joujou skrev 2012-03-16 12:05:24 följande:
Det såtr INGET på deras sida med "grundregler för IVF" att man måste varit folkbokförda på samma adress i Två års tid. Utan det står:
• Inga gemensamma barn ( gäller såväl biologiska som adoptivbarn)
• Stabil relation (2 år vid behandlingstillfället)
• Sammanboende och folkbokförda i Stockholms län
• Minst ett års ofrivillig barnlöshet, såvida inte tidigare känd faktor föreligger. (äggledarskada, avsaknad av spermier etc.)
INGENTING om att man ska ha varit folkbokförda på samma adress i TVÅ år. Och det här har dom inte ens sagt till CvL-kliniken heller. Och det SKA dom.
Jag vet inte vad jag gör om vi ska behöva vänta över 1 år igen bara för att det måste finnas på papper att vi är sambos. Vi HAR ju bott med varandra över 2 år. Det här är sjukt. Jag kommer bli djupt deprimerad snart.
Men hur dök 1 år upp då? Hoppas det går bra för dig. Har förstått det som om det är godtyckligt. Jag fick vänta 1 år i kön, någon annan endast 4 månader. Läste om någon som var inne på behandling 5 och 6 på Huddinge fast man bara får göra 3 försök betalda. Det kan dock hända att det inte gått att återföra något ägg och då räknas det inte som en behandling utan man börjar om från noll.
Jag tror bedömningen kan bli olika beroende på vilken läkare som fattar beslutet.