• Victrix

Ivf/FET Töserna 2012

Hej på er! Blev tipsad att hänga på här :), trevligt. Dock så är vi inte på stadiet ivf ännu utan kommer bara genomgå behandling med sprutor gonal-f, orgalutran samt ovitrelle. Har tidigare testat pergotime utan resultat. Jag är 22 år och min sambo 24 år. Vi har försökt på egen hand sedan oktober 2009 men bestämde oss för att söka hjälp nu i år. Vi hoppas och längtar något fruktansvärt . Problemet med oss är helt utebliven mens och därmed ägglossning. Så vi hoppas att det ska hjälpa nu med sprutorna . Nästa steg är annars ivf, men det blir isf först i höst.

• Victrix

Tack Okej, men det låter ju ändå hoppfullt att det fungerade för dig . Hoppas bara inte att jag blir överstimulerad av sprutorna nu :S. Hur såg set ut på vul när du blev överstimulerad? Av pergotime fick jag typ 10 blåsor på 20 mm st dag 10. Är det att man blir överstimulerad? Min gyn är ganska dålig på att förklara och jag blev så ledsen av beskedet att jag inte frågade. Grattis till lilla bebisen

• Victrix

Hej på er! Tar just nu gonal-f 75 IE, började i måndags. Av pergotime dubbeldos fick jag 10 äggblåsor på 20 mm st och fick då avbryta behandlingen. Nu är jag orolig att detta är en för hög dos av gonal-f då jag är öm i magen när jagbtrycker på den och liksom lite uppblåst känsla i magen. Gyn är på semester och jag har vul på måndag. Jag funderar på att ta en lägre dos nu dessa tre dagar som är kvar då jag verkligen inte vill att detta försöket också ska bli avbrutet. Vad tror ni om det? Är det jättedumt? Är 75 IE en hög dos om man reagerat som jag vid dubbeldos pergotime? Vill verkligen att det ska finnas en chans till bebis denna månaden, vill inte vänta ännu två månader innan nästa försök :/. Är det vanligt att det känns ömt och att allt ändå är under kontroll? Vill inte ha kämpat med hormoner denna gången igen förgäves. Mår inte alls bra i min kropp av provers som jag måste ta innan varje stimulering då jag har dåliga leder och provera ökar värken. Gnällig och superorolig är jag nu. Skulle ni minskat dosen?

• Victrix
    Csillag skrev 2012-05-26 08:53:20 följande:
    Hejsan gumman.

Tror inte du ska behöva oroa dej för att de e för hög dos.
    De e väldigt normalt att känna sej uppsvälld svullen o molnande värk under sprutningen.
    Jag tycker du ska fortsätta med dosen han har skrivit ut, för om du minskar dosen och de bildas för lite ägg så kanske du ist får höja väldigt väldigt mkt i dosen på måndag o då kommer må ännu sämre.
    De e bättre att ta denna dosen och istället fram till VUL o tycker han du ska sänka så säger han de då.

75 e väldigt väldigt lågt innom ivf.
    "standard dosen" ligger på 150 iE
    Sen beror de på hur man reagaerar.
    Han har nog gett dej 75 iE då du svsrat på dubel pergo.
    Men sen samtidigt så kan man svara på pergo några omgångar mn sen kan de va helt dött.

Tror du ska fortsätta efter schemat,kroppen försöker nog vänja sej vid hormonet o bilda äggblåsor.

Svullen heten är normal gumman.
    Tack för ditt svar. Ska ju inte göra IVF ännu utan endast använda mig av sprutorna. Så därför får jag inte få för många ägg :/ fler än två så får jag inte ta ägglossningsprutan och därmed är detta försöket också förlorat. Men jag började med orgalutran igår så hoppas att det avtar effekten lite om det är så att det är för många ägg på g. Men som sagt, kan ju se ut hur som helst på vul:et på måndag.
  • Victrix

Hej hej tjejer! Endast hormonbehandling med sprutor fungerade inte för oss. Nu är det uppehåll till början av augusti då vi ska göra de sista proverna och sen skickas remiss till IVF. Som kötiden ser ut så är det tre månader, så slutet på oktober, början på november hoppas jag vi får sätta igång. Känns hemskt att inte få någon chans alls nu fram tills dess, men samtidigt skönt att slippa hormonerna ett tag. Hoppas allt går bra för er så återkommer jag när det närmar sig med IVF-start för oss. Trevlig sommar!

B
  • Victrix

Just det ja, ska ju skriva en liten presentation om oss med.

Född 1990, bor i Småland
    Började utredas 2009 pga helt utebliven mens och därmed ägglossning, åt provera för att framkalla mens. De sa att det fanns möjlighet till att bli gravida på egen hand och därför ville vi börja försöka på egen hand med tanke på att vi var ganska unga då, händer det så händer det. Men inget hände. Början på 2012 söker vi för vidare utredning. Börjar med pergotime - inget resultat, sen gonal-f/orgalutran/ovitrelle - inget resultat. Fick fullt med cystor på äggstockarna som punkterades bort nu i juni. I augusti har vi återbesök, då ska fler prover lämnas och sen skickas remiss till IVF, beräknad IVF-start: oktober-november. Vår klinik kommer vara Malmö.

B
  • Victrix
    Csillag skrev 2012-06-19 12:11:35 följande:
    Åhhh va tråkigt gumman att de inte fungerade.

MEN ändå skönt att ni snart ska få köra igång med ivf.
    Ett tips: Läs på allt du kan om ivf så du har kött på benen när de drar igång.
    Ofast underlättar de mkt.

Hopaps ni får en bra sommar, o vem vet...ska hålal tumamrna att ni kasnke lyckas utan ivf under somamren.

KRAM
    Ja, vi ska sätta oss ner och läsa på allt vi kan, börja en kväll framöver. Men först ska vi bara släppa allt nu över midsommar. Har varit lite intensivt nu sista tiden. Om det är något speciellt man bör veta så är vi tacksamma för alla tips :).

Ha en trevlig sommar och stort lycka till med din lille. Kram!
    B
  • Victrix

Det är nog ändå ingen som kommer ihåg mig :P men ännu har ingen remiss skickats till IVF (proverna skulle bara vara klara i augusti och sen skulle den skickas) då det upptäcktes att jag hade cellförändringar vid cellprovet. Har nu tagit nya prover efter väntat två månader, så nu är det att vänta en månad till för svar på nytt cellprov samt vävnadsprov, hoppas på det bästa och att de då skickar remissen. Vill komma igång med detta nu, bara vänta och vara orolig är så tråkigt.

Stort lycka till för alla som är igång och även er andra :)

B
  • Victrix
    Csillag skrev 2012-10-19 21:38:41 följande:
    Joooooo jag kommer ihååg dej gumman!!!
    Se så,upp me hakan, Du e alltid välkommen inne hos oss.

SKa hålla tummarna för dina cellförändrings prover.
    Jag har oxå haft cell förändringar o fått ta bort de.
    Så ge inte upp! 
    Vad snällt :) trodde det skulle gå fortare till IVF än det gjorde, men man får försöka se positivt, ingenting går ju bättre om man är negativ.

Hur är det med cellförändringar? om de inte är borta nu, tar man bort dem direkt då? och går det att påbörja IVF direkt eller måste man vänta? Största oron kring detta är att det känns som att det bara blir uppskjutet och uppskjutet hela tiden :/.
    B
  • Victrix

Är så glad, fick idag reda på att cellprovet och vävnadsprovet visade normala värden så nu kan äntligen remiss till ivf skickas. Ni som går på RMC i Malmö, hur länge har ni fått vänta innan ni fått kallelse? och innan ni fått börja med första försöket? Vet ni något om hur kötiderna ser ut i nuläget?

B
  • Victrix
    Tant Groda skrev 2012-11-07 12:30:52 följande:
    Victrix: det finns en tråd gör oss som går i Malmö. Kan dock inte länka.
    Jag fick vänta i 1,5 år, men jag är inget bra exempel. När jag läser malmötråden så har jag fått uppfattningen att det är ca 4 månader väntan. Välkommen
    Okej, tack för ditt svar :) ska kika in på den tråden om jag lyckas hitta den. Oj, 1,5 år, det länge. Hur kom det sig? (du behöver inte svara ifall det inte är något du vill gå in på).
    B
  • Victrix

Om någon vill kan ni lägga till mig i listan.

Väntrummet: IVF-start början på 2013

Bakgrund: Född 1990 - Bor: Småland - Utredd: ingen klar diagnos, amenorré, troligen aldrig haft ägglossning. - Hormonhjälp med provera/primolut-nor/gestapuran sedan 2008 sedan pergotime/ovitrelle samt gonal-f/orgalutran/ovitrelle 2012, ingen ägglossning av detta, problem med cystor som fått punkteras, cellförändringar.

IVF-klinik: RMC Malmö

B
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012