• Bonanza

Ironiska och sarkastiska barn!

Är det någon som vet varifrån myten om att barn inte förstår ironi förrän de är ca 12 år kommer ifrån? Jag har googlat och hittat mycket bullshit om ATT det är så, men inte VARIFRÅN uppfattningen kommer.

Det låter som något som borde ha myntats före 90-talet kan jag tänka? Idag är det väl ändå ingen som fortfarande håller fast vid det?

• Svar på tråden Ironiska och sarkastiska barn!
  • Dimisi

Piaget beskrev vid ungefär vilken ålder olika mentala förmågor utvecklas. För att förstå ironi måste man först kunna sätta sig in i hur andra tänker. Googla utvecklingspsykologi, eller sök "piaget experiment" på youtube. Här är en - visserligen inte om just ironi, men så söt och tänkvärd:
    www.youtube.com/watch

• Bonanza
    Tuffen skrev 2012-03-01 17:41:51 följande:
    Jag jobbar i åk 7-9 och det är faktiskt många, många ungdomar som INTE förstår sarkasm och ironi. Så ser det ut. 
    Lady Namárië skrev 2012-03-01 17:50:37 följande:
    Jag säger detsamma, faktiskt.

Det betyder givetvis inte att alla barn är oförmögna att förstå ironi och sarkasm tidigare, men min erfarenhet är att vädigt, väldigt många elever inte uppfattar ironi och sarkasm fullt ut ens i högstadieåldern. Jag förmodar att det beror dels på personlig mognad och dels på vilken form av "humormiljö" de vuxit upp i.
    AW76 skrev 2012-03-01 21:19:06 följande:
    Tja.. det är väl inte helt taget ur luften kan jag tänka. / Också lärare och har jobbat mycket med barn i förskoleålder upp till 10 år. Min erfarenhet är att de flesta barn inte förstår ironi.
    Fast de flesta högstadiebarn och tyvärr sjukt många vuxna kan ju varken stava eller kommatera. Det betyder ju inte att de är oförmögna att göra det. Vilket man påstår är fallet med ironi.
    tackförfisken skrev 2012-03-01 21:23:00 följande:
    Jag hörde någonstans att 80 och 90 talister inte förstår ironi. 70 talister förstår Bara ironi;)
     Oj, det skulle jag verkligen inte hålla med om. 
    Dimisi skrev 2012-03-02 23:27:57 följande:
    Piaget beskrev vid ungefär vilken ålder olika mentala förmågor utvecklas. För att förstå ironi måste man först kunna sätta sig in i hur andra tänker. Googla utvecklingspsykologi, eller sök "piaget experiment" på youtube. Här är en - visserligen inte om just ironi, men så söt och tänkvärd:
    www.youtube.com/watch?v
    Ok, kan kolla upp det.
  • Heisan

Jag har två barn som är som jag-väldigt ironiska o sarkastiska sedan födseln. O sedan har jag två som inte förstår sådant alls.

Min högst amatörmässiga teori är att människor som har en sk hög mätbar intelligens-alltså klarar av konstiga tester-även har lättare att förstå ironi o sarkasm. 

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Lady Namárië
    Bonanza skrev 2012-03-03 18:35:44 följande:
    Fast de flesta högstadiebarn och tyvärr sjukt många vuxna kan ju varken stava eller kommatera. Det betyder ju inte att de är oförmögna att göra det. Vilket man påstår är fallet med ironi.
    Tja, man läser Piaget under lärarutbildningen och han menar ju att man inte helt kan behärska abstrakt tänkande innan man lärt sig behärska konkret tänkande. Det är väl från hans utvecklingsstadier som åldersangivelsen i ts stammar, antar jag. Se det som riktlinjer i stil med "barn lär sig vanligtvis att gå i åldern 10-16 månader".

Jag tror fortfarande att det till viss del har med miljö att göra, och att man därför hittar variabler åt båda hållen. Men faktum kvarstår att man som lärare (ända upp på högstadiet) bör vara väldigt, väldigt försiktig med sarkasm och ironi eftersom en väldigt stor del av eleverna faktiskt är oförmögna att greppa det helt och hållet. Att vara ironisk mot ett barn som inte greppar vad man håller på med är ingen vidare pedagogisk linje, faktiskt.
    So say we all
  • Hasselnöt
    Tuffen skrev 2012-03-01 17:41:51 följande:
    Jag jobbar i åk 7-9 och det är faktiskt många, många ungdomar som INTE förstår sarkasm och ironi. Så ser det ut. 
    Då är de inte friska eller normalbegåvade.
  • Erkens mamma

Är säkert mycket kulturellt med ironi. I Brasilien som min svägerskas mamma kommer ifrån finns det helt enkelt inte. Hon har oerhört svårt för att förstå detta trots mååånga år i Sverige. Hon är närmare 60 nu och kommer förmodligen aldrig att riktigt fatta.

Min 5-åring kan räkna ut när jag är uppenbart ironisk men inte om det är sådär underfundigt och mer subtilt. Det kan däremot 8 åringen avkoda. 3 åringen fattar inget av det.

• Lady Namárië
    Hasselnöt skrev 2012-03-05 19:15:43 följande:
    Då är de inte friska eller normalbegåvade.
    Vad grundar du det uttalandet på?
    So say we all
  • YokohamaNr2
    Lady Namárië skrev 2012-03-01 17:50:37 följande:
    Jag säger detsamma, faktiskt.

Det betyder givetvis inte att alla barn är oförmögna att förstå ironi och sarkasm tidigare, men min erfarenhet är att vädigt, väldigt många elever inte uppfattar ironi och sarkasm fullt ut ens i högstadieåldern. Jag förmodar att det beror dels på personlig mognad och dels på vilken form av "humormiljö" de vuxit upp i.
    Så tror jag också, vi är båda ironiska och sarkastiska hemma och således är ju våra barn uppvuxna med det, och får en tidigare förståelse för det. Men barn som växer upp med föräldrar och omgivning som har en annan sorts humor får ju inte den förståelsen, förståerligt

Mina föräldrar var också ironiska speciellt pappa medan jag så väl kommer ihåg min första pojkväns föräldrar, där var samvaron/skämten så totalt annorlunda och de tittade på mig som jag var ett ufo när jag sade något ironiskt menat
  • Stjärnfall76

Våra barn förstår det till en viss gräns, men inte ens vår 9åring förstår det fullt ut. De blir också tveksamma om ja goch min man är sarkastiska mot varandra.

Jag kan nog tänka mig att de inte förstår det fullt ut förrän de är runt 12 och hjärnan nått en viss utveckling.
     Hjärnan är ju faktiskt inte färdig förrän man är över 20 år, så självklart är det mycket som barn inte hänger med på. För att inte tala om tonåringar    

• Hasselnöt
    Stjärnfall76 skrev 2012-03-06 17:45:58 följande:
    Våra barn förstår det till en viss gräns, men inte ens vår 9åring förstår det fullt ut. De blir också tveksamma om ja goch min man är sarkastiska mot varandra.

Jag kan nog tänka mig att de inte förstår det fullt ut förrän de är runt 12 och hjärnan nått en viss utveckling.
     Hjärnan är ju faktiskt inte färdig förrän man är över 20 år, så självklart är det mycket som barn inte hänger med på. För att inte tala om tonåringar    
    Hjärnan blir aldrig färdigutvecklad.
Svar på tråden Ironiska och sarkastiska barn!