• LnH

Ivf/FET Töserna 2012

joujou skrev 2012-05-04 12:18:26 följande:
    Csillag: okej vad för slags mediciner blir det nu? Och hoppas, hoppas Mensen är förtidig jag hade för en gångs skull tur att min kom 2v för tidigt.

Hur känns det med akupunkturen?! Skulle vilja testa det!

Jag kommer be om mycket lugnande vid ÄP kan jag tala om. Haha. Jag är så nervös i för det. Jag har iofs blivit rädd för vanligt ul också sen jag gjorde mina sista cellprovet och den gynen höll på möblera om mig! Så tycket det är lite jobbigt bär dom hållet på gräver där nere.

Jag börjar känna lite porr i äggstockarna. Kan jag redan känna av efter en spruta bara?!
    Jag kände nog det dagen efter första sprutan, men ska du bara spruta i 5 eller 6 dagar?
    Jag tog sprutor i 9 dagar och då räknar jag in ovitrelle sprutan.

Jag tog lugnande sista gången och jag höll på att trilla av stolen för allt snurrade till, kändes som om man var jätte full och det bara slog till.

Den här gången så tog jag bara smärtstillande och det fick jag i omgångar så det vart inte alls så att jag mådde dåligt och kände att jag skulle trilla av stolen. Var så pigg att jag fick titta när det plockade äggen. Det var kul, eller ja intressant!

Snart iväg till ET :S
  • LnH

Nu är man ruvare igen då. Fick två ägg av toppkvalitet (4 celler dag två) och ett av dessa till frysen och ett till mig. De andra såg inte lika bra ut men det försöker att odla vidare dessa för att se om det blir blastocyster och ifall dem blir det så fryses de också ned. Ifall detta skulle hända så skulle jag få ett brev om detta.

Så testdag nu är den 21, men jag får testa den 19 ifall jag vill enligt de papper som jag fick. Så nu börjar nästa eviga väntan :) MEN måste säga att jag faktiskt längtar mer till semester som vi har bokat i slutet av Maj :D Vi ska till Disney i Paris och det ska bli sååååå skoj. Skönt att det är detta jag väntar mest på annars hade jag nog blivit tokig av all väntan. Känns som om man har väntat flera år. Och det har ju man gjort iofs

• LnH
    Csillag skrev 2012-05-04 14:34:32 följande:
    Åhhh grattis gumman!!!

Då håller vi tummarna så hår vi bara kan för dej nu.

Å min dotter ska till Disney Paris i sommar oxå med sin pappa så hon är helt i extas haha.

Jag har sagt ja vill åka dit oxå,men vill vänta till kidsen e tillräckligt gamla att verkligen kunna minnas allt ordentligt.

så du gör rätt i att åka i "äldre" ålder.
    Du gör rätt i att vänta till rätt ålder för att det är mycket gå runt också och det är skönare att inte ha en vagn att dra runt utan det skönaste är ifall alla går för egen maskin och orkar göra det en heldag! Har varit där en gång, födelsdagspresent till dottern för några år sedan och det var uppskattat. Hon brukade klaga på att hon inte orkade gå, där gick hon i ca 9 timmar på en dag och inte ett enda gnäll om att hon var trött eller hade ont i benen. Och så stora ögon som hon gjorde åt allt som fanns att se, det var jätte kul att se som förälder och en bonus var att det var lika kul för min del också :)

Ett tips dock är att boka allt själv och separat istället för det blir mycket billigare!!! nu för 4 pers med flyg och med hotell inkl. frukost samt 2 dagar biljetter till bägge parkerna så kostar det runt en 13 000 och då räknade jag med transfer till och från flyget. Sedan tillkommer ju mat etc. Som du märker så fokuserar jag mycket mer på min resa...kan ju iofs vara bra
    Slipper alla inbillningssymtom och överanalyserandet :)
  • LnH

Nej nu är det helg tjejer :)
    Hoppas alla får en riktigt trevlig helg!!

• LnH

RD 3 idag. Känns redan som om det är kört :S
    Haha men kanske bättre på att ställa in sig på att det inte fungerar så blir man inte alls lika besviken ifall det inte skulle fungerat denna gång heller. Vill att tiden ska gå fort så att jag vet ifall det inte lyckades eller ifall jag nu ska ställa mig in på att det blir inte flera barn för min del.

Fråga, har någon fått ägg som inte har sett så bra ut på dag 2 men som de odlat vidare, har de då blivit blastocyster av dessa? För de var tre ägg som inte såg så bra ut men de skulle fortsätta att odla dessa och se om de blev blastocyster av dessa. ifall de lyckades så skulle de skicka ett brev till mig om detta. Men är ju självklart nyfiken.

• LnH
    Csillag skrev 2012-05-07 09:38:44 följande:
    Upp me hakan gumman, här ska inte ges upp!!
    Vi håller tummarna på att de ska visa pluss!
    Skrattande förbereder mig på ett minus. Då kan man bara bli glad och besvikelsen blir inte lika stor.

den här gången har jag inte alls lika ont efter ÄP. Förra gången hade jag ont väldigt länge efter men nu kan jag till och  med promenera runt och städa etc. utan att det faktiskt gör ont. Det är alla fall positivt!!

Mandelmumsa: det är ju tidigt ännu! Om man tittar på olika sidor om hur lång tid det tar och vad som händer i kroppen efter FET/ET så är dag 9 för tidigt för att testa! Så ge inte upp hoppet! Se nedan:

3-Day Transfer

Days Past
    Transfer (DPT)
     Embryo Development  One The embryo continues to grow and develop, turning from a 6-8 cell embryo into a morula  Two The cells of the morula continue to divide, developing into a blastocyst  Three The blastocyst begins to hatch out of its shell   Four The blastocyst continues to hatch out of its shell and begins to attach itself to the uterus  Five The blastocyst attaches deeper into the uterine lining, beginning implantation   Six Implantation continues  Seven Implantation is complete, cells that will eventually become the placenta and fetus have begun to develop   Eight Human chorionic gonadotropin (hCG) starts to enter the blood stream   Nine Fetal development continues and hCG continues to be secreted   Ten Fetal development continues and hCG continues to be secreted    Eleven Levels of hCG are now high enough to detect a pregnancy 

och eftersom vi i Sverige sätter tillbaka ägg runt dag 2 för det mesta så lägg till en dag! 

• LnH
    tweedledee skrev 2012-05-07 12:14:33 följande:
    Hej alla! Hoppar in på denna tråden. Har genomgått en ivf på Rmc i malmö nu i april med anonym spermadonator. Har inga graviditetssymptom alls, och igår fick jag molande mensvärk och liten blödning. Är det kört då tror ni? Ska till rmc imorgon och ta graviditetstest genom blodprov. En annan fråga jagoch min sambo funderat mycket på. Skulle ni berättat för barnet? Vi vill egentligen inte att någon ska veta något om detta. Någon?
    Graviditetssymptom har inte jag fått tidigare med mina barn förrens runt vecka 7-9. Så tappa inte hoppet! Mina två små var inte alls planerade och jag kände mig precis som vanligt bara att inte mensen. Så jag testade och var gravid.

Vi har inte berättat för barnen att vi gör ett IVF försök. Med dottern så är det lite för att hon är i en ålder man delar allt med sina vänner och jag vill inte att alla i hennes bekantskapskrets ska veta det. Med sonen är det för att han är för liten för att förstå detta. Men det är bara vad jag känner :)
  • LnH
    tweedledee skrev 2012-05-07 12:42:11 följande:
    Tack för svaret LnH. Känns genast lite ner hoppfullt, hoppas ja. Ang det andra om att berätta, vi själva vill inte att att någon, inte ens barnet ska veta. Vi vill att min sambo ska vara den ända pappan för barnet. Många anser att barnet har rätt att veta var den kommer ifrån.
    hmmm, ja kanske eller kanske inte. Jag är adopterad och ser inte ut som resten av min familj som är långa och blonda :) så det var lite svårt att dölja för mig att jag inte var deras bio barn.

Men jag anser att man ska göra det som känns bäst för en själv! Men en sak man kanske bör ta i åtanke är att IFALL barnet får reda på ngt när det bli äldre kan det vara väldigt traumatiskt. Mycket att väga in. Ifall jag hade haft  ngn åkomma som gjorde att jag aldrig kunde bli gravid utan IVF och det var ärftligt skulle jag nog berätta om detta. Men i och med att det inte är så, kommer vi kanske inte alls att nämna att det har gått till så ifall vi lyckas denna gång.
  • LnH
    Mandelmumsa skrev 2012-05-07 14:44:45 följande:
    LnH: Vid den förra behandlingen fick vi 2 och vid den senaste fick vi 6 st som odlades vidare för att de inte var fina nog att frysa in, men tyvärr var det ingen av dem som klarade sig till blastocyst. Läkaren förberedde oss också på att man inte ska förvänta sig att de klarar sig, utan det är bara en bonus om någon skulle göra det.
    ahhh ok. Vi fick en fin 4 cellig till frysen men sedan så var det 3 stycken som de skulle odla vidare. Var mest nyfiken på "outcome".  Han nämnde liksom bara i förbifarten att de skulle testa att odla vidare dessa. Så jag tänkte inte på att fråga mer.

Det är INTE kul att ruva, det är en evighets lång väntan känns det som...tur att det är fullt upp på jobbet i alla fall!
  • LnH

mandelmumsa: i usa odlar man längre än i sverige. Om man tar ut äggen på en onsdag och sammanför dem med spermier så ser man om de är befruktade på torsdagen och normalt så sätter man sedan tillbaka dessa på fredagen. I usa så skulle de ha väntat 1 dag till för att sätta in. Därav så skrev jag att man skulle lägga till en dag eller se dag 1 som rd2. Eller så sätter de in ägget dag 5 (alltså i usa och i sverige) då ägget har blivit en blastocyst.

Men även om de ligger lite längre fram i forskning så har de sämre resultat av IVF rent procentuellt jämfört med Sverige :) Och de jag känner som har gjort IVF har alltid fått minst 2 ägg insatta. Pratade med en kompis från usa och hon var helt förfärad över att jag inte minst fått 3 ägg insatta detta försök för tydligen så läggs ett ägg till per misslyckad cykel, så första försöket kanske man sätter in 1 ägg, näst försök så blir det 2 st ägg och tredje så blir det 3 ägg..

RD 4 idag. testade med grav test för att se om sprutan gått ut men det blev ett extra streck, men det var så svagt så borde vara ute ur kroppen snart tycker jag. Så tar det som riktlinje ifall jag tjuvtestar, är det starkare än det så borde det vara positivt :)

Hur  mår ni andra som ruvar? Jag känner INGENTING....förutom min sjuka allergi..

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012