• Anonym (Flexibel?)

Hur flexibel måste man vara vid varannan veckas boende?

Jag och min exman har varannan veckas boende för vår dotter. Vi byter på måndagar och har en vecka i taget. Nu har hans jobb visat sig involvera en del resor och han vill ständigt byta dagar med mig utan att kompensera för de. Blir väldigt arg om jag inte kan ta  hans dagar utan har förhinder.
    Hur mycket måste jag gå tillmötes?
    Själv ser jag ju till att planera så jag sköter allt sånt de veckor jag är barnfri. Jag vill inte rätta mig efter hans jobb. Det är inte mitt liv längre.

Jag vet att det vore annorlunda om hon bodde stadigvarande hos mig, men nu har vi varannan veckas boende, då vill jag att det upprätthålls. Jag får skäll och hot varje gång jag inte kan ta hans dagar, och han vill absolut ha varannan vecka trots att hans jobbsituation inte riktigt fungerar.

Några tankar?     

• Svar på tråden Hur flexibel måste man vara vid varannan veckas boende?
  • glad i livet
    FlamingRed skrev 2012-03-01 13:26:15 följande:
    Låt honom lägga vilket schema, så får han bestämma, och sen bestämmer du att ni håller er till det?

Problemet är att han inte vill ha schema. Han vill komma och gå som han vill.

Snart har vi iaf juridiskt bindande schema. Vägrar han skriva på igen så blir det tingsrätt.
  • Anonym (Medsyster)

Hej

Vet nästan exakt hur du har det !!! OCh man vill göra allt för sitt barn ! Vi har vv boende.

Har ett barns far som reser en hel del och ska fixa och tricksa med en de ena och en de andra. Till slut satte jag ned foten och sa att nu ska vi ha ett avtal där det står vem som gör vad, jag fick hjälp av familjerätten (?) att fixa detta. eftersom han reser en del så får barnet gärna komma hem MEN han ska ha varslat ca en vecka innan och han får ingen kompensations tid för dessa dagar. Utan jag får plus dagar kan man säga.... jag be inte om att få något underhåll eftersom jag ser det som ett par extra dagar att umgås. 

Likaså har vi delat upp aktiviteter, vi ansvarar för varsinn.... jag tröttnadep å att komma till tärningen min vecka och få ghöra..... Men du skulle ha med fika/tvätta kläder/ringt dit/ bakat osv.... Då skrev vi in att var och en ansvarar för varsinn aktivitet. Så himla skönt.... Det har blivit tryggare för barnet för det vet vem som kör och vart grejorna är för just den aktiviten.... 

Jag kan bara önska dig lycka till och det är tufft när det kommer till skrämsel osv. Jag har verkligen varit i den sitsen ! Jag har en lång väg kvar och många år av samarbete, men bara samarbete som absolut nödvändigt !

Önskar dig ALL LYCKA TILL
    Med syster

• h8him
    Anonym (Flexibel?) skrev 2012-03-01 13:21:59 följande:
    jag vågar inte släppa henne till honom, tror han skulle minimera mitt umgänge då plus att jag inte vill vara ifrån henne mer än nödvändigt.
    Men hur skulle han klara av att ha heltid om han inte ens klarar av att ha varannan vecka? Det förstår jag inte.
  • Anonym (Flexibel?)
    Anonym skrev 2012-03-01 13:26:46 följande:
    Är det inte bättre att du har hela vårdnaden och boendet om dottern då? Och han är pappa då han kan istället och får ta alla lov, helger och semester perioder med dottern istället ?

Det kan man tycka. Vissa människor är dock svåra att resonera med. Då får man göra så gott man kan.
  • Anonym (Flexibel?)
    h8him skrev 2012-03-01 13:31:12 följande:
    Men hur skulle han klara av att ha heltid om han inte ens klarar av att ha varannan vecka? Det förstår jag inte.

Ta med henne till sin mamma eller systrar, flytta härifrån. Dvs ta saken i helt egna händer. Han har alltid sagt att han ska ta min flicka ifrån mig så det skrämmer mig. Vet inte om det skulle ske mwn rädd är jag.
  • Anonym (Flexibel?)
    YummyMami skrev 2012-03-01 13:19:18 följande:
    Börja ta med barnet till den nye, säg det i god tid 'härdan efter på kommer x följa med till dejten då när du strular till min helg, är jag redan där så skjutsar du henne dit!'

Hon följer med ett par gånger om å ret. Han bör dock trettio mil bort så är en bit att åka.
  • Anonym
    Anonym (Flexibel?) skrev 2012-03-01 13:37:14 följande:

Ta med henne till sin mamma eller systrar, flytta härifrån. Dvs ta saken i helt egna händer. Han har alltid sagt att han ska ta min flicka ifrån mig så det skrämmer mig. Vet inte om det skulle ske mwn rädd är jag.

Det där har man ju hört tills öronen trillar av. Han kan ju inte ta ditt barn ifrån dig. Om han skulle ta det til rätten så låter det som att de kommer att tycka att du är den mest lämpade föräldern eftersom han inte ens klarar av att hålla normala rutiner för barnet (byter dagar hela tiden) samt hotar dig
  • Anonym (Flexibel?)
    Anonym skrev 2012-03-01 13:50:15 följande:
    Det där har man ju hört tills öronen trillar av. Han kan ju inte ta ditt barn ifrån dig. Om han skulle ta det til rätten så låter det som att de kommer att tycka att du är den mest lämpade föräldern eftersom han inte ens klarar av att hålla normala rutiner för barnet (byter dagar hela tiden) samt hotar dig

Jo, men som sagt. Man ska orka dra det till rätten med. Jag inbillar mig att det ksn bli psykiskt påfrestande och vill görna undvika der om det går.
  • h8him
    Anonym (Flexibel?) skrev 2012-03-01 13:37:14 följande:
    Men hur gammal är dottern? Varför skulle hon inte kunna vara hos farmor eller moster när pappa måste resa med jobbet? Om du nekar det så kan jag delvis förstå att han anser att du ska ta barnet när han behöver resa. Det är ju så att under sin tid med barnet får den förälder som har barnet hos sig, lösa omsorg och ev. barnpassning på det sätt som fungerar bäst för denne.
  • Anonym (Flexibel?)
    h8him skrev 2012-03-01 13:55:59 följande:
    Men hur gammal är dottern? Varför skulle hon inte kunna vara hos farmor eller moster när pappa måste resa med jobbet? Om du nekar det så kan jag delvis förstå att han anser att du ska ta barnet när han behöver resa. Det är ju så att under sin tid med barnet får den förälder som har barnet hos sig, lösa omsorg och ev. barnpassning på det sätt som fungerar bäst för denne.

Både hans och min släkt bör fyrtio mil härifrån. Han har sambo som gärna får passa henne. Jag tar min flicks när jsg kan, men tycker det är konstigt att han alltid vill att jag ska ta henne de få ggr jag inte kan..

Hon får gärna hälsa på sin faster och farmor bara hon kommer tillbaka till mih.
Svar på tråden Hur flexibel måste man vara vid varannan veckas boende?