• Bonanza

Ironiska och sarkastiska barn!

Är det någon som vet varifrån myten om att barn inte förstår ironi förrän de är ca 12 år kommer ifrån? Jag har googlat och hittat mycket bullshit om ATT det är så, men inte VARIFRÅN uppfattningen kommer.

Det låter som något som borde ha myntats före 90-talet kan jag tänka? Idag är det väl ändå ingen som fortfarande håller fast vid det?

• Svar på tråden Ironiska och sarkastiska barn!
  • Pickeli

Min 3åring är ofta ironisk och fattar ironi. Kanske inte på något jättehög nivå men ändock.

Google it!
  • jådåsåatt

Antagligen är den nån 60+are som kom på myten för att slippa känna att han var den enda som inte förstår.

• Bonanza
    jådåsåatt skrev 2012-03-01 15:48:48 följande:
    Antagligen är den nån 60+are som kom på myten för att slippa känna att han var den enda som inte förstår.
    Ha ha, lätt! Bara, "Det är inte bara jag! Också... barn! Under... eh... 15, nej 12 år!"
  • Leone i Västerås

Ingen aning om var det kommer ifrån, men mina barn på snart 5 resp snart 6 år förstår och använder ironi.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Aerials

Det lät väldigt märkligt måste jag säga. 

• Tuffen

Jag jobbar i åk 7-9 och det är faktiskt många, många ungdomar som INTE förstår sarkasm och ironi. Så ser det ut. 

• Lady Namárië
    Tuffen skrev 2012-03-01 17:41:51 följande:
    Jag jobbar i åk 7-9 och det är faktiskt många, många ungdomar som INTE förstår sarkasm och ironi. Så ser det ut. 
    Jag säger detsamma, faktiskt.

Det betyder givetvis inte att alla barn är oförmögna att förstå ironi och sarkasm tidigare, men min erfarenhet är att vädigt, väldigt många elever inte uppfattar ironi och sarkasm fullt ut ens i högstadieåldern. Jag förmodar att det beror dels på personlig mognad och dels på vilken form av "humormiljö" de vuxit upp i.
    So say we all
  • AW76

Tja.. det är väl inte helt taget ur luften kan jag tänka. / Också lärare och har jobbat mycket med barn i förskoleålder upp till 10 år. Min erfarenhet är att de flesta barn inte förstår ironi.

• tackförfisken

Jag hörde någonstans att 80 och 90 talister inte förstår ironi. 70 talister förstår Bara ironi;)

Svar på tråden Ironiska och sarkastiska barn!