetskontroll på uppkörningen. Utvändig är lampor, vätskor (oljor, spolarvätska, kylarvätska), däck mm. Invändig är tutan, vindrutetorkare, bältesfunktion mm.
    Okej, kanske något som inte görs i Finland då. Invändig kontroll tror jag vi gjorde, men ingen utvändig.
  • Aapple

jag fick kortet i dag andra uppkörningen åh vad dåligt det gick men en snäll inspektör, 1:a uppkörning körde jag bättre men fick inget.
    Lycka till på teorin läs och läs på bara! Satt uppe hela natten till 3 och sen upp vid 6 igen och rep hela dagen tills teorin 

Svar på tråden Teoriprov om en vecka och uppkörning om 3..hjälp