• Anonym (undrar)

Har man rätt att ställa några som helst krav på Umgängesförälder!??

undrar lite över detta...
    Har ett ex som inte vill sätta upp nått schema för barnen, inte tycker att han behöver skaffa nån bil, så jag får stå för hämtning och lämning... m.m..

Har pratat med familjerätten men fått uppfattningen att "vi kan inte tvinga honom"....

Finns det verkligen inga skyldigheter från hans sida??
    o måste JAG då i min tur ställa upp?

• Svar på tråden Har man rätt att ställa några som helst krav på Umgängesförälder!??
  • Anonym

Du kan inte ställa ktav. Han kan bara skita i det. Om han vägrar gå till tinget. Då får du iaf på papper att du inte ska behöva ta alla lämningar och hämtningar

• Anonym

eftersom han inte vill hämta så skulle jag inte lämna barnet. jag skulle säga att umgänge får han när han hämtar barnet. du kan ju erbjuda dig att alltid hämta tillbaka barnet. eller som nån sa, ha umgänge fredag till söndag. då måste pappan hämta...

• Litet My

Låter ju som att han inte vill samarbeta eller ens lägga någon energi på umgänget alls.

Självklart har du rätt att veta när umgängena skall ske och även barnen såklart. (där kan du också trycka på barnet bästa) för självklart blir det superjobbigt för ett barn som aldrig vet när han/hon skall åka till pappa.

Jag tror det är umgängesföräldern som skall stå för hämtning och lämning om det är under 10 mil, men är inte helt 100.

• Anonym (undrar)
    Litet My skrev 2012-02-29 10:11:40 följande:
    Låter ju som att han inte vill samarbeta eller ens lägga någon energi på umgänget alls.

Självklart har du rätt att veta när umgängena skall ske och även barnen såklart. (där kan du också trycka på barnet bästa) för självklart blir det superjobbigt för ett barn som aldrig vet när han/hon skall åka till pappa.

Jag tror det är umgängesföräldern som skall stå för hämtning och lämning om det är under 10 mil, men är inte helt 100.
    Det där e helt rätt... o jag har som jag sa varit i kontakt med familjerätten o hävdat att jag vill ha ett schema för barnens bästa. Men de säger bara att de inte kan tvinga honom.

Måste jag gå till tinget då??
  • BioBonus
    Anonym (undrar) skrev 2012-02-29 10:25:27 följande:
    Det där e helt rätt... o jag har som jag sa varit i kontakt med familjerätten o hävdat att jag vill ha ett schema för barnens bästa. Men de säger bara att de inte kan tvinga honom.

Ja
  • Anonym (undrar)

Vad innebär det då?
    Någon som har erfarenhet o vet om det är värt det?

• Litet My
    Anonym (undrar) skrev 2012-02-29 10:25:27 följande:

Tycker du skall göra det, tycker också du skall informera pappan om det på ett bra sätt.

Tyvärr är ofta FR partiska åt ett håll, antingen mammans eller pappans, själva kallade vi det "papparätten" när de kläckte kommentaren att "Ibland måste barnets bästa stå tillbaka för att pappan skall finnas kvar" där försvann deras trovärdighet.

Tänk om jag som mamma sagt att "Jag behöver inte bada mitt barn, ge allergimedicinen eller sköta om exemen eller ens samarbeta för då vill jag inte träffa mitt barn" det hade blivit RAMASKRI.

Idag skall allt vara så jämställt, då kan de iaf börja med att ställa samma krav på båda föräldrarna oavsett kön tycker jag. Helt OT Cool

Sedan kan FR inte tvinga någon utan är till för att föräldrarna skall samarbeta och hålla barnets bästa i fokus, så tyvärr kan det bli så att den förälder som minst vill samarbeta "vinner argumentationen" och får sin vilja fram. just för att han/hon var orubblig.
  • TiLo

Men även om du går till tingsrätten så kan ingen tvinga honom att följa deras beslut. Han slipper undan. Så krasst är det tyvärr. Inte alls för barnets bästa. Själv skulle jag vilja se något slags vite till barnen om umgängesföräldern inte följer sina åttaganden. Men i praktiken är det omöjligt.

• Anonym (undrar)
    Litet My skrev 2012-02-29 10:31:52 följande:
    Tycker du skall göra det, tycker också du skall informera pappan om det på ett bra sätt.

Tyvärr är ofta FR partiska åt ett håll, antingen mammans eller pappans, själva kallade vi det "papparätten" när de kläckte kommentaren att "Ibland måste barnets bästa stå tillbaka för att pappan skall finnas kvar" där försvann deras trovärdighet.

Tänk om jag som mamma sagt att "Jag behöver inte bada mitt barn, ge allergimedicinen eller sköta om exemen eller ens samarbeta för då vill jag inte träffa mitt barn" det hade blivit RAMASKRI.

Idag skall allt vara så jämställt, då kan de iaf börja med att ställa samma krav på båda föräldrarna oavsett kön tycker jag. Helt OT Cool

Sedan kan FR inte tvinga någon utan är till för att föräldrarna skall samarbeta och hålla barnets bästa i fokus, så tyvärr kan det bli så att den förälder som minst vill samarbeta "vinner argumentationen" och får sin vilja fram. just för att han/hon var orubblig.
    Har oxå funderat på vad som skulle hända om JAG gör samma sak.. Om jag skickar ett sms på söndag eftermiddag o säger att jag inte hämtar dem, du får ha dem. Fixa så de kommer till skolan... Hur skulle det se ut??
    TiLo skrev 2012-02-29 10:34:11 följande:

Men även om du går till tingsrätten så kan ingen tvinga honom att följa deras beslut. Han slipper undan. Så krasst är det tyvärr. Inte alls för barnets bästa. Själv skulle jag vilja se något slags vite till barnen om umgängesföräldern inte följer sina åttaganden. Men i praktiken är det omöjligt.

Känns ju knappt som om det ens skulle vara lönt att gå igenom det då... bara risk för att förhållandet med pappan blir ännu sämre, vilket oxå går ut över barnen..
Svar på tråden Har man rätt att ställa några som helst krav på Umgängesförälder!??