• hoppfull idag

Ivf/FET Töserna 2012

Hej tjejer!

Jag har varit med i er tidigare tråd men inte skrivit på länge!

Vi har iaf fått börja vår IVF-resa på Akademiska i Uppsala nu, jag blev dock överstimulerad så jag fick inte sätta in ett färskt ägg utan frysa alla. Äggplock var 17/2 och vi fick fem fina ägg till frysen :)
    Nu ska mina äggstockar vila och sedan blir det FET i början av april (10:e?).

Fyll gärna i mina uppgifter i listan..

Kram till er alla!

• hoppfull idag

Vi gör IVF för jag har PCO och ÄL extremt sällan. Vi testade pergotime först men jag reagerade inte på dem.

• hoppfull idag

Hej! Jag testade akupunktur hos dr Nie, en kinesisk kvinna som har väldigt gott rykte i Stockholm. Jag gick dit för att få en ägglossning, men det skedde tyvärr inte under hennes behandling. Jag vet dock många som rekommenderar det, men för mig funkade det inte. Men olika personer kan ju vara mottagliga för olika saker.

Roligt att vara tillbaka i tråden igen! Solig

• hoppfull idag

Hej hej, jag skriver inte så ofta eftersom det helt enkelt inte händer så mycket just nu :) Men på tisdag nästa vecka har jag läkartid och ska få planera mitt efterlängtade FET!!!

Kram till er alla!

• hoppfull idag

Hej! Träffade läkaren idag och för mig blir det FET efter påsk (v 15 ca) som jag trodde. Äggstockarna var nu normala och hade inget av överstimuleringen kvar, skönt! Så nu är det bara att vänta på mellen och sen köra igång, spännande!

• hoppfull idag
    Csillag skrev 2012-03-13 11:14:10 följande:
    Åhhh va skoj.
    Då ska vi hålla tummarna för att de blir en bebis...två bebisar kanske...eller fler haha

Ska du köra stim FET eller utan stim??
    Ja det känns skoj nu faktiskt Skrattande Börjar äntligen närma sig!
    Jag tror bara de kommer sätta tillbaka ett befruktat ägg så det blir nog inga tvillingar.
    Vad innebär stim FET?
  • hoppfull idag
    Csillag skrev 2012-03-13 13:23:10 följande:
    haha säg inte för mkt,vem vet hihi.

ett stim fet är egentligen som ett vanligt ivf men skiljer sej lite.
    vanligt ivf ser ju typ ut Spray/Sprut - ÄP - ET - TD
    FET ser ut Sprut/hormontab/plåster - FET - TD så vi behöver inte göra ÄP utan använder dom som vi har i frysen.
    Man börjar oftast på mensdag 2 med stimuleringen o sen är de FET antingen 2 dagar eller 5 dagar efter ägglossningtiden normalt sett.
    Man stimulerar upp en bra slemhinna för att ägget ska kunna fästa lättare.
    beroende på vilken dag de blir FET har oxå med hur länge våra ägg vi har i frysen blev odlade.
    jag har ju 5 dagars blastocyster så jag har insättning 5 dagar efter ägglossning borde ske.
    med progynon tabletter tas ju ägglossningen bort för att man ska nedreglera kroppen lite o återbygga den,men ibland kan en ägglossning ske ändå,beroende på hur o när stimuleringen börjar.
    plåster effekten som jag ska köra denna gången ska tydligen ha bättre effekt på svårstimulerade då de inte går genom organen utan direkt genom blodet så vi får väl hålla tummarna att de verkar bättre.
    Ja du menade såklart stimulerat, det ska jag göra eftersom jag inte har någon egen cykel. Blir Provera för att få mens, sedan Progynon för att bygga upp slemhinnan. Tror mina ägg odlades i 2-3 dagar.

När ska du göra FET Csillag?!
  • hoppfull idag

Hej tjejer!
    Här är en till som går och väntar på mensen. Jag äter Provera så jag vet ju att den kommer komma nästa vecka, Men det är så segt med denna väntan alltså!

Jag ser fram emot FET som antagligen blir vecka 15. Någon av er som har erfarenhet av det, som vill dela med er?

Kram på er alla! {#emotions_dlg.flower}

• hoppfull idag
    Csillag skrev 2012-03-20 20:15:38 följande:
    Erfarenhet av sj FET har jag ju Glad
    Skulle du göra stim eller ostim FET?
    Om stim,vilken stim ska du köra?

Fet nr 1:

Stimulering med Progynon 3 tabl från dag 2 i mens cykeln fram till slemhinnan såg bra ut.
    denna gången gjordes FET dag 17.
    Hade VUL dag 11 för kolla slemhinnans tjocklek.
    Testade minus.
    Inga känningar mer än att jag mådde fruktansvärt dåligt av progynon tabletterna o samlade på mej väldigt mycket vätska i kroppen så ökade mycket i vikt.
    Mådde jätte illa av tabletterna o svullen över magen o yr i huvudet.
    Progynon går genom kroppens organ o därav mycket jobbiga biverkningar som man kan få.

FET nr 2
    stimuleras med Estradot plåster som ska vara bra till extra svårstimulerade.
    Inga som helst biverkningar o mår som vanligt *Me like a lot!!*
    Fast visst finns tankarna...Hmm om man åtminstonde har bivekningar så vet man ju att man borde lyckas bli stimulerad,men om man inte har någon biverkning så börjar man ju undra om de händer nått...
    MEN läkaren försäkrar att de ska fungera så .
    Estradot tas upp direkt i blodet o därav mindre biverkningar.
    VUL dag 12 (dag 11 är i helgen) för att kolla slemhinnan o bestämma FET dag.

Om man kör ostimulerat FET så får man kolla med LH stickor varje dag för att ha koll på när ÄL sker.
    De behövs inte vid stim FET, iaf inte med progynon.
    Hmm nu börjar ja fundera på om ja behöver de till plåstrerna,men de tror ja inte då dom inte sagt nått om de.
    Progynon nedreglerar en sj om man ska inte kunna få egen ÄL.Man vill bara stimulera upp en fin o tjock slemhinna.
    Samma skulle ja tro Estradot är bara att de används på två olika sätt.

Insättning vid FET beror ju oxå på hur länge ens ägg är odlade.
    Jag har ju 5 dagars blastocyster så jag har FET 5 dagar efter beräknad normal ÄL dag.
    har du 2 dagars ägg så sätts dom in 2 dagar efter beräknad ÄL..

Kör man ostim FET finns risken till tvillingar.
    Kör man stim FET med hormon sprutor gäller de samma.
    Kör du progynon e chansen minimal.Samma skulle ja tro Estradot,men e lite osäker då jag faktist inte frågat.
    har ju tvillinagr sen innan o vi har sagt att vi skulle inte bry oss om de blir fler än en bebis.
    Hellre två än ingen

Undrar du nått mer så fråga på bara
    Tack för ditt svar Csillag!

Jag kommer köra stim FET och äta Progynon. Jag brukar vara ganska känslig så jag kommer säkert också åka på jobbiga känningar av Progynonen då.. Mådde du dåligt psykiskt också? Mår man illa? Jag ska ut och resa den veckan, hoppas på att må okej.

Jag tror mina ägg odlades 2 dagar innan de blev nedfrysta. När får man testa, är det efter 14 dagar? Om det är minus, är det helt 100 att man inte kommer bli gravid då?

Hoppas du får göra FET nästa vecka, gud vad spännande!
  • hoppfull idag

Hej!

Är det någon som vet hur många dagar måste man ruva innan man får göra ett gravtest?
    Har hört allt från två till tre veckor.

Varför är det olika från person till person?

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012