• frida79

Ivf/FET Töserna 2012

Csillag - kommer inte heller göra KUB :)) känns ganska osäkert det där, vet flera som fått hög risk och oroat sig i onödan och fått friska barn :)

• frida79

Igår började illamåendet lagom till midsommar, trodde jag skulle få slippa när jag mått bra enda till v 6+1.. Men bra ändå, tecken på att det händer saker där inne :))

• frida79

Make your own kind of music - jag hade molvärk från ET och framåt och fick ganska snabbt ett rejält saltsug och kissade oftare än vanligt, märkte ingenting på brösten och de känns fortfarande som vanligt fastän jag är i v 7, illamåendet började inte förrän för 3 dagar sedan så symptom är nog extremt olika från person till person..

• frida79
    maggan82 skrev 2012-06-25 08:32:56 följande:
    Fick ett halleluja moment i morse på toa, jag plussade på min TDGlad Det känns så underbart och galet på samma gång. Nu tar vi en dag i taget och njuter av stunden!                                                                                             
    gud vad roligt! Grattis! {#emotions_dlg.flower}Glad
    BF - 12 februari 2013
  • frida79

fick idag veta från spec-mvc (men inte förrän jag själv frågade) att min järn-värde är på gränsen till för lågt.
    säkert därför jag har yrsel och känner mig extreeemt trött.
    men de tyckte inte jag behövde äta extra järn förrän i v 20!??
    om det är lågt värde nu, borde jag då inte börja med järn redan nu??
    jag ger inte mycket för vad spec-mvc säger eftersom de redan felbehandlat mig en gång..

BF - 12 februari 2013
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-25 12:57:00 följande:
    Äter du inte AO Gravid då?
    Du ska ju äta de o folsyra när du e gravid, de ska man äta redan innan man e gravid om man planerar graviditet.

Å jo du har rätt angående att du borde äta de.
    Sjunker hjärnvädet för mkt under 100 kan de va farligt.

Jag va nere jättelågt med tvillingarna så fick dricka massa äckliga mediciner för att få upp värdet.

Ät mkt mat med järn i oxå, spenat leverpastej broccolie, blåbär,blodpudding, mörk kött (ju mörkare desstu bättre)

Samtidigt så måste du ha bra med c vitaminer i kroppen för annars kan kroppen inte ta upp järnet så drick mkt apelsinjuice o sånt som innehåller cvitaminer.

jo både folsyra och aco gravid äter jag.. folsyra började jag med redan 1 år före graviditeten..
    trodde att aco gravid innehöll tillräckligt med järn.. äter ju 2 per dag..
    men blutsaft har jag hört ska vara bra för att få upp järn-värdet?
    kött äter jag max 1 gång per vecka så det är svårt att få upp järnvärdet via kött.
    har börjat äta leverpastej på mackorna på morgonen iallafall..
    BF - 12 februari 2013
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-25 13:51:13 följande:
    Sen har vissa svårare att ligga på bra värden än andra.
    Jag har alltid legat lågt så när jag blir gravid så dalar de snabbt neråt.
    Jag dricker blutsaft (SKITÄCKLIGT!!) o äter som du leverpastej på mackorna.
    På morgonen tar ja antingen yoghurt med frusna hallon lr blåbär i för att öka värdet.
    Att ta en knäckemacka med ett brett lager leverpastej nån extra gång under dagen kan göra mkt.
    Just nu äter jag ACO Gravid o Folsyra oxå mn jag vet att senaste veka 11 kommer jag få börja med järntabletter dessutom som tillägg till Blutsafr.
    Oftast räker inte Blutsaften.

Ha bara koll så värdet inte sjunker mer för dej för då måste du öka cvitamin intaget för då ligger problemet där oxå.
    Jag e ingen juicedrickare mn har fått lära mej pina mej i de.
    Däremot har ja lärt mej äta blodapelsiner som e VÄLDIGT cvitamin rikt.

Spenat går alltid ner, har nu tillochmed lärt mej äta de till pannkakor istället för ta sylt.

Äter du kyckling?
    De e oxå bra om man inte äter kött.
    Dock inte lika bra,mn bättre än inget.

Fisk är en bra källa att öka sina värden med oxå.Ökar många värden!

ärtor e ox¨bra att äta.

Allt som är KNALLGRÖNT är oftast järnrikt

Testa blutsaften,den e vidrig mn kanske kan hjälpa dej.
    Jag får ju dricka den i normala fall i omgångar mn ja tycker fortfarande den e lika vidrig.
    Men den fungerar bättre än dom vanliga järntabletterna,Mn under graviditet måste jag ta båda.Normalt är oftast 1-2 tabletter mn jag ligger på 4 tabletter/dag o en mage som e trögare än trögast då kan ja säga.
    Ser inte fram emot börja med de hehe.Hoppas på ett sätt att de blir järn injektioner denna gången oxå för de har fungerat bäst.Inte skönt nånstans mn ästa verkan.

Har både ätit hemofer o niferex o duroferon o järninjektioner o inget av dom har lyckats hålla mej på ett järnvärde över 100 under mina graviditeter.

Ett järnvärde ska inte ligga över 146 efter V20 för då anses de som ett riskvärde o barnet kan dö i magen
    Ett järnvärde under 120 ses som ett orosmoment efter V 20 o dalar man längre ner o du är under 100 så läggs man oftast in som jag.

Ju mer man försöker sj men allt annat ju större hans till att värdet ökar lite iaf.Å ju tidigare man upptäcker de ju bättre.

tecken på dåligt järnvärde e ju trötthet yrsel svimmningar..

Jag vet inte hur mkt din läkare sa vad dåligt järnvärde kan leda till, de blir ju sämre syreupptagning både för dej o barnet, sen kan de leda till blodbrist så de blir blodtransfusion (de va så illa de gick för mej), då kan de va farligt både för dej o barnet, 

Hoppas du fått lite hjälp  
    tack snälla för denna infon! :) det är mycket man inte känner till och man tror man kan lita på läkarna men tydligen inte.. ska genast köpa blutsaft och se om jag mår bättre Glad
    bär är jag väldigt glad för så det ska jag försöka äta mer av, spenatsoppa är också en favorit..
    ska fråga i morgon vad exakt mitt järnvärde låg på, tyckte hon sa något på 90.. ska till spec-mvc i morgon och träffa min diabetes-läkare.. det där med dåligt järnvärde ligger i släkten för det har typ alla kvinnor i familjen och på mammas sida haft/har..
    BF - 12 februari 2013
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-25 14:15:56 följande:
    Ligger de på 90 e de verkligen viktigt att du får upp ditt värde fort.
    Bra några tips va ätbara haha.
    Kan ju säga att spenat o pannkakor va ingen hit alls i början mn ja lärde mje de.Barnen äter ju pannkakor så ofta här hemma så då va spenat smidigt att lägga till då ja vet de hjälper järnvärdet mkt.

Men gumman,om värdet ligger på 90 e de verkligen verkligen jätte vikigt att du får upp de.

Låter som du ar lika kasst järnvärde som jag.
    Kämpa allt du kan för att få upp de, de kan va väldigt farligt både för dej o bebisen!!! 
    kanske inte just precis 90, kanske sa hon typ 98-99 men det var något på 90 iallafall, om jag inte förväxlade det med något annat provsvar.. ska anteckna i morgon när jag är där och kan fråga.. men det blir till att inhandla grapefrukt, apelsiner och blutsaft idag! kanske brämhults blåbärsdryck oxå.. tur jag fick veta det här Skäms hade kanske slutat med missfall annars..
    BF - 12 februari 2013
  • frida79

nu har jag varit och köpt blutsaft så jag får upp järnvärdet! Glad ville bara säga att willys säljer den för 110 kr, hälften av vad apoteket tar!
    köpte även godmorgon grapefrukt-juice och satsumas och bigaråer för c-vitaminernas skull Glad

BF - 12 februari 2013
  • frida79
    Mandelmumsa skrev 2012-06-25 22:15:15 följande:
    Grattis Maggan! Härligt att du plussade! :)) Hade du tjuvtestat något?

Frida: Tack för tips om Willys, låter ju kanon! Är jag den enda som tycker att blutsaft smakar helt ok? Tycker inte det smakar särskilt mycket. Till och med lite gott! :)
    tycker inte heller det smakade så äckligt, helt ok, mest eftersmaken som e sådär.. men sköljer ner med lite jouice sen smakar man det inte Glad
    BF - 12 februari 2013
  • frida79

jag fick ut 9 ägg, 5 befruktades men bara 1 enda överlevde till 5-dagars blastocyst och de andra klarade sig inte. och det enda som överlevde är jag nu gravid med i v 7!! Glad så ett enda kan räcka..

BF - 12 februari 2013
  • frida79

fick brev från sahlgrenska igår att vi fått tid till ivf-möte den 6e augusti.. gravid i v 7 nu så jag behåller tiden på sahlgrenska ifall det skulle bli missfall igen..

BF - 12 februari 2013
  • frida79

någon som vet hur det funkar med sjukskrivningspapperna till FK?
    jag blev sjukskriven när jag var hos läkare i v 5, blev sjukskriven 18/6 - 3/7.
    var hos ny läkare igår som förlängde sjukskrivningen tom den 31/7 men han har använt sig av samma läkarintyg som första läkaren skrev, istället för att förlänga från det datumet 1a sjukskrivningen går ut, alltså 3/7 -31/7 så har han skrivit att det gäller från samma datum som det första läkarintyget 18/6 -31/7??
    eller spelar det inget roll hos FK??
    han har oxå glömt att skriva på nya sjukskrivningen att jag nu är i v 7, det står fortfarande att jag är i v 5 även på det förlängda.. men det kanske inte FK bryr sig om? smådetaljer kan man tycka men de brukar väl va ganska petiga på FK??

BF - 12 februari 2013
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-27 14:14:44 följande:
    Kopiera alltid dina sjukskrivningspapper så du har kopior.FK e hopplösa.O sjukskrivning undergraviditet är ibland svårt att få igenom trots läkarintyg så se alltid till att ha kopior av dina sjukskrivningar ifall du behöver överklaga.
    Jag har aldrig behövt de mn vet min ena syster behövde göra de.

Skicka in båda läkarintygen till FK, är de några oklarheter så får dom ju ringa dej o dom har ju läkarens underskrift o man.
    Kom alltid ihåg vem du varit hos dock för ibland ser man deras underskrift dåligt o FK kan ju fråga vem din läkare va.

Ta säkra före de osäkra  
    japp har kopior :)
    både 1a och 2a läkarintyget är redan inskickat till FK de gjorde läkarna elektroniskt direkt till FK.
    på nya läkarintyget har läkaren skrivit till lite saker som gör det svårt för fk att neka tror jag..
    står så här:
    vätska i buken och förstorade äggstockar
    mycket vila då patienten måste kolla blodsockret flera gånger både på dagen och natten
    viktigt att i lugn och ro kunna ställa in sina insulindoser på ett helt nytt sätt i samband med graviditet
    patienten känner stark oro pga de 3 tidigare missfallen
    patienten klarar ej arbetsuppgifter med stress och tunga lyft
    lider av hjärtklappning och yrsel-attacker
    gjort ivf
    BF - 12 februari 2013
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-28 10:03:20 följande:
    tack gumman.

Just nu känns de som jag vill krypa under en sten o bara gå i ide..
    skickar massa varma kramar och hoppas din blödning var ofarlig även denna gång, jag hade bytt barnmorska direkt, har de inte förståelse för oro som är befogad så är de inte mkt att ha.. jag är så glad jag bytte läkare förra veckan, jag fick ju ett riktigt stolpskott men sa ifrån på skarpen och fick istället en man i pensionsåldern med mkt mer empati än kvinnan :)
    lycka till {#emotions_dlg.flower}
    BF - 12 februari 2013
  • frida79

Tack alla! :)) och stort lycka till idag du med Csillag! :)

• frida79

min lilla och hjärtat slog fint! :) 12,7 mm lagom stor för v 7+2 Solig

BF - 12 februari 2013
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-29 16:19:05 följande:
    Frida:grattis.kan tänka mej de va skönt att se de slå idag.
    tack! Glad ja det var helt underbart! gick därifrån med världens största leende Solig ännu en milstolpe passerad..
    BF - 12 februari 2013
  • frida79
    Make your own kind of music skrev 2012-06-30 08:59:31 följande:

Blev ett plus!! :)
    Vågade inte tro på att det kunde bli det....
    Så fort min man begett sig iväg till svensexan så gjorde jag testet för jag mådde så dåligt och ville bara veta.
    Hade gjort upp planer för vad jag skulle göra för att muntra upp mig själv om det skulle visa negativt.
    Ringde min man och meddelade den glada nyheten då jag vet att det ligger där och gror i bakhuvudet hela tiden och han blev så glad :)
    Då var ännu en milstolpe avklarad.
    Med ett tidigt missfall i bagaget vågar vi dock inte slappna av och bara vara glada utan nu tar vi en dag i taget och är förberedda den här gången på att det när som helst kan skita sig.
    Men just nu i denna stund.... så glad :) 
    Stort grattis!! {#emotions_dlg.flower}Glad många lyckade ivf:er nu i vår/sommar! underbart!! Solig
    BF - 12 februari 2013
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012