• Odessa

Ivf/FET Töserna 2012

Hej!

Jag går med här! Jag gjorde mitt första IVF försök i början på januari, lyckade få ett plus men det slutade tyvärr i ett missfall för en vecka sedan. Jag hade då fått se ett hjärta slå i v.6+6, två dagar efteråt fick jag missfall. Det här är mitt andra dokumenterade missfall på ett år, första gången lyckades vi bli gravida själva efter ett års försök, men det slutade i ett MA som upptäcktes i v.10, det hade dött i v.6. Jag ringde till min gynekolog och lyckades tjata till mig en missfallsutredning, jag är nämligen säker på att jag har haft ett tidigare missfall, när vi inte försökte, bara att jag inte förstod det då. Jag vill gärna få provsvaren på det innan vi gör nästa försök, som blir ett FET. 

• Odessa
    Jottatotta skrev 2012-02-29 17:37:47 följande:
    Uchhh... beklagar värkligen att det inte höll hela vägen. Livet är så jä-la orättvist. varför kan inte alla små guldägg bara få utväcklas till härligt luktande små bebisar? Håller alla tummar för att du får ett svar på utredningen snart. Bättre att veta så att man kan få den hjälp man behöver än att gå oviss med tusen frågor.
    Styrkekram till dig. 
    Tack, ja det känns skönt med inplanerade besök och förhoppningsvis snart svar!
  • Odessa
    Csillag skrev 2012-02-29 19:47:06 följande:
    Har saknat dej så  gumman.
    Massa styrke kramar från mej.
    Har inboxat dej oxå .

Ge inte upp...2012 ska bli vårat år!!
    Kram 
    Tack, detsamma! Det här ska verkligen bli vårt år! Men börjar du snart nu då? Spännande!
  • Odessa
    Vincents mamma skrev 2012-03-02 08:26:53 följande:
    Tror jag hoppar in här åxå, känns som i den andra tråden är alla gravida eller ruvare och där passar ju inte jag in än :) vårat färsk försök i januari misslyckades ju och nu väntar jag på mensen för att göra ett fet i ostimulerd cykel! Vi hade turen att ha 4 riktigt fina blastosar i frysen!
    Hej! Vi fick missfall efter vårt första försök i januari. Väntar in en normal cykel och så kommer vi försöka igen. Vet du varför det är bättre att köra en ostimulerad FET? Får man något slags stöd i form av Crinone eller liknande eller vet du hur det funkar?

Skönt med fina blastosar i frysen!  
  • Odessa

Är det förresten någon här som kör akupunktur under IVF? Jag gjord det innan och under ÄP och ET. Men inte efter. Funderar på att göra det igen och fortsätta med det om vi lyckas bli gravida igen. 

• Odessa

Hej, är det någon som vet hur länge det brukar dröja tills mensen är i gång igen efter missfall. Jag blödde bara en vecka den här gången, sist har jag för mig att jag blödde betydligt längre och att det sedan dröjde sex veckor innan allt var tillbaks till det normala. Men det var efter ett MA. Kanske annorlunda vid MF? Jag hade HCg 135 när det tog blodprov i fredags.

Härlig vårdag i dag!

• Odessa
    Attack skrev 2012-03-04 14:12:56 följande:
    Hej flickor!!

Undrar om någon har erfarenhet av zonterapi när det gäller att försöka skaffa barn?? Är det lönt att slänga massa pengar på det? Jag har gått hos en innan, och jag vet att han inte vill göra något när man är under behandling för IVF.

Någon som har erfarenhet??

Undrar likaså om akupunktur? Vad är det bra för under behandlingen??

Några frågor som snurrar i huvudet för tillfället:)
    Hej, Jag gick på akupunktur inför och under IVF:en, för mig funkade det väldigt bra. Jag tänkte börja gå nu igen inför nästa försök och sen även gå efter, nu slutade jag vid ET. Jag gjorde sista samma dag.  
  • Odessa
    joujou skrev 2012-03-04 22:45:22 följande:
    Haha, jag blir nästan gråtmild när jag läser detta! 
    Jag känner ju det, att jag måste skriva av mig och prata med människor som är med om samma sak och genomgår detsamma. Klart jag har mina närmsta vänner som vet om och stöttar, men dom förstår inte riktigt. Doim har barn som blivit till på första försöket, misstag osv. Sen har jag iofs ett par kompisar (alltså som är ett par) som genomgått insemination. Men det går inte att jämföra kan jag tycka! 

Så bra att ni finns kan jag tala om.. :) synd bara att min man inte har någon att prata med om detta. 
    Han har verkligen inte berättat för NÅGON! Jag vill bara skrika ut till hela världen jag. 

Ja, hoppas verkligen på det!!! 

Men hur går det till? Ni en remiss-fråga igen. 
    Om dom på Huddinge nu talat om för mig att remissen är färdigbehandlad. 
    Har den då skickats vidare till olika kliniker nu? Jag fattar ingenting. 
    JAg menar, jag pratade ju med en sköterska på CVL, och hon sa att om vårdgarantin gick igenom (som den ska ha gjort) så skulle vi få tid för infomöte i april! Då vill man ju veta nuuuuu! 
    Hej! 

Vi fick vår remiss skickade till Huddinge den 1:a november, i januari fick vi ett brev hem om att vår remiss var färdigbehandlad och att vi nu stod på väntelistan. Väntelistan på Huddinge är nu ca 8-10 månader innan man får komma på ett första infomöte, sedan i januari har vi inte hört någonting.  Därför går vi privat under tiden. För optimera våra chanser. 

Har ni ringt till vårdenheten? Man kan ringa till vårdsgarantienheten och åberopa vårdgarantin, vilket innebär att man ska få göra IVF:en på annan ort inom tre månader. Huddinge är inte med i vårdgarantin eftersom de har så otroligt långa köer och inte har en chans att ge alla en tid inom tre månader. Därför få man göra IVF:en i ett annat landsting. 

Det kanske du har gjort redan? Fick bara känsla av att du väntar på svar från Huddinge inom tre månader? Men jag kanske missförstod!

Hursomhelst, hoppas ni får sätta igång snart!  
  • Odessa
    Csillag skrev 2012-03-04 15:24:36 följande:
    Hejsan gumman.

vid mina MF när jag väntat enlingar har jag blött ca 7-8 dagar och sen har mensen kommit igång ca 28 dagar efter och sen fungerat direkt som den ska.

Efter dom gångerna jag fått MF med tvillingar så jag har blött nästan i 2 veckor men mensen kommit igång sen någolunda som de ska o sen fungerat som den brukar.

MA ska vara samma sak me om ja förstått de rätt,MEN sen är ju alla kroppar olika så jag skulle tro att kropparna reagerar olika.
    Sen beror de ju på hur långt man gått innan man fått MF,'
    Hm, sant, hoppas bara att det är slut för nu. Men jag hade fortfarande ganska högt Hcg värde 135 i fredags, ska på ny koll den här veckan, hoppas det har sjunkit nu. 

Är det någon här som har gjort en missfallsutredning? Vad ska man fråga efter? Vilka prover borde de ta osv? 
  • Odessa
    joujou skrev 2012-03-05 11:17:53 följande:
    Hej! 

Nej, alltså i samma veva som remissen "färdigbehandlades" hos Huddinge så ringde jag vårdenheten och åberopade vårdgaranting. Och dom skulle skicka iväg ärendet. Men nu har det ju snart gått två månader och jag har inte ens fått hem en bekräftelse om att vi står i kö. Och när jag frågade sekreteraren på Huddinge sa hon att "inom kort" så kommer det hem en bekräftelse med väntetider. 

Men ja, inget har kommit än. 
    Oh ok, då missförstod jag dig! Men gud vad seeegt!  Hoppas, hoppas ni får börja snart! Men de MÅSTE väl erbjuda en tid inom tre månader, så ni borde ju får börja senast i april. 

Jag vill också bara börja om, men jag vill gärna slippa hormonbehandlingen och alla sprutor ett tag. Så vi kommer nog köra ett ostimulerat FET, någon som vet fördelar/nackdelar med det?

Ringde förresten och bokade på min första akupunktur nu till veckan,  hon som jag går hos vill att man ska börja lite innan, gärna en månad innan!
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012