• frida79

Ivf/FET Töserna 2012

ni som haft flera MF/X/MA, hur gör ni med tunga lyft framöver??
    jag har ett arbete som personlig assistent där det är extremt tunga lyft varje dag, lyfter bla en vuxen kvinna till/från säng, rullstol flera gånger per dag då hon inte kan lyftas i lift.
    jag har flera tidiga missfall som jag fått på jobbet och då de inte hittar några kroppsliga fel på mig så är jag helt säker på att missfallen beror på alla tunga lyft och stressen på mitt arbete.
    har en vän som haft 2 mf och hennes barnmorska rekommenderade henne att inte lyfta över 4 kg de första 12 månaderna! jag lyfter 40 kg varje gång! :(( vad har er läkare sagt ni inte bör lyfta över i kg??
     ska ringa min läkare i morgon och försöka få en sjukskrivning eftersom jag inte vill riskera fler missfall Skäms det är ju lite akut eftersom jobbet börjar om en vecka... och får jag ingen sjukskrivning så blir jag uppsagd eftersom hon inte kan ha kvar någon som inte kan ta lyften Rynkar på näsan men pengar måste man ju få in på något sätt...

• frida79
    KaffeVäntrummet Kaffe

Kaffe Csillag:                                               Iv f Start  2011 
    Kaffe NL86                                                   Ivf start  2011
    Kaffe LnH                                                     Ivf start 2011
    Kaffe Snölängtan                                        Ivfstart 2011
    Kaffe Mandelmumsa                                  Ivf start 2011
    Kaffe Attack:                             Ivf Start 2011 Omstart Maj/Juni antingen ivf lr m äggdonation
    Kaffe Bira 11:                                                Ivf Start 2011 - Omstart Maj 2012
    Kaffe MoM76:                                               Ivf Start 2012
    Kaffe Vincents mamma:                              Ivf start 2012
    Kaffe Odessa:                                              Ivf Start 2012
    Kaffe Jottatotta:                                           Ivf Start 2012   
    Kaffe Sukiojag                                              FET  2012
    Kaffe Lillan 15                                               Ivf Start 2012
    Kaffe Nicali                                                    E A höst 2012
    Kaffe Nl2012                                                    Ivf start 2012
    Kaffe Hoppfull idag:                                      FET 2012
    Kaffe Mamma0301                                         Ivf start 2012 
    Kaffe FamiljenEkberg                                    Fet start 2012 
    Kaffe Nina76                                                     Ivf  Maj 2012
    Kaffe Joujou:                                                    Ivf start 2012  
    Kaffe Fru Bone                                                 Ivf start 2012
    Kaffe Axelina66                                                Ivf start 2012
    Kaffe Angel4u75                                              Ivf start 2012
    Kaffe Waterflower                                            Ivf start 2012
    Kaffe AschaG                                                     Ivf start 2012
    Kaffe Make your own kind of music              Ivf start 2012
    Kaffe Cupcake2012                                          Ivf start 2012
    Kaffe Hjärtefröjd                                               Ivf start år ?
    Kaffe Tweedledee                                            Ivf start april 2012 spermadonation
    Kaffe Charmina                                                 Infomöte 12 juni 2012
    Kaffe Miiiis                                                         Infomöte 7 juni 2012
    Kaffe Mischa                                                      Ivf start 2012  
    Kaffe Fidelis ad urnam                                     Infomöte Aug 2012 
    Kaffe Victrix                                                        Ivf start Maj 2012
    Kaffe Frida79                                                      Ivf start 2012
    Kaffe Maggan82                                                 Ivf start 2012

Förvånad Bakgrund Förvånad

Förvånad Csillag:     Född 1982 - Bor Blidsberg, Västra Götaland
    * Utredd 2001: Dåligt AmH, Trasig livmoderetapp,Ingen egen ÄL,Endometrios,Dålig slemhinna
    * Hormonhjälp sen Juli 2001
    * 14 st Inseminationer utfördes utan resultat
    *  Ivf 1 fick ut 12 ägg, 9 befruktades, 5 odlades till blastocyster. ET avbrutet pga TSH Värde
    * FET 1 stimulerad cykel med Progynon,2 ägg fick tas upp då 1.a ej klarade sej. TD visade - 
    * FET 2 stimulerad cykel med Estradot, 1.a ägg klaraade upptining. TD -
    * Ivf 2 fick ut 12 ägg,8 befruktades,1 blasto dag 6, ET avbrutet dag 5 och bytt till FET.

FörvånadLnH: 36 år, Bor i Stockholm
    *utredd 2011: Blockerade äggledare efter en infektion från en spiral 2010
    *1 IVF, 1 FET, inne på tredje försöket med IVF korta metoden

Förvånadjazmine25:   Född 1981 - Bor i Sthlm
    * Utredd 2007: Jag har Pco-s och maken har inga spermier.
    * 2 Inseminationer med donerade spermier som blev minus.
    * IVF 1 fick ut 20 ägg, 7 befruktades, 1 till mig och 5 till frysen. Jag plussade men det blev missfall.
    * FET 1 i naturlig cykel. slutade i minus
    * FET 2 I stimulerad cykel med pergotime. slutade i minus
    * FET 3 blastocyst i naturlig cykel. slutade med mens och minus på RD 9
    * FET 4 i naturlig cykel. Pågor

FörvånadfamiljenEkberg : 33 år, Bor i södermanland
    *utredd 2004/2005: Mannen har dåliga simmare efter pg av att han opererat ner en testikel i tonåren
    *första ICSI 2006 vilket resulterade i en son, Första fet blev avbrutet pg av blödning vid ägglossning. Gör därför FET i stimulerad cykel nu. 

Förvånad Nina76: 36 år, bor i Helsingborg
    * Utredd 2007, oförklarlig barnlöshet
    * 3 omgångar Pergotime
    * 2 IVF, 1 avbrutet (inget embryo överlevde upptining) FET, påbörjar 3:e IVF 

Förvånad    Bira11: 35år bor i Jämtland
    *Utredd 2005, dålig kvalitet på simmare, lågt antal.
    *Ätit pergotime
    *3 inseminationer
    *1 Ivf, misslyckat

Förvånad Nl2012
    * 39 år Bor i Kronobergslän
    * Utredd 2012, Sambons simmare för få tyvärr
    * Första Ivf/Icsi

Förvånad MYOKOM (Make your own kind of music): 33 år bor i Göteborg
    *utredd 2009: Blockerade äggledare.
    *4 IVF varav ett halvt försök (blev ingen embryoåterföring), påbörjar vårt  5:e försök i Juni.
    *Tredje IVF-försöket (Nov 2010) fick vi två embryon tillbaka och testade positivt. Blev tyvärr ett tidigt missfall. 
    *Hade IVF-uppehåll hela 2011 för att återhämta oss från besvikelsen. 

Förvånad MoM76: Född 1976 Bor i Stockholm
    *Utredd 2011. Sambon har få och dåliga simmare efter bortopererad testikel och behandling för testikelcancer.
    *IVF 1: Ett ägg sattes in och 3 till frysen (två blasto och ett 2-dagars). Misslyckades.
    *FET 1  med blasto från frysen i naturlig cykel-misslyckat
    *FET 2: 28/5

Förvånad Mandelmumsa:  33 år, bor i Stockholm
    *Utredd 2010. Skadade äggledare pga äggledarinflammation.
    *IVF 6. Sjätte insättningen (FET) och detta är sista gratisförsöket. Sen blir det Linnékliniken.
    *IVF 1 slutade i tidigt MF (ofostrig graviditet). Efter det har det inte blivit något alls trots goda chanser enligt kliniken.
    *Fick även ett utomkvedshavandeskap som upptäcktes i feb -10 efter 6 mån försök på egen hand. Efter detta fick vi ställa oss i IVF-kön.
    *Har fått tillbaka ett tvådagars varje gång.

FörvånadMischa: 27 år, Bor i Stockholm
    * Utredd 2011, Pcos, ingen egen ÄL,inget annat hittat.
    * 3 pergo kurer men bara 2 ÄL.
    * Ivf 1 April/Maj 16ägg,6 mogna,3 befruk.1 till mej och ett till frysen.

Förvånad Snölängtan:  Ålder Okänd, Bor i Stockholm
    * Utredd 2011, Nedsatt funktion i Sköldkörteln. (Tsh närmare 40)
    * Ivf 1: 7ägg,varav 1 till ET och 2 till frys.
    * FET 1: Stim cykel.Ett ägg klarade upptining, andra klarade inte.
    * FET 2: Stim cykel Sista ägget som tyvärr bara är 2 celligt.

FörvånadOdessa 32år, Stockholm
    Två polyper bortopererade
    utredd sept 2011, make slöa simmare
    * Gravid naturligt jan -2011 MA i v.10
    * ET Jan 2012 gravid mf v.6+4
    * FET 25/4 gravid

Förvånadfrida79 33 år, Göteborg
    1:a barnet
    2 tidiga MF/X
    utredd 2012 Sahlgrenska
    oförklarligt barnlös
    1:a IVF Carlanderska
    ET av 5-dagars blastocyst 23 maj 2012

Nalle syskonförsök Nalle

Nalle Csillag                      Dotter 01 (Ppiller) + Tvillingar 06 (Hormonhjälp)
    Nalle LnH                           Dottern (åt minipiller), Son (säkra perioder)
    Nalle Nina76                       Dotter 08 (IVF 1)  
    Nalle FamiljelnEkberg      Son 07 (ISCI)
    Nalle Bira11                       Son 2006 på naturlig väg
    Nalle Snölängtan               Son 2008 på naturlig väg

{#emotions_dlg.flower} Ivf Klinik {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Csillag:                                                 Car landerska Göteborg
    {#emotions_dlg.flower} Make Your own Kind of music          Carlanderska Göteborg
    {#emotions_dlg.flower} Frida79                                                  Carlanderska Göteborg

{#emotions_dlg.flower} Nicali                                                     Sahlgrenska

{#emotions_dlg.flower} Bira 11:                                                  Umeå

{#emotions_dlg.flower} Jottatotta:                                              Carl Von Linne 
    {#emotions_dlg.flower} Joujou:                                                  Carl Von Linne 
    {#emotions_dlg.flower} FamiljenEkberg                                     Carl Von Linne 
    {#emotions_dlg.flower} Angel4u75                                              Carl Von Linne
    {#emotions_dlg.flower} Miiiis                                                        Carl Von Linne
    {#emotions_dlg.flower} Charmina                                                 Car l Von Linne

{#emotions_dlg.flower} MoM76:                                                 Huddinge
    {#emotions_dlg.flower} LnH                                  Sophia Hemmet (efter denna gång blir det Huddinge)
    {#emotions_dlg.flower} Jasmine25                                              Huddinge

{#emotions_dlg.flower} Attack:                                                      RMC Malmö
    {#emotions_dlg.flower} Nl2012                                                        RMC Malmö
    {#emotions_dlg.flower} Tweedledee                                             RMC Malmö

{#emotions_dlg.flower} Mamma0301                                            Cura Malmö

{#emotions_dlg.flower} Nina76                                                         IVF Kliniken Öresund Malmö
    {#emotions_dlg.flower} AschaG                                                       IVF Kliniken Öresund Malmö

{#emotions_dlg.flower} Waterflower                                            Linköpin g

{#emotions_dlg.flower} Vincents mamma:                                   St: Göran
    {#emotions_dlg.flower} Odessa:                                                   St: Göran

{#emotions_dlg.flower} Hoppfull idag                                             Akademiska Uppsala
    {#emotions_dlg.flower} Mischa                                                        Akademiska Uppsala

{#emotions_dlg.flower} NL 86                                                            Falun
    {#emotions_dlg.flower} Lillan 15                                                       Falun
    {#emotions_dlg.flower} Fidelis ad urnam                                        Falun

{#emotions_dlg.flower} Sukiojag                                                        Sofia Hemmet, nu Fertilitets centrum 

{#emotions_dlg.flower} Mandelmumsa                                            US Örebro

{#emotions_dlg.flower} Snölängtan                                                  Ivf kliniken Stockholm

Äpple Akupunktur inför ivf/icsi/FET: Äpple  

Äpple LnH                 Ska testa detta och ska köra en gång vid ÄP och en vid ET
    Äpple Csillag            2/5, 7/5, 10/5 ,14/5 ,16/5 ,21/5, (24/5 ÄP dag), (29/5 ET dagen 2 behand)
    Äpple Odessa          Vid båda IVF försöken med lyckat resultat

Solig Pergotime - Progynon - Estradot Solig    

Solig Csillag                       Pergotime 04-05, FET nr 1 Progynon - FET nr 2 Estradot     
    Solig FamiljenEkberg        FET nr 1    Progynon    
    Solig Nina76                      3 omgångar Pergotime, FET nr 1 Progynon
    Solig Victrix                        Pergotime
    Solig Charmina                   Pergotime Mars-April 2012,Insemination
    Solig Mischa                       3 pergotime kurer 2011

Tungan ute Mediciner utöver: Tungan ute

Tungan ute Csillag: Trombyl (Pga MF) + Prednisolon för imunförsvar och ägg ska fästa lättare
    Tungan ute Frida79: Prednisolon (Pga MF)
    Tungan ute Odessa: Trombyl (pga MF) + Crinone
    Tungan ute Jottatotta: Albylminor för bättre cirkulation i livmoder

Glad Sprayare Glad

Förtillfället ingen under sprayning

Drömmer Sprutare Drömmer

Drömmer Victrix                                                  21/5 2012 VUL 28/5
    Drömmer Make your own kind of music          VUL 8/6

Skrattande Äggplock/ ET/ FET Skrattande

Skrattande Maggan82                                               ÄP 6/6 - ET prel 8/6          
    Skrattande jazmine25:                                              FET 4 i slutet av juni

Kräks Ruvare Kräks

Kräks Frida79                                  ET 28/5 - TD 8/6
    Kräks Csillag                                    ET + FET 29/5 - TD 9/6
    Kräks Mandelmumsa                    FET 26/5 - TD 11/6

Gravid Gravida Gravid

Gravid NL 86                                    TD 8/2            VUL 24/5
    Gravid Rikolin                                  TD ?
    Gravid Hoppfull idag                        TD 21/4
    Gravid Odessa:                                 TD 4/5          VUL 28/5
    Gravid Jottatotta                               TD 11/5        VUL 22/5 
    Gravid FamiljenEkberg                     TD 15/5
    Gravid Miiiis                                       TD 23/5
    Gravid Snölängtan                             TD 25/5
    Gravid Joujou                                     TD 28/5       VUL 20/6
    Gravid Frida79                                     TD 2/6       
    Gravid Csillag                                      TD 3/6         VUL 21/6

Baby Beräknade Baby 

Baby NL 86                                    TD 8/2 VUL 24/5
    Baby Rikolin                                  TD ?
    Baby Hoppfull idag                        TD 21/4
    Baby Odessa:                                 BF 11/1 
    Baby Jottatotta                               TD 11/5  VUL 22/5
    Baby FamiljenEkberg                     TD 15/5
    Baby Miiiis                                       TD 23/5
    Baby Snölängtan                             TD 25/5
    Baby Joujou                                      TD 28/5    BF 5/2 - 2013
    Baby Frida79                                    TD 2/6       BF 12/2 - 2013
    Baby Csillag                                      TD 3/6       BF 14/2 - 2013

Oskyldig MA - MF - X - ÄnglarOskyldig

Oskyldig Csillag                  Haft 3 MF med enlingar + 3 MF med Tvillingar
    Oskyldig Odessa                TD 3/2 MF + MA 11/2-11 då i v.10 men dött redan i v.5-6
    Oskyldig jazmine25            TD 18/6-11 MF i v.6
    Oskyldig mamma0301         TD 21/4-12, MA
    Oskyldig Cupcake2012       TD? - MF i V 6
    Oskyldig Mandelmumsa     MF i v 5-6 ( upptäcktes på första UL mars -11), X (hittat i feb -10
    Oskyldig LnH                        MF TD 19/5, MF v4 (innan testdatum)
    Oskyldig Mischa                   MF TD 13/5
    BF - 12 februari 2013
  • frida79

fått tid för första vul på carlanderska fredagen den 29 juni då jag är i v 7+2 Glad

BF - 12 februari 2013
  • frida79
    familjenekberg skrev 2012-06-09 08:34:40 följande:
    Här är allt bra, var inne på kolla i går allt dåg perfekt ut var i v7+ 5 där i går så bf blir den 19/1-13, nu håller jag tummarna för att allt går vägen. Någon får gärna lägga in bf på listan. Kram alla.
    grattis till lyckat vul! Glad fick du någon bild? vad exakt kunde man se i v 7+5? nyfiken eftersom jag ska göra vul i v 7+3...
    BF - 12 februari 2013
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-15 08:31:13 följande:
    Precis som LLnH skrev  så ska man inte ha sex efter FET och ET.
    Mest pga infektionsrisken e väldigt stor.
    Den andra som dom säger är ju flerbörds risken.
    Många tror de e största anledningen o sexar o chansar.
    De dom inte tänker på är att om man nu lyckas bli gravid så har man ju oxå riskerat infektionsrisken och en lr båda bebisarna kan sluta i MF/MA

Detta gäller ju inte bara vid FET/ET utan även när man gör inseminationer.
    hur skulle du göra med sex om du var mig? vi har inte haft sex på nästan 4 v, sen några dagar före ÄP.
    nu är jag ju gravid i v 5+2 och har inte vågat ha sex än pga alla tidiga missfall jag haft, och tar ju crinone vilket känns lite äckligt eftersom det typ är som risgrynsgröt i underlivet. jag vet inte om jag ska vänta med sex tills efter första vul den 29e då jag är i v 7+2 eller om det är riskfritt redan nu trots att man inte sett att allt ser bra ut med embryot??
    min stackars sambo börjar bli desperat, han säger det inte men inatt blev han avvisad.. igen.. och jag kom på honom med att smyga in på toa och "fixa" behovet själv när han trodde jag sov stackarn Obestämd
    men självklart förstår han mig att jag är lite rädd och helst vill vänta tills jag vet att allt ser bra ut på vul...
    BF - 12 februari 2013
  • frida79
    liwa skrev 2012-06-15 12:24:37 följande:
    Varför skulle sex öka risken för missfall? Direkt efter ÄP kan man ju vara extra känslig men annars är det ju som en vanlig graviditet. Men om du är rädd för infektioner så kan ni ju använda kondom. Jag tror man mår bättre av att försöka leva som vanligt (med undantag av alkohol och nikotin då såklart). lycka till med ruvandet! :)
    jag är ju missfallsbenägen och många som haft många missfall blir ju rådda att avstå från sex i början.. varför vet jag dock inte men sammandragningarna man får vid orgasm kanske kan framkalla mf eller ngt..
    BF - 12 februari 2013
  • frida79
    liwa skrev 2012-06-15 12:48:26 följande:
    förstår att du är extra orolig om du fått flera missfall. Jag tycker det låter konstigt att orgasm skulle bidra till missfall men jag är ingen expert. Vad säger BM, har du pratat med dem?
    nej men ska dit nu på tisdag för inskrivning så kommer skriva upp alla frågor jag har tills dess Glad
    BF - 12 februari 2013
  • frida79

Jag vet inte vem som borde informerat mig om sex-förbud efter jag plussade? Sahlgrenska som gjorde utredningen? Eller Carlanderska som gjorde Ivf:en? Eller spec-Mvc på östra där jag kommer gå fortsättningsvis? De där med att jag inte får lyfta över 4 kg är inget en läkare förbjudit mig att lyftA. Utan det tog jag för givet eftersom jag har en kompis. Som fått 2 missfall och inte har några upptäckta fel eller diabetes/riskgraviditet som mig så om hon inte får lyfta över 4 kg så får jag det definitivt inte heller.. Men efter att ha läst era inlägg så avstår jag från sex till v 12 sen får vi se.

• frida79
    Csillag skrev 2012-06-15 20:52:43 följande:
    Då du haft så olika läkare innom allt de här så kanske de e just därför alt blir rörigt.
    Då Sahlgrenska gjorde din utredning mn du gjorde ivf hos Carlanderska mn oxå nu får gå till spec mödravård vilket man oftast inte börjar med förrens nu närdu har din tid s är de inte konstigt om allt blivit lite snurrigt.

At din kompis inte får lyfta mer än 4 kg behöver ju inte betyda att du inte får de,MEN de e ju bra att du tänker dej för en extra gång fram till ditt möte med spec mödravård.
    Tycker du ska fråga va dom tycker angående lyften och sex.

Vissa får ju göra mer än andra även om dom har MF i bagaget.
    ALlt handlar ju om hur ens kropp fungerar.

Normalt sett kan man ju ha sex hur mkt man vill om man har en normal graviditet.
    Enda gången sexförbud råder e u om du klassas som hög risk till MF och de har ju med en rad faktorer att göra.

Att ha sex när man har en normal graviditet e ju inte nått farligt, o att få orgasm e heller inget farligt.
    Den första anledningen till att vissa ska undvika sex enligt läkare har ju med att göra om man kanske blöder vid sex och de finns då en infektionsrisk.

Får man en infektion o har större risk till MF så kan de ju infektionen orsaka ett MF.

Sen tror jag du måste lära känna din kopp allteftersom graviditeten går.
    Skulle jag lyssna på min läkare till punkt o pricka så skulle jag nog bli knäpp.

Många tror att träna e skadligt om man har MF risk.
    Träning e nyttig o positiv för en braviditet om man gör de på rätt sätt.

De flesta nojjar upp sej över allt de läser, lär känna din kropp efter dej sj.
    Du känner den bäst.

Att få en ribba på 4 kg brukar man kunna få efter några MF, mn e man frisk för övrigt o man inte hittat en orsak till MF så brukar den inte sättas.

Jag har en 2 kg gräns, de vill säga jag får typ lyfta två mjölkpaket o du kan ju sj räkna ut hur lätt den biten är att hålla...not...
    2kg e ingenting o de mesta väger däröver.
    Jag får inte gå ut med hundarna i koppel för dom kan dra till för hårt.

Vissa saker måste man "sålla" bort o göra efter va ens kropp tillåter.

Enligt läkarna skulle ja ju egentligen inte få gå ut med en soppå¨se annars...

Ta de lugnt o lysna till dina signaler va kroppen säger.
    Att undvika sex kan va bra tills du vari hos spec mödravård.

Men om din livmdderetapp osv e ok så finns de ingen anledning till sluta sexa sen.
    Blöder du inte av sex så sexa på.
    Skulle du få ett MF så beror de inte pga de.

De flesta MF beror ju på att kroppen stöter ut de för de e nått fel på de.
    Sen finns de MF som beror att kvinnans kropp inte håller (som min)

Hoppas din man stöttar dej i ditt beslut att inte sex på 12 v om de e va du vill.,

kram
    ja min sambo är väldigt förstående och mån om att både jag och bebis ska må bra så jag behöver inte oroa mig för det Glad
    "högrisk för missfall" tror jag att jag är eftersom jag haft 3 tidiga missfall och är diabetiker.
    det står "missfallsbenägen" i journalerna och jag antar det är detsamma som "hög risk för missfall"??

de här med lyfta tungt har jag fått olika bud på också. torbjörn på carlanderska sa jag inte bör lyfta tungt pga missfallsrisken och efter mitt 2a missfall sa spec-mvc att det inte gör något att lyfta tungt eftersom det inte kan orsaka missfall. dock tror jag nog mest på vad carlanderska säger eftersom spec-mvc har visats sig ha fel i mycket.. de verkar endast gå efter socialstyrelsens riktlinjer (urgamla sådana) och inte efter vad forskning och nya rön kommit fram till
    jag får ibland kramper i livmodern efter sex, och det när jag inte varit gravid så jag vet inte om det är så vidare bra just nu innan v 12...
    BF - 12 februari 2013
  • frida79

Ska på inskrivning idag och ta massa blodprover bl.a. Någon som vet på vad sätt Ivf kan påverka provresultaten!?? Om det är puregon orgalutran och ovitrellen som kan påverka så här långt efter?? (v 6) kan det påverka sköldkörtelproverna tex?

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012