• Emeliie89

Någon som gett Minmax barnsondnäring?

Min son har alltid matvägrat och därför gått upp för dåligt i vikt. Nu är vi under utredning och har fått Minimax barnsondnäring utskrivet. Detta ska han dricka 4 små tetror om dagen av.

Någon mer som använt detta? Gick det bra? Gick barnet upp något i vikt av det? Förresten.. vet någon skillnaden på minimax resource och minimax barnsondnäring? Dom innehåller ju lika många kcal men kallas ju olika av någon anledning som någon kanske vet? 

• Svar på tråden Någon som gett Minmax barnsondnäring?
  • Tinkie86

Vi gav det till vår son av samma anledning som ni gör. Det funkade jättebra, han gick upp ganska snabbt i vikt under den perioden. När sonden togs bort fick han minimax resource med chokladsmak, det Gillades:) Vet dock inte exakta skillnaden mellan de två olika.. Hoppas det löser sig för er! Vet hur jobbigt det är när man är mitt uppe i allt:-/

• Emeliie89
    Tinkie86 skrev 2012-03-01 15:28:55 följande:
    Vi gav det till vår son av samma anledning som ni gör. Det funkade jättebra, han gick upp ganska snabbt i vikt under den perioden. När sonden togs bort fick han minimax resource med chokladsmak, det Gillades:) Vet dock inte exakta skillnaden mellan de två olika.. Hoppas det löser sig för er! Vet hur jobbigt det är när man är mitt uppe i allt:-/
    Vad bra att det funkade :) hur mycket gick han upp ungefär och hur länge höll ni på med det där? Hur går det nu? Äter han bättre nu?
  • Tinkie86

Det var ca 1 år sedan så jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg exakt men jag har för mig att han gick upp ca 2 hg på 1 vecka. Men vi sondade honom var 4:e timme dygnet runt, så det var därför han gick upp så fort. Han var inlagd på sjukhus för att han inte åt eller drack någonting. Han gick från att äta lite varje dag till absolut ingenting så han rasade i vikt, till slut blev han akut inlagd. Miljoner olika prover togs men alla såg bra ut så de konstaterade att det bara var psykiskt.. Idag är han en glad 2.5 åring med massa spring i benen och bus i ögonen:) Har fortfarande dåliga perioder med maten men inte lika extremt! Hur gammal är din son? Har dom någon idé om varför han inte äter?

• Emeliie89
    Tinkie86 skrev 2012-03-01 19:15:00 följande:
    Det var ca 1 år sedan så jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg exakt men jag har för mig att han gick upp ca 2 hg på 1 vecka. Men vi sondade honom var 4:e timme dygnet runt, så det var därför han gick upp så fort. Han var inlagd på sjukhus för att han inte åt eller drack någonting. Han gick från att äta lite varje dag till absolut ingenting så han rasade i vikt, till slut blev han akut inlagd. Miljoner olika prover togs men alla såg bra ut så de konstaterade att det bara var psykiskt.. Idag är han en glad 2.5 åring med massa spring i benen och bus i ögonen:) Har fortfarande dåliga perioder med maten men inte lika extremt! Hur gammal är din son? Har dom någon idé om varför han inte äter?
    Okej :) samma här.. miljoner prover har tagits, dock inte alla som kan tas så idag var vi och tog ytterligare några.. är dock rätt övertygad om att det bara är psykiskt här också. Han är 1,5 år nu men väger väl som en 9-månaders.. :(
  • Tinkie86

Kanske är någon grej som 1.5 åringar gör, fast vissa (som våra barn) blir extrema? Min son vägde 10 kg när vi kom in på akuten, lika mycket som min 7-månaders gör idag..

Min son har fortsatt vara spinkig, nu väger han 13 kg och är som sagt 2.5. Ingen tungviktare precis;)

• Emeliie89
    Tinkie86 skrev 2012-03-01 21:22:26 följande:
    Kanske är någon grej som 1.5 åringar gör, fast vissa (som våra barn) blir extrema? Min son vägde 10 kg när vi kom in på akuten, lika mycket som min 7-månaders gör idag..

Min son har fortsatt vara spinkig, nu väger han 13 kg och är som sagt 2.5. Ingen tungviktare precis;)
    Ja det är ju normalt med matvägran i perioder, men inte såhär mycket.. Får andra barnet i sommar och hoppas innerligt att det kommer ut ett matälskande barn så man slipper sjukhus hit och dit ;)
  • Tinkie86

Ja det var våra Drömmar med andra barnet också och hittills har det gått bra:) Hoppas ni får någon förklaring till varför han inte vill äta! Är han inlagd på sjukhus eller får ni vara hemma?

• Emeliie89
    Tinkie86 skrev 2012-03-02 09:19:43 följande:
    Ja det var våra Drömmar med andra barnet också och hittills har det gått bra:) Hoppas ni får någon förklaring till varför han inte vill äta! Är han inlagd på sjukhus eller får ni vara hemma?
    Gjorde ni något speciellt när det gällde maten med andra barnet eller blev det bara bra ändå? :)
  • Tinkie86

Vi har inte gjort något annorlunda. Däremot är vi väääääldigt noga med att inte stressa upp oss ifall han inte vill ha mat någon gång.. Vi har helt enkelt inte gjort någon stor grej av maten utan bara tagit för givet att han ska äta.

• Emeliie89
    Tinkie86 skrev 2012-03-02 11:13:20 följande:
    Vi har inte gjort något annorlunda. Däremot är vi väääääldigt noga med att inte stressa upp oss ifall han inte vill ha mat någon gång.. Vi har helt enkelt inte gjort någon stor grej av maten utan bara tagit för givet att han ska äta.
    Det kan nog göra ganska mycket.. men det är ju inte lätt att inte bli uppstressad heller.. :) men man får försöka
Svar på tråden Någon som gett Minmax barnsondnäring?