• Erase

Hur klär ni era barn den här årstiden ?

Tycker att det är så himla svårt att veta hur mycket eller lite man ska klä på lilltjejen när man går ut... Som idag, 10 plusgrader i solen. Vi skulle gå ut till bilen (kall bil) åka iväg, gå en bit utan vagn o sen vara inne. Overall eller jacka ? Mössa, vantar, tunnare överdragsbyxor ? Hur tjock jacka ? Låter löjligt, men jag tycker det är jättesvårt eftersom jag själv är väldigt frusen o gärna klär mig varmt ! Hur klär NI era 1-2 åringar ? Å då menar jag inte när de stoppas ner i en åkpåse.... Eller i en redan varm bil.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 22:50
    Med tanke på den första kommentaren, ska jag förenkla min fråga ; hur klär ni era 1-2 åringar om det är runt 10 plusgrader ute ? Oavsett var i landet ni bor.......

• Svar på tråden Hur klär ni era barn den här årstiden ?
  • Selfish Geene

Det är nästan 160 mil långt från norr till söder och alla har tillgång till samma version av internet.

Du lär med andra ord få rätt så varierande svar på din fråga.. 

• cosinus

I morse var det overall med fleece/ylleoverall under som gällde. Varma yllevantar, varma skor med tjocksockar och rejält varm ullmössa.

Om du undrar vad för typ av väder vi har så var det -15.

Men vid det väder jag misstänker att du har (alla bor ju inte i södra sverige) så har jag haft skalkläder med fleece/ylle under. Hur mycket under beror på hur varmt det blir. Blir det 10 grader kan det ju räcka med en extra typ zip-jacka under skalkläderna och ev extra byxor beroende på om det redan är tjocka byxor eller tunna strumpbyxor.

• Lind a

Om det är som idag, 10-12 plus i solen så blir det skalkläder med fleece under...

• Danitra

Efter som vi bor i nedre halvan av Sverige med 10+ och skinande sol så räckte det med skalkläder idag. Mina barn är dessutom så sjukt varma av sig så liltjejen på 2 år tog av sig jackan till slut.

• tessan27

Sonen på snart 2 år fick idag ha på sig skaloverall med fleecekläder under.

• Erase
    Selfish Geene skrev 2012-02-29 21:08:00 följande:
    Det är nästan 160 mil långt från norr till söder och alla har tillgång till samma version av internet. Du lär med andra ord få rätt så varierande svar på din fråga.. 

Fast om du läste min ts ordentligt så gav jag ett exempel " som idag, 10 plusgrader i solen " . Jag må va osäker på klädselval, men jag är inte dum. Fattar att temperaturerna varierar beroende på vart man bor i landet. Men tack för upplysningen.
  • Erase
    cosinus skrev 2012-02-29 21:10:07 följande:
    I morse var det overall med fleece/ylleoverall under som gällde. Varma yllevantar, varma skor med tjocksockar och rejält varm ullmössa. Om du undrar vad för typ av väder vi har så var det -15. Men vid det väder jag misstänker att du har (alla bor ju inte i södra sverige) så har jag haft skalkläder med fleece/ylle under. Hur mycket under beror på hur varmt det blir. Blir det 10 grader kan det ju räcka med en extra typ zip-jacka under skalkläderna och ev extra byxor beroende på om det redan är tjocka byxor eller tunna strumpbyxor.

Återigen, mitt exempel , 10 plusgrader i solen...... Vid -15 har jag inga större problem med klädval 😉
  • tackförfisken

Hade -1 när vi åkte i morse. Den yngsta på 18 mån hade då på sig overall. När jag hämtade på dagis var det + 7 . Vi var ute en sväng när vi kom hem. Då hade hon överdragsbyxor ( pop) och täckjacka , tunn mössa och tunna vantar.
    Jätte svårt nu, har overall, skalkläder och fodrat regnställ nere på dagis... personalen får välja;)

Svar på tråden Hur klär ni era barn den här årstiden ?