• Cecci78

Bilstol till 3½-åring?

MintMint skrev 2012-02-29 07:35:54 följande:
    Skulle ni låta en 3½-åring sitta i en framåtvänd bilstol under en bilfärd på ca 1 km, på en väg som inte är speciellt vältrafikerad och 30-50 km/h? Vi funderar på att låta farmor och farfar få en framåtvänd bilstol i bilen, när de ska hämta barnen. I dagsläget går de med lilleman, men det är ju lite krångligt att inte kunna ta med båda barnen i samma bil. Vi har en bakåtvänd bilstol i vår bil, men det är ju ganska krångligt att hålla på att flytta den mellan bilarna hela tiden. Och den stora sonen sitter bara på en bälteskudde i farmor och farfars bil. Att köpa en bakåtvänd stol till känns som en onödig utgift, eftersom den ändå inte kommer att användas så ofta. En framåtvänd kommer ju till användning i flera år framöver, och är billigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 08:55
    Skulle ni vända på en som har fyllt 4 år då? Oavsett om en bakåtvänd bilstol är urvuxen eller inte? (som extrastol alltså)
    Absolut inte! Onödig utgift att ha sina barn säker i bilen? Ja alla prioriterar ju olika.....

Hade sonen bakåt till han var 128 cm/7 år i en Britax Two Way, en sådan kommer ni kunna använda flera år till och den är ganska billig, kan fås för runt 1600 på kampanj.
  • Cecci78
    MintMint skrev 2012-02-29 21:48:29 följande:
    Jag har aldrig någonsin skrivit att jag inte prioriterar säkerhet? Jag skrev att jag tycker att det är en onödig utgift att köpa en bilstol som (kanske) inte behövs. Det är rätt stor skillnad, eller hur?

Jag förstår egentligen inte varför alla blir så negativa mot att sätta ett barn framåt, när t.o.m NTF anser att det är okej att vända en 4-åring. Jag har svårt att se att något av mina barn skulle klara av att sitta bakåt tills de är 7 år.
    Nej det är inte stor skillnad. Det är ju det som är grejen, ett barn åker mycket säkrare bakåtvänt så länge det går och ditt barn är litet och får plats bakåt. Så nej, jag ser inte att det är stor skillnad.
  • Cecci78
    MintMint skrev 2012-02-29 21:48:29 följande:
    Jag har aldrig någonsin skrivit att jag inte prioriterar säkerhet? Jag skrev att jag tycker att det är en onödig utgift att köpa en bilstol som (kanske) inte behövs. Det är rätt stor skillnad, eller hur?

Jag förstår egentligen inte varför alla blir så negativa mot att sätta ett barn framåt, när t.o.m NTF anser att det är okej att vända en 4-åring. Jag har svårt att se att något av mina barn skulle klara av att sitta bakåt tills de är 7 år.
    Nej det beror ju på hur långa barnen är och hur längden är fördelad på ben och överkropp, går huvudet över kanten med 1/3 på Britax Two Way då finns det nog inga andra alternativ. Min 7-åring är dock över meddellängd men kunde sitta bakåt så länge iallafall. Väger de över 25 kg finns heller inget bakåt-alternativ.
  • Cecci78
    Sunmoonstars skrev 2012-03-02 20:56:57 följande:
    Det är klart att man ska ha barnen bakåtvända så länge man kan men de flesta verkar ju faktiskt vända sina barn runt 4 årsåldern.

En vän till mig vände sin dotter nä hon var 3 år. Orsak var att hon var otroligt bilsjuk och de kunde inte åka långt förrän det vara dags att torka spyor. Och man kan ju inte trycka i barnet åksjuketabletter dagligen.
    Jag hade antagligen gjort detsamma om jag hade haft det problemet med mitt barn.

I nästan alla andra länder i europa så är det ju framåtvänt från 9 månader som gäller (efter babyskyddet) och det är ju inte alltid det frontalkrockas.

Min dotter är nu 3 år och väldigt lång så jag kommer nog inte att kunna ha henne bakåtvänd så länge till, förhoppningsvis till  3,5 år och det kommer att kännas ok ändå!

Jag bor i ett annat land och här finns det inga bakåtvända stolar (vi köpte från Sverige) men vi fick veta att vi inte fick ha en bakåtvänd stol i framsätet här, poliserna undrade vad det var för konstig stol vi hade där fram när vi blev inkallade på kontroll en gång :).........

Ursäkta att jag uttrycker mig som en omogen tonåring nu men de poliserna hade jag högaktningsfullt skitit i;))Det finns bra statistik på NTF:s hemsida som visar att det är fler dödsfall o allvarliga olyckor i de länder där man vänder fram, det är bättre att sitta bakåt även vid krock bakifrån, se NTF.

Hur vet du att barnet automatiskt slutar spy bara för att man vänder framåt? Min var sådan som du beskriver, kräktes varenda bilfärd, om så bara någon kilometer, men vi åkte så lite som möjligt, mest på semestern,sen slutade det tvärt när han var 4½ trots att han satt bakåt. Bor man där det är långa avstånd så kan jag ju förstå att man måste ha bilen men vi kom långt med cykel;)

Det är en otroligt lång 3-åring om man inte får plats bakåt vill jag påstå med tanke på att min var 128 cm när han inte kunde sitta bakåtvänd mer;)

Jaja, detta är en diskussion i all oändlighet, vill man vända så hittar man argument för hur jobbigt det är att ha barnet bakåt, det är jag säker på, oavsett vad vi som ser att barn åker bakåt så länge det är möjligt ommer med för motargument (med möjligt menar jag när barnet har huvudet för mycket över kanten på den största bakåtvända eller när 25 kg passeras).
Svar på tråden Bilstol till 3½-åring?