• Anonym

VEM betalar för oförsäkrat barn??

Ett barn ramlar och bryter benet hos umgängesföräldern och det blir sjukhusbesök med operation av det hela.

MEN...

Boendeföräldern har tyckt (utan att informera uf) att det varit för dyrt/onödigt med en barnförsäkring och sagt upp den barnet haft sedan födseln, VEM SKA BETALA HELA KALASET?,  uf som trott att försäkringen fanns kvar och den täcker ju olycksfall eller boendeföräldern som varit dum att säga upp försäkringen?????

Tillägg att bf inte heller ser att man ska dela på kostnaderna.
  • Svar på tråden VEM betalar för oförsäkrat barn??
  • Anonym (mushu)

Jag tycker ni kan dela.

Den ena var ansvarig för barnet när olyckan hände, den andre var dum och sa upp försäkringen.

• Pickeli

Men hur dyrt kan det vara?! Dela på det!

• Coyote

Vad är det som ska betalas menar du?

• Halmstadtjej1986

Sjukvård är väl gratis?..Speciellt för ett barn...det enda man betalar för är ju tex. smärtstillande å sånt som läkare skriver ut. Å det är ju inget som täcks av försäkrningen ändå.

Jag låg på sjukhus för ett par dagar sen pga magsmärtor, låg inne ett par dagar. Jag har ingen försäkrning, men jag betalade inget förutom 300 kr för akutvårds-besök. Men barn betalar ju ingenting?

Vad är det du menar som ska kosta?

• Coyote
    Halmstadtjej1986 skrev 2012-02-29 20:27:09 följande:

Sjukvård är väl gratis?..Speciellt för ett barn...det enda man betalar för är ju tex. smärtstillande å sånt som läkare skriver ut. Å det är ju inget som täcks av försäkrningen ändå.

Jag låg på sjukhus för ett par dagar sen pga magsmärtor, låg inne ett par dagar. Jag har ingen försäkrning, men jag betalade inget förutom 300 kr för akutvårds-besök. Men barn betalar ju ingenting?

Vad är det du menar som ska kosta?

Akutsjukvård kostar även för barn, men det handlar om 120 kronor eller något liknande.
  • Anonym

Är det något att tjafsa om ? Ibland kan det vara ide att välja sina strider och anser uf att barnet ska ha en försäkring så står det h*n fritt att teckna en redan idag...

själv ser jag det som en självklarhet att ha mitt barn försäkrat  

• cloudberry79

Ibland betalar ju barn på akuten, men det är ju inte många kronor det rör sig om. Är barnet inskrivet i förskola/skola? Många kommuner har olycksfallsförsäkring som täcker även fritid, då kan ni få ersättning för både läkemedel och sjukhuskostnader därifrån.

Det som kostar pengar är väl inkomstbortfallet vid VAB, så det får ni väl dela på?

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym

Akutenavgiften 300:-, sjukhusvistelse = operation och övernattning 400:- + förlorad arbetsinkomst och olycksfallet (som man skulle ha fått ut på försäkringen om den varit kvar!)

Svar på tråden VEM betalar för oförsäkrat barn??