• Snoffe

Autism i familjen...

Hej!

Jag är en mamma till en 5-årig dotter med Autism. 
    Vill gärna här komma i konatakt med andra föräldrar i samma situation där Autism har blivit en del i familjen.

Jag vill kunna byta erfarenheter och dela med mig av mina egna! Skrattande

• Svar på tråden Autism i familjen...
  • pcalma

Hej!
    Jag har en son på 5,5 och en dotter på 7,5, båda har autism/adhd mm.
    Har även en dotter på 14 år med Asperger Syndrom och en helt vanlig standardkille på 13 år!

• Equal

Jag har en son på 9 år med autism. 2 döttrar varav den ena äldre på 4,5  utredas.

• Snoffe

Vad roligt att ni svarade på min tråd! Skrattande

Min dotter har som sagt precis fått sin Autismdiagnos samt diagnosen pragmatisk språkstörning.
    Jag har också en son på 2 år som snart ska börja hos en logoped för han pratar knappt, och om han gör så är det nästan bara enstavigt.

För utom språksvårigheterna så är det är stor skillnad på sonen och dottern . Det ska bli spännande att de hur lillebror kommer utvecklas de närmaste 6 månaderna. Händer inget börjar vi nog på en utredning med honom också..

Är alla era barn helsyskon?  

• pcalma

Maken hade äldsta dottern sen tidigare äktenskap. Hon bor här på heltid.
    Äldsta sonen hade jag "med" mig.
    De två yngsta har vi ihop!

• pcalma

Mina barn är varandras ytterligheter. Tjejerna är lika i en del saker men yngste sonen är deras motsats. Samma svårigheter men helt andra symtom!

• Zezzla

Jag har en son på 2 år och 4 månader som precis fått diagnosen autism och utvecklingstörning..
    Han säger bara några enstaka ord och kan inte gå än.. men vi kämpar tillsammans :)

• Zezzla

Skulle bli glad om ni ville dela med er om era råd och erfarenheter hur ni "jobbat/jobbar" med era barn.. Det är mitt första barn och jag behöver alla tips och råd jag kan få för att kunna hjälpa min son på bästa sätt :)

• pcalma

Jag har en blogg där jag skriver en hel del om olika strategier, bemötande osv.
    Dagens inlägg handlar om hur man förändrar barns beteende.

Läs gärna och kom gärna med synpunker samt önslemål om sådant som du önskar att jag ska ta upp-
    Välkommen in och hoppas att det finns något användbart för dig

www.orkidemamman.blogspot.com

• alima

Jag har en tjej som blir 5 i år, hon har autism bla. och en 2-åring utan diagnos, men som inte kommit igång med pratet riktigt.

• sommar 77

Har en dotter med Autism och hon är 6 år. Har två barn till som är "normalbegåvade" son är 7 år och 7 mån. Skriver mer en annan dag:)

• Boel1

Har fyra barn, näst äldste pojken som är 8 år har autism. Vi har tränat BTI med vår son, men mycket hjälp av väldigt bra assistenter och förskollärare! Han har utvecklats bra, går i vanlig klass idag. 
     Gick idag sitt allra första ärende på egen hand! Känns ganska stort - han gick till farmor och hämtade ägg! Ringde själv dig och berättade att äggen var slut också! Man blir glad för små saker ibland.

• sommar 77

Boel 1, Förstår vad du menar att man blir glad för "små saker". Hur är han med sina syskon? Min Agnes är jättego med lillasyster på 7 mån men jag får lära henne saker hela tiden: Titta henne i ögonen när du pratar! Osv Hon har lärt sig att "reagera" när hon är ledsen, från början kunde hon sitta bredvid och göra annat fast lillan grät. Hennes storebror har hon kul med men det är en ständig tävling och en hel del tjafs. Tex bordsplacering, har ni det hemma? Jag försöker lära henne att man kan sitta på olika platser men det är svårt.

• Boel1

Han har en storasyster som är jättebra med honom, hon kan verkligen aktivera och få igång honom. Småsyskonen blir det mycket gräl, nyp och irritation på!
     Vi har bordsplacering, han sitter alltid på samma ställe! Tycker det är onödigt att bråka om såna saker.

Svar på tråden Autism i familjen...