• Tingeling3

Magmigrän

Någon som kan förklara vad magmigrän är?

• Svar på tråden Magmigrän
  • Johannars

Jag hade ofta magmigrän som yngre och läkare trodde det berodde på att de hände jobbiga saker runt mig som jag förträngde men min kropp tog upp ändå. Jag hade även problem med förstoppning under samma tid som magmigränen kom, vet inte om dom hör ihop... Magmigrän är vanligare när man är yngre, tror jag, och kan sen leda till huvudmigrän, som jag tyvärr fick!

• Tingeling3

Ja fick höra av läkaren att det är vanligast hos barn. Dottern har troligtvis magmigrän men ingen har hört talas om det som jag har pratat med. Hon har dock inga negativa händelser omkring sig som kan utlösa detta. Vi ska få remiss till barnläkaren så jag får fråga ut honom/henne då. Tråkigt att höra att det kan orsaka huvudmigrän.

• zingoalla

kan inte inte förklara vad det är men äldsta dottern hade det som sen gick över till barnmigrän (huvud)

Fast vi förstod inte från början att det var det hon hade, men sen föll pusselbitarna på plats.

• MollyKakan

Hej!

Jag är en tjej på 17 år(blir 18 dethär året) och jag har haft magmigrän sen jag var 6 tror jag. Fick dock ingen diagnos förns jag var 8 år gammal då läkare aldrig hade sett något liknande.

Att ha magmigrän kan vara väldigt jobbigt då man är otroligt känslig när det gäller sömn. När jag var liten Så brukade jag lägga mig vid 20.00 på kvällarna och det räckte med att jag la mig bara 5 minuter senare än vanligt så låg jag och spydde på morgonen, mamma trodde då att jag var magsjuk. Enda tills det hon märkte att jag mår bra efter jag spytt ett par gånger(efter det kunde jag äta normalt dvs mjölkprodukter osv) sen upptäckte hon att jag inte får lägga mig senare än 20.00 för då spyr jag.

Som barn hade jag inga negativa händelser runt mig alls, hade många vänner och det gick bra i skolan.

Nu ett antal år senare är det såklart mycket bättre då jag har tagit medicin sen jag var liten. Men känner fortfarande att sömnen är otroligt viktig för mig. För mig är just sömnen det viktigaste men vet inte hur det är för andra då jag aldrig har träffat någon annan med magmigrän. Sen under ett migränanfall kan jag även känna huvudvärk och illamående som sedan leder till kräkningar.

Hoppas detta inlägg har hjälpt er att besvara era frågor.

• L877

Hej Mollykakan!

Min son har magmigrän sen flera år tillbaka! Han har varit medicinerad men har fått sluta på grund av bivärkningarna. Vad åt/äter du gör medicin mot din migrän?! / Lotta

Svar på tråden Magmigrän