• Rigmor Mortis

Vegetarian. Tillskott?

Hur är det med vegetarisk kost när man är gravid egentligen? Jag är lakto-ovo-vegetarian och tar en multivitamin kvinna om dagen, behöver jag något mer tillskott tro? Tilläggas bör kanske att jag alltid haft bra värden, jag vet alltså vad jag behöver stoppa i mig, men är det någon skillnad med liten i magen?

• Svar på tråden Vegetarian. Tillskott?
  • ökenblomman

Är du lakto-ovo borde du få i dig vad du behöver.

• jojjo113

Äter du bara en varierande kost och får i dig proteiner tillräckligt så behövs det inget mer...

• picolina

vad e lakto ovo vego? e inte så bra på sånt där.. jag själv äter inte kött men fisk, ägg, mjölkprodukter...

• tahira

det enda jag behövde tänka extra på var att få i mig tillräckligt med protein (dricker proteinpulver) och järn (finns en massa tillskott). Annars får du nog i dig allt. Kolla på www.slv.se , de har råd för gravida vegetarianer.

och just det.. folsyra! Jag tar "Multivitamin för gravida och ammande" (såna där man tar en gul på morgonen och två vita på kvällen för att de inte ska ta ut varandra, typ järn vs. kalcium) de innehåller det mesta skulle jag tro

• Cinnalinna

Vi är ganska många lakto-ovo vegetarianer här. Jag tar multivitamin/mineral + omega 3 varje dag.
    Lycka till!

• lata kocken Johanna

egentligen ska du inte behöva några tillskott

folat lär du få i dej i drivor via maten och de andra viktiga Bvitaminerna med (bla B12)

det som kan vara lite svårt med en vegkost är järnet, annars brukar det se bra ut när man beräknar kosten

järnrika saker som man kan kika efter är tex messmör, nötter och vissa sorters frukostflingor

• Maliinka

Hej!
    Hade precis tänkt starta en sådan här tråd, men så hittade jag denna istälelt, toppen! J
    ag är också lakto-ovo-vegetarian (d.v.s. äter ägg och mjölkprodukter) och funderar på det där med vitamintillskott... Frågade på apoteket om jag skulle äta "mitt val vegetarian" eller "mitt val kvinna", och efter att ha funderat länge sa hon "vegetarianen", men sa också att jag skulle prata med BM. Ringde henne idag och hon sa att de tar prover när jag kommer på inskrivning i v 10, och då "får vi se vad jag behöver". Men jag vill äta rätt från början ju! Funderar på att äta extra kalcium- och järntillskott bredvid... Hur gör ni? (Jag äter också folsyra.)

• Rigmor Mortis

Bm rekommenderade mig Mitt Val Kvinna och extra B12, så det är vad jag äter nu. Sedan får vi se vid inskrivningen om jag lider brist på något

• Maliinka

Men kan det inte vara försent att börja ta rätt tillskott vid inskrivningen?

Svar på tråden Vegetarian. Tillskott?