• Superba Supernovan

Ni som flyttat från hus-hur mycket tvingades ni städa/rensa/fixa innan visningen?

Hallå där! Vi ska förhoppningsvis snart sälja vårt hus. Har dock smått panik över hur vi ska få det här röriga hemmet till något välstädat, sparsmakat fint ställe som passar sig att visa upp på hemnet och på visning. Alla ni som sålt, vart har ni gjort av alla era grejjer, pinaler, prylar????? För inte ser det väl så där fint ut alltid hemma hos er? Eller det gör det kanske .... Tips och råd önskas om hur vi ska få det här stället säljbart! Nu är det bara rörigt tyvärr, hur mycket jag än tycker att jag städar.....

• Svar på tråden Ni som flyttat från hus-hur mycket tvingades ni städa/rensa/fixa innan visningen?
  • Khaleesi

Vi har aldrig haft så välstadat som inför visningar, men jag tog inte bort några personliga pryttlar alls. Det värsta var att få undan all tvätt som alltid hängde i tvättstugan. Som barnfamilj var det inte helt lätt att bara trolla bort tvätten så att intressenterna kunde gå raka under tvättlinorna i taket...

Men här var det åtminstone inte då vanligt med styling och sådant tjafs. Rent och snyggt räckte. Man förutsatte liksom att köparen kunde göra sig en bild av hur de ville ha det i huset ÄVEN om mina prydnadssaker och sånt stod kvar framme.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Tom Araya

Vid visning bör det SE rent ut.

När man flyttar ut ska det vara rent.

Ser du skillnaden?

• Superba Supernovan

Jodå, jag fattar skillnaden. Problemet är väl bara hur i hela friden det ens ska kunna SE rent ut när det omöjligen går att gömma undan alla saker man har högt och lågt..... Så mycket plats har vi inte, tror jag....

• Khaleesi

Min svägerska hyrde in sig i ett rum hos svärmor, och fyllde det rummet med flyttkartonger inför visningen. De skulle ju ändå flytta, så de tyckte att det var lika bra att packa en del inför visningen.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • MammaPappaBarn

Vi började packa ner sådant som vi inte behövde fram tills det var dags att flytta in i det nya. Kartonger staplade vi i förrådet. Ska tillägga att vi var nästan varje helg på sortergården ett halvår innan visningen. Så skönt att rensa!!

• Kodia

Börja i god tid och gå igenom _allt_ ni äger! Släng/sälj/ge bort julpynt ni aldrig använder, gardiner ni aldrig mer kommer att sätta upp, tråkaga lakan, leksaker som inte används, urvuxna barnkläder, vuxenkläder som inte använts senaste året, porslin och kastruller ni inte kommer att använda mer, fula prydnadssaker, osv. Tänk igenom vad ni vill ha i ert nästa boende, och gör er av med så mycket som möjligt. (Detta måste ju ändå göras innan flytten)

Se till att inte ha extra toapapper, schampo, tvättmedel som tar plats. Rensa också ur och sortera i skafferiet, så det ser ut som om det är gott om plats i köksskåpen.

Om ni har massa prylar som ni måste ha kvar kan ni packa dem noga i kartonger (gärna  likadana) på vind eller i förråd, eller kanske ställa i grannens garage under visningen.

Ni kan också fylla all förvaring som inte ingår i bostaden (lösa skåp, byråar osv)

Släng alla krukväxter som inte är fina (fast de lever...)

Tänk på att allt detta tar väldigt mycket tid, men det har du iofs igen senare, när du ska packa inför flytten.

Det man strävar efter är ju att hemmet ska upplevas som fräscht, välplanerat och rymligt, men också att det ska synas att ni är ordentliga personer (som då kan förväntas ha tagit bra hand om huset, och inte ljuger om några fuktskador, tex.)

Lycka till!

• MeMayo

Mitt råd är att plocka bort allt onödigt, packa det i kartonger och om ni inte har möjlighet att förvara det nånstans så hyr ett förråd.
    Nu är jag köpare av hus typ och går på många visningar för att jag letar hus. men det jag uppskattar är att det är rent och snyggt. Är det för rörigt kan jag ha svårt att se hur jag skulle kunna göra hemmet till mitt. Att det sitter kort och sånt på väggar gör inget men röriga rum och dammråttor som flyger runt fötterna är inte kul... Ser garderober och förvaringsutrymmen luftiga ut så är det ett + är de fullknökade med grejor får man känslan av att det finns för lite förvaring i huset.
    Men nåt som kan få mig att bli misstänksam är om det är doftljus tända överallt.. då undrar man om de försöker dölja nån lukt =) men vanliga ljus är bara mysigt...
    Kan oxå vara bra att försöka hålla en enhetlig stil genom huset på typ gardiner och dukar och sånt... Inte så att allt är samma färg och lika.. men lite samma stil..
    är glad att jag slipper dona mitt hus då det redan har en köpare som bara väntar på att jag ska hitta ett annat hus....    

Svar på tråden Ni som flyttat från hus-hur mycket tvingades ni städa/rensa/fixa innan visningen?