Tuffen skrev 2012-03-01 17:41:51 följande:
Jag jobbar i åk 7-9 och det är faktiskt många, många ungdomar som INTE förstår sarkasm och ironi. Så ser det ut.
Lady Namárië skrev 2012-03-01 17:50:37 följande:
Jag säger detsamma, faktiskt.
Det betyder givetvis inte att alla barn är oförmögna att förstå ironi och sarkasm tidigare, men min erfarenhet är att vädigt, väldigt många elever inte uppfattar ironi och sarkasm fullt ut ens i högstadieåldern. Jag förmodar att det beror dels på personlig mognad och dels på vilken form av "humormiljö" de vuxit upp i.
AW76 skrev 2012-03-01 21:19:06 följande:
Tja.. det är väl inte helt taget ur luften kan jag tänka. / Också lärare och har jobbat mycket med barn i förskoleålder upp till 10 år. Min erfarenhet är att de flesta barn inte förstår ironi.
Fast de flesta högstadiebarn och tyvärr sjukt många vuxna kan ju varken stava eller kommatera. Det betyder ju inte att de är oförmögna att göra det. Vilket man påstår är fallet med ironi.
tackförfisken skrev 2012-03-01 21:23:00 följande:
Jag hörde någonstans att 80 och 90 talister inte förstår ironi. 70 talister förstår Bara ironi;)
Oj, det skulle jag verkligen inte hålla med om.
Dimisi skrev 2012-03-02 23:27:57 följande:
Piaget beskrev vid ungefär vilken ålder olika mentala förmågor utvecklas. För att förstå ironi måste man först kunna sätta sig in i hur andra tänker. Googla utvecklingspsykologi, eller sök "piaget experiment" på youtube. Här är en - visserligen inte om just ironi, men så söt och tänkvärd:
www.youtube.com/watch?vOk, kan kolla upp det.