• AshaG

Ivf/FET Töserna 2012

Hur ska jag kunna välja.... startat första IVF o har ÄP på tisdag o de tror jag får tillbaka embryo på tors em. Jag är 41 år o har inga barn sen tidigare. Nu frågade läkaren om vi ville ha 2 eller 1 embryo tillbaka. Jag frågade om för o nackdelar o vilket han tyckte men det kunde han inte direkt svara på. Suck!

Kanske man ska föra tillbaka 1 o frysa resten...om det överhuvudtaget blir några embryon förståss. Risk med missfall, missbildningar mm e jag rädd för vid 2 embryon. Men vill ju ha störst chans till graviditet o barn...fast tvillingar är nog inte det vi hade tänkt oss.

Hjälp! Vilket ska man välja? Blä

• AshaG

Tack Csillag!

Svåra val det här ju...

Jag o min man har varit helt uppslukade av karriärer o stress o tänkt att jo men barn kan vi skaffa sen. För 2 år sedan fick min man en stroke som han kommit ur med liv o all fysisk funktion i behåll men det blir inte så mycket gjort på barnafronten. Vi har heller inga barn sedan innan. plötsligt inser man vad som e viktigt i livet o då e det snudd på för sent.

Vi går privat på IVFklinkien i Malmö o har som sagt precis börjat. Timeingen var rätt så efter utredning fick jag min mens o vi satte igång. Har tagit Menopur 300 men fick höja till 450 efter 6 dagar. Trots detta svarade inte min ena äggstock. Inga äggblåsor där bara på den andra. Enl läkaren e det ok ändå.

Lite konstigt e det tycker jag för utan stimulering vid min utredning såg de äggblåsor vid båda äggstockar fast de var svåra att upptäcka på den ena. (Det var en annan läkare som gjorde den undersökningen)

Tveksamheten till tvillingar e naturligtvis alla risker men också att det blir mycket jobb och min man e sk frisk från sin stroke men lider av mentaltrötthet. Frågan e hur han skulle orka och känna om det blev 2 barn. Och om det blir barn som behöver extra vård...ja, det e vår historia.

Tycker det jobbigaste är att läkarna inte ger en mer kött på benen. Jag e ju novis o vet heller ej vad jag ska fråga om för då man väl är på plats känns allt så forserat o man blir tom i skallen. Blä! Jag vill ha statistik och prognoser men ingen som vill prata om det känns det som. Suck!

Hahah...ja nu körde jag på i dagens neg vibbar. Sorry!

• AshaG

Imorgon e det dax för mitt första äggplock ever. Vi ska till kliniken tidigt imorgon bitti, hoppas jag kan sova i natt. Är glad o samtidigt väldigt nervös, rastlös, orolig o pirrig.

Hoppas allt går vägen o att de får fatt på några fina o starka ägg...sen får det göra ont, vara obehagligt eller what ever. Går allt vägen kommer jag att få tillbaka 2st! Efter mycket övervägande o snack med kliniken har vi bestämt oss för att tacka ja till detta.

Oh...hoppas hoppas hoppas!

• AshaG
    Csillag skrev 2012-04-24 14:08:52 följande:
    hur gick ÄP idag guimman??
    Tack bara bra...var skitnervös o det var inbokat på tok för tidigt för morgontrötta mej o sambon. Men kom dit i tid i alla fall o fick en tablett stesolid direkt...sen var det frid o fröjd. Det slog till direkt o jag blev rejält lullig o nervositeten försvann. Fick komma in i "operationsslen" o fick nån mer drog intravenöst sen var det över innan jag hann blinka. Spännde lite grann då de plockade ut äggen men helt ok.

Dessvärre hade fortfarande inget hänt vid höger äggstock o läkaren fattar inte varför. Finns inget som indikerar att det skulle vara fel. Men de fick ut 4 ägg o ett helt gäng fina spermier så nu gör dom microinjektion och förhoppningsvis utvecklar de sig som det ska så jag kan få tillbaka 2st nu på tors em.

Hoppas hoppas!

Hur har du det själv?
  • AshaG

Håller tummarna för alla er ruvare...hoppas själv kunna joina er imorgon. Än har IVF-kliniken ej ringt o avblåst morgondagens återinsättning. Hoppas 2 av mina 4 små ägg utvecklat sej gott så jag kan ta hand om dom imorgon.

Puss på er alla

• AshaG

Har kommit hem från IVFkliniken nu...

Det var sagt att de skulle sätta in 2 ägg men vid närmare titt så var det ena ägget så outstandning så de tyckte ej det var idé att sätta in 2. Resterande 3 befruktade ägg kasserades pga av att de ej skulle klara nedfrysning.

Tja av mina 4 ägg blev det inte mycket kvar men nu ruvar jag i alla fall o sattsar järnet på mitt finfina embryo. Ska göra allt jag kan för att ta hand om det lilla embryot o få det att känna sig hemma Hjärta....hoppas o håller mina tummar!

• AshaG

Nu e jag på min 2a ruvardag efter att fått ett enl läkaren "outstanding" färskt litet embryo tillbaka.

Började ta Lutinus vag.piller samma eftermiddag som tillbakasättningen. Funkade bra igår men idag mitt på dagen började jag få rikliga flytningar så t.o.m delar av det där vag.pillret kom ut. Usch...o naturligtvis blir man orolig meddetsamma. Jag ringde IVFkliniken men de sa att om jag tyckte för mycket av pillret kom ut var det bara att trycka in ett nytt. Gick inte att överdosera menade dom. Men på bipacksedeln står det att man ska kontakta läkare om man överdoserat. Obestämd

Shit, vad liten o osäker man känner sig. O alla andra verkar gå på andra preparat än vad jag gjort...Nån som upplevt samma som jag med de här pillrena?

Försöker ta det lungt och ej stressa o ej bli nervös o hoppas det hjälper...

• AshaG

Hej på er Ruvar sen mitt ET den 26/4 men hur ska det kännas egentligen. Jag känner oftast ingenting. Nån enstaka gång har det huggt till nere vid livmodern - annars "nada". Inte ens nåt kontigt humör. Bara tråkiga flytningar pga Lutinis-tabletterna. Hur har ni det?

• AshaG
    familjenekberg skrev 2012-05-01 14:29:15 följande:
    Jag är officellt en ruvare nu, fick tillbaka ett jätte fint ägg. Det var första de tinade så 3 kvar i frysen känns jätte bra. Nu 2 veckor till test dag. Hoppas att det tar sig.

Håller tummarna för er!
  • AshaG

RD 9 o mensvärk...blä! Hoppas det är tecken på nåt helt annat o att jag kan få lite lugn o ro o göra mitt test om en vecka utan mens. 

Nån som ruvat, haft mensvärk men visat sig varit gravid?

• AshaG
    Mandelmumsa skrev 2012-05-05 22:45:24 följande:
    Japp, så var det för en tjej i en annan tråd som plussade i morse på RD 10! Hon var helt säker på att mensen var på väg men testade istället positivt :) Hon har inte heller några tydliga symtom, förutom molvärken. Har du några symtom?

Jag börjar känna mig rädd att det inte har blivit något denna gång heller.. Vill ha tydliga symtom men har inte ens ömma bröst denna gång! För tidigt att testa, RD 7 idag.
    Tack...skönt att höra. Jag har inga känningar direkt. Nån gång har det huggt till nere vid livmodern men annars inget. Har inte heller haft min vanliga pms-retlighet. Enda eg som jag kännt är den här mensvärken som kommer o går nu. Mådde illa en morgon för några dagar sen men tror det var pga av att jag slarvade med frukosten. Man vill ju så gärna känna nåt så man tillskriver snart sagt allt man känner till att det nog e pga det lilla embryot. Vågar inte testa förrän det är dags...lite skrockfull.

Håller tummarna för er!
  • AshaG
    Csillag skrev 2012-05-06 09:47:58 följande:
    Illamående e bra!
    Ju värre man mår,ju mer graviditetshormoner har man i kroppen o ju starkare graviditet oftast sägs de.
    Du ska se att detta går vägen gumman, de hoppas o tror ja verkligen de gör!Vem vet, du kanske får en lite 2012 bebis ändå,du ligger ju inte många dar över i Januari hihi
    Tack! Hoppas verkligen...men det känns lite som att det nog inte blivit nåt. Borde ha mer känningar i så fall tänker jag. Men så länge jag inte fått mens så finns ju en chans Skrattande
  • AshaG
    Bira11 skrev 2012-05-06 21:56:40 följande:
    Jo de vet jag att man gör, men dagarna innan menar jag :)
    TIll oss sa de att han SKA ha utlösning 2 dygn innan och sen inget förrän han ska lämna...då finns det  flest simmare när det är dags Glad
  • AshaG

RD 12 idag...USCH vad tråkigt att vänta!

Fick världens mensvärk idag...brrr...men gick över snabbt och ingen mens! Fast å andra sidan med proggisar så blir den väl senare än normalt om jag fattat allt rätt. På fredag eller lördag ska jag testa, hoppas fortfarande på + fast det nog känns som att det ej funkat.

• AshaG
    Fru Bone skrev 2012-05-08 19:22:04 följande:
    I morgon klockan 04:00 far jag till kliniken för ägguttag. Är smått nervös, men det går säkert bra.

Sist blev jag så otroligt illamående och snurrig av smärtlindringen och kräktes och hade mig och fick ligga kvar i flera timmar efter plocket. Haha. Hoppas det går bättre denna gång. Har förvarnat dem om att jag tydligen var lite känslig mot medicinen så de skulle ta det lite lugnare denna gång.

Nu är det bara att ladda och hålla tummarna och förhoppningsvis återvänder jag med två fina embryon på fredag. Ohh, tänk om det inte blir några embryon som klarar sig. Usch. Håll tummarna för mig ;)
    Håller tummarna allt jag kan för dej! Själv mådde jag aldrig dåligt av smärtlindringen etc men jag blev rejält groggy...o det var inte helt fel. All nervositet försvann. Nice!
    Csillag skrev 2012-05-08 18:38:53 följande:
    håller tummarna för dej gumman, inte ge upp nu!
    RD 12 o ingen blödning o mens värk kan va bra tecken!
    Tack Csillag! Ska försöka tänka litet possitivt Solig
  • AshaG
    Bira11 skrev 2012-05-09 19:34:37 följande:
    Nu är första orgalutran sprutan tagen. De stod i instruktionerna att den helst skulle tas i låret, men jag tog den i magen, hoppas de nu inte gör något.

Den var lite bökig att få in. Kom inte ens en liten blod prick efter.

Jo de kom ut bara en liten droppe av orgalutranet,  men de är ju nästan omöjligt att de inte kommer ut en pytte droppe, så är de när man tar Ovitrellen oxå.
    Jag tog min första Orgalutran i låret för jag var osäker på vad de hade sagt åt mej...men det var svårt. Ringde sen och pratade med kliniken o de sa att man visst kunde ta den i magen på samma sätt som de andra sprutorna. Jag fick också ut en liten droppe nästan varje gång men det skulle ej ha nån betydelse enl läkaren. Kämpa på!

Själv har jag haft kraftiga menssmärtor som plötsligt kommit o sen försvunnit lika plötsligt nu under senare tiden av ruvningen. Trodde med säkerhet att jag skulle få min mens men ännu har den ej kommit...pepparpeppar. Har nu läst på o förstått att det lika väl kan vara tecken på graviditet och att livmodern växer som att det kan vara tecken på att mensen e påväg. Och imorgon e min testdag (RD14 idag)...har ännu ej vågat köpa nåt gravtest. Jag är för skrockfull. Men nu måste jag väl göra det i eftermiddag om jag ska kunna testa i morgon bitti. Läskigt o nervöst!
  • AshaG

Skit! Har gått från att inte tro på att det lyckats alls tills nu på slutet när jag tänkte att kanske ändå...

Testade i morse o fick -   Blä! Ska man behöva hålla på m sprutor o vaggisar o allt igen. Suck!

• AshaG
    LnH skrev 2012-05-11 07:28:29 följande:
    Vilken ruvardag är du på AshaG? De sa till mig att jag kan testa den 19 men att jag inte ska testa den 18 för det kunde vara negativt då för att bli positivt dagen efter....tydligen så tjuvtestar många och slutar med vaggisar för de tror att det inte är ngt.
    Tack, för det lilla hoppet...men jag har testat den dag de sa jag skulle o ej tidigare....tror det e Rd15 eller 16. fick ett 2dagars på mitt ET.

Ringde o pratade med dom idag...för nu vill man ju sätta igång direkt så man ej förspiller mer tid (dvs ägg), men det gick inte. Måste vänta en mensperiod innan jag får sätta igång igen. O då har de inte tagit nåra prover eller nåt...men det e klart att de vet väl vad som ger det bästa resultatet (hoppas jag).

De sa ialla fall att jag skulle sluta ta Lutinus nu o bara invänta mensen o sen höra av mej till nästa mens där på.
    Men du menar alltså att det kan bli + i alla fall? Verkar konstigt. Jag körde korta protokollet ...kanske det är därför?
  • AshaG

Fick mitt minus på testdagen (rd15) och nån dag efter kom mensen. Nu måste man vänta en cykel...hur trist e inte det. Suck!...o det värsta är, att om min mens håller sin tidtabell, så får jag mens lagom till vår semesterresa (den kan man ju boka om) och att kliniken stänger för sommaren. Jag blir galen! Man vill ju inte slösa bort sina månader o därmed ägg....I'm too old!

Får kolla...kanske Cura i Malmö har öppet längre. Inge kul att byta från Öresund till Cura men vad gör man inte. I värsta fall får man kanske åka över sundet till CFC. Ja, vi har nära dit men tycker det verkar bökigt. Vad hade ni gjort?  Jag vill ju inte vänta till slutet av augusti för vårt andra IVF-försök!!!

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012