• Catox9

Röd och sårig stjärt, bebis en månad :(

Hej!
    Jag behöver hjälp pronto!

Trodde för ett tag sen att min lilla kotte evt hade svårt att bajsa och fick tips att ge honom olja i ersättningen...
    Det gav vi honom kanske max en vecka.. Med många bajsblöjor som följd.
    Sen fick min 19månaders magsjuka förra veckan och nu tror jag att han också har det (jag har också blivit smittad), med ännu flera bajsblöjor som följd på det!

Han är otroligt pruttig i magen, pruttar mer än någon bebis som jag träffat!
    Han skriker och gråter när han pruttar/bajsar, för det mesta, en del gånger gör han det bara.

Nu har han sår/sprickor runt anus och är röd i hela skåran eller vad man ska säga.
    Gråter ofta på skötbordet och det blir ju några vändor där då jag byter direkt när jag hör/känner att det är bajs i blöjan eller på G..
    Vad är bäst att tvätta med? Skölja med vatten bara, tvättlappar, våtservetter (har änglamark)..?? 

Smorde från början med inotyol för det har funkat super på dottern men tycker inte det funkar lika bra på honom.
    Nu har jag börjat smörja med en becur-salva och ibland tar jag becur-skum..
    Han får oxå ligga och lufta men jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska ha honom för att han inte ska ligga i sitt eget kiss, han kissar hela tiden när han är naken!

INGET HJÄLPER!           

Vad ska jag göra??? Behöver råd och pepp!

• Svar på tråden Röd och sårig stjärt, bebis en månad :(
  • Lady Namárië

Använd fuktade skumtvättlappar med mild barnolja för att tvätta. Det har alltid hjälpt när mina haft problem. Hudsalvor som becur tror jag inte är någon vidare lösning om huden gått sönder.

• Amarillo

Sluta med våtservetter är också mitt förslag. På min barn har jag baranvänt tvättlapp i papper och varmt vatten. 

Angående magsjukan,var det magsjuka och inte rotaviruset ?? Vi har precis haft rotavirset här så dör av minfråga och det är tydligen en våg av det i landet nu.

Har du provat att bara smörja med lite barnolja? Såg att du gav ersättning så då är det ju inget som du äter som i sin tur påverkar honom.Har du testat att sluta med oljan i ersättningen, kan vara den som är boven i dramat.

Har du pratat med BVC ? 

• Catox9
    Minifer skrev 2012-02-29 10:25:53 följande:
    potatismjöl!!! Helt naturligt ochhåller torrt och fint. Enda som hjälpt här. Testa!
    Har inget potatismjöl hemma, kan man ta maizena tror du?
    Lady Namárië skrev 2012-02-29 10:22:55 följande:
    Tillägg: sluta helt med våtservetter tills problemen läkt ut ordentligt.
    Ja, det är nog en väldigt bra ide! Tack för ditt andra svar oxå, men borde jag inte smörja med något då tycker du?

• MadlenA

Min bebis har känslig stjärt och jag kanbara använda natusan våtservetter på henne, eller bara vatten såklart. Men det känns lättare att få rent med våtservetter och man slipper torka så mycket, det irriterar ju också. Idominsalva är det absolut bästa för såriga och röda små stjärtar. Lycka till

• Catox9
    Amarillo skrev 2012-02-29 10:28:40 följande:
    Sluta med våtservetter är också mitt förslag. På min barn har jag baranvänt tvättlapp i papper och varmt vatten. 

Angående magsjukan,var det magsjuka och inte rotaviruset ?? Vi har precis haft rotavirset här så dör av minfråga och det är tydligen en våg av det i landet nu.

Har du provat att bara smörja med lite barnolja? Såg att du gav ersättning så då är det ju inget som du äter som i sin tur påverkar honom.Har du testat att sluta med oljan i ersättningen, kan vara den som är boven i dramat.

Har du pratat med BVC ? 

Jag är inte säker, dottern hade Rota förra året.. och man vet ju inte allt ser likadant ut :)
    Jag har inte smort med olja.
    Oljan i ersättningen slutade jag med förra veckan eftersom jag trodde den gjorde att han bajsade löst och hela tiden...
    Jag har pratat med BVC, men bara om magjsukemisstanken, min ordinarie var sjuk och vi skulle åkt dit idag egentligen men vi är ju oxå sjuka. När jag pratade med BVC så började lillen gallskrika och jag fick inte så mkt sagt.. Men vad kan de göra, annat än att titta och säga ja han är sårig i rumpan, har de något specialmedel?   
  • SmurfMamman

Kolla med BVC, det kan vara svamp.
    Min lille fick det och med rätt kräm blev han bra på mindre än en vecka

Mamma till två 060209 & 111012
  • Lady Namárië

Jag tror att det varierar från hudtyp till hudtyp vilka våtservetter bebisen tål. Mina två yngsta fick stora sår av Natusan, medan den äldsta tålde dem men inte vissa andra märken.

För just mina barn har kombon oljade skumlappar + luft + inotyol funkat bäst när de varit såriga, och potatismjöl varit utmärkt om huden bara varit röd. Potatismjöl i sår har däremot inte varit någon höjdare.

Om problemen kvarstår kan det också vara läge att testa att byta blöjsort. Vissa barn tål vissa ytskikt sämre.

• Tokstolla
    inotyol skapar blödande sår på mitt barns stjärt! Så vi använder alltid idomin (kommer ihåg att jag dessutom läst om någon som körde barnets ena skinka med idomin och den andra med inotyol och de fungerade lika bra). Om det är möjligt försök att ha barnet utan blöja (ha något annat i spjälsängen- draglakan eller vanliga handdukar) potatismjöl och talk är gamla beprövade metoder också. =)
Svar på tråden Röd och sårig stjärt, bebis en månad :(