Inlägg från: Make your own kind of music |Visa alla inlägg
  • Make your own kind of music

Ivf/FET Töserna 2012

Tant Groda skrev 2012-07-07 11:01:23 följande:
    Nu när vi ä då pratar om tester. Hur har ni känt inför att testa efter ivf?
    Nu är det ju länge tills jag ska behöva göra det, men jag har utvecklat ett visst agg mot såna tester och börjar så smått oroa mig redan för att behöva ta tester ( hånfulla djävla pinnar)
    Anledningen till att jag gjort fler än ett test är att jag första gången som jag testade positivt så gjorde jag ett enda test. Inget mer för än vi var på MVC 5 dagar senare och där visade det negativt. Det var vi inte beredda på.
    Den här gången vill jag försäkra mig om att det håller i sig. Testar verkligen inte varje dag. Men ca en gång i veckan kommer jag nog att testa innan VUL. 
    Gör som du tycker känns rätt för dig själv och bry dig inte så mycket om hur andra gör. ;) 
    Tant Groda skrev 2012-07-07 11:50:39 följande:
    Make your: Jag tror du missförstod mig. Lägger absolut ingen vikt på hur folk testar.
    Jag själv oroar mig för att ens klara av att testa. Alltså den allra första gången. Hur har ni känt inför det?
    Det känns väldigt nervöst och ångestfyllt, varenda test man gör.

När ska du få påbörja ivf?
    Tant Groda skrev 2012-07-07 16:11:07 följande:
    Make your: Den 25 juli har vi fått tid. Känner mig rätt lugn inför det som komma skall och väl införstådd med att det inte lär lyckas de första gångerna, utan det är just testen som känns plågsamma.
    Vet inte hur jag ska reda ut just dem.
    Men skönt att veta att man inte är ensam om att känna denna ångesten.
    Vissa lyckas tidigt och andra senare.
    Håller tummarna att ni tillhör de förstnämnda.
    Det är tyvärr fler ångestfyllda moment än just när man ska testa. Vill inte skrämma upp dig nu, men det är bra att vara förberedd på det. För det är alla milstolpar som är det jobbiga med IVF tycker jag. Det ska se bra ut med äggblåsor, sen ska det finnans ägg i äggblåsorna, sen är man nervös över samtalet om hur det ser ut med befruktning, sen ska embryona överleva i laboratoriet (det var det jobbigast för mig detta försöket.... ), sen om man är lycklig att få ett embryo åter så ska man "ruva" i två veckor innan man testar.
    Visst är det sjukt nervöst att testa, men det är så många milstolpar innan dess som är minst lika nervösa. Det fysiska har för mig varit lugnt. Jag har inga problem med sprutor eller äggplock. Men alla berg och dalbanor, det är det som tar på krafterna.
    Men den här tråden är bra tycker jag.
    Undrar man något eller är orolig över något så har iaf jag fått en jättebra respons och svar på mina frågor.
    Det är många här med en lång erfarenhet av IVF och lite annat så det är bara att fråga här framöver när du kommit igång så är det alltid någon som svarar Glad 
    Vad spännande, då är det snart dags för er. Önskar er lycka till! 
    Vilken klinik ska ni göra det på? 

Nej, det här var ingen rolig nyhet.
    Så ledsen för er skull Jazmine25.
    Ta hand om er och ladda batterierna i sommar.
    Så tråkigt att det ska vara så svårt och ta sådan tid.
    Verkligen jätteledsamt att höra.
    Styrkekram.{#emotions_dlg.flower}

jazmine25 skrev 2012-07-08 14:33:06 följande:
    Ni som har drabbats av missfall innan vet ni om det finns nåt man kan få för att det ska bli svårare att drabbas av det igen?

Jag hatar att jag kämpat i 5 år nu med IVF och för lite en 1 år sen blev jag gravid men fick missfall sen tog det ett helt år innan jag blev gravid igen och så drabbas jag av missfall nu också. Jag hoppas verkligen inte att det ska ta 1 år innan jag blir gravid igen och sen drabbas av ett tredje missfall. Hatar att man inte kan få utredning innan.
    Vill först bara säga att jag är SÅ ledsen för er skull Jazmine25.
    Och ge inte upp. Tillsist får ni det där guldembryot som kommer att stanna i nio månader.
    KRAM. 

Den här regeln många läkare följer i Sverige, med att man ska ha tre missfall innan de gör en utredning, är helt åt h-skotta.
    Svensk sjukvård... jag blir så trött och arg.
    Blir det mf för oss igen (skulle i så fall också vara vårt andra) så kommer jag att tjata hål i huvudet på läkarna att göra en missfallsutredning på oss. För oss som enbart kan få barn genom ivf bör man kunna göra undtantag.

Funderar på att åka in till akuten då gyn Sahlgrenska bara hade telefontid till 12.
    Eller blir man bara hemskickad?
    Krävs det rikliga blödningar?
    Kanske ska avvakta?
    Har lite lätt molande värk i magen, så är orolig att det är mf på gång.
    Sitter på jobbet och har möten i eftermiddag och personer som jag ska träffa och som jag behöver göra ett gott intryck hos.
    Känns verkligen skit just nu.
    Vill bara åka hem och gråta.
    Igår gjorde jag ett clearblue digitaltest som visade gravid 3+ veckor... Var så glad.
    Men nu händer detta och glädjen är borta.

Tack Csillag.
    Sitter här på jobbet och känner mig helt knäckt!
    Var precis inne hos en kollega och bröt ihop fullständigt. Hon vet om vad vi går igenom.
    Funderade på att boka av alla mötena och åka hem, men jag ska försöka bita ihop.
    Avvakta och hoppas på det bästa.
    Som du skriver, en rosa röd rand i trosan kommer de nog inte att prioritera.
    Men jag går under av oro känner jag.
    Två veckor kvar till VUL.

Csillag: Jag ska slå dem en signal imorgon, de har telefontid 8.30 till 12. Så typiskt att det ska bli så här nu när Carlanderska har sommarstängt.
    Jag är idag i vecka 5+4. Slutade med Crinonen samma dag som jag testade positivt så det är 9 dagar sen nu.
    Hur går det själv om jag får fråga? Har tänkt på er och hoppas att det ser bättre ut!

Mandelmumsa: Hoppas du har rätt. Var nyss på toa och inget mer. Tror den molande värken jag hade har stillat sig lite också. Hoppas allt är som det ska!
    Min mage blev också platt under några dagar innan vi hade TD, men sen blev den lite lätt uppblåst igen.
    Och som Csillag skriver så är det så olika från person till person hur kroppen reagerar.
    Men förstår ju såklart att du är nervös och oroig nu när TD börjar närma sig.
    Jag tror det kommer gå bra!! KRAM.

Tack kära ni för pepp och stöttande. Ni är verkligen guld värda.

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012