-
-
Svar på tråden Kalifornien - Tips mottages tacksamt!
-
Beror ju på vad ni gillar.
Vi besökte Universal studios i burbank, kollade runt i beverly hills, besökte santa monica pier, checkade hollywood skylten från mulholland drive, körde upp för twin peaks i SF, promenerade runt i SF, besökte Alcatraz, tog 49-mile scenic drive i SF, besökte Napa Valley och några vingårdar, besökte muir woods och beundrade redwoods, åkte till Yosemite osv osv osv osv. Åkte sträckan mellan LA och SF (Pacific Coast Highway ) vilken var sjukt vacker mm mm mm. -
Jag älskar San Fransisco!
Hela stan är värd att utforskas....
-
Förutom LA och SF tycker jag att San Diego är väl värt några dagar och naturligtvis en utflykt till Las Vegas några dagar. Hooverdammen och Grand Canyon är mäktiga. Likaså ett dopp i Lake Mead. Cool känsla att bada i en bergssjö med snö runt om samtidigt som det var 45 grader varmt i luften och 30 i vattnet när vi var där förra året i juni.
Shopping fins det gott om allt från Rodeo Drive till enorma galerior där allt finns till bra priser.
-
Åker till San Francisco ett par gånger om året, underbar stad men vart i CA kommer du vara? Det är STORT=) Hur länge ska du vara borta, har du tillgång till bil??? Vad är dina intressen? CA har mycket att erbjuda för alla smaker och budgets.
SF, LA och San Diego är definitivt värda ett besök, men finns många fler pärlor utöver det. Men tänk stort, allt i CA är stort, städerna, avstånden och utbudet
Vi åker ner i påsk igen och tar då en roadtrip ner till LA där vi varit förut men sen ett par dagar i Palm Spring för att sen ta några dagar i Grand Canyon och avsluta i Vegas. -
Tack för många svar.
Så här ser min plan ut i grova drag. Kommer att hyra bil i två veckor, vi är fyra personer som åker tillsammans.
Kommer spendera två veckor i Californinen, möjligtvis ett par dagar till.
Funderar på det här:
Starta i LA
Roadtrip, en vecka. 3 nätter i Vegas, 2-3 nätter i SF och eventuellt en eller två nätter nån annatsans på vägen. Highway 1 från SF verkar vara jävligt gryyymt, så det får det bli.
Ska man stanna en natt nånstans på vägen ner mot LA, nåt att rekommendera? Eller kanske en natt i Yosemite?
Räcker en vecka för detta?
Avlsutningsvis en vecka i LA.
Vad tror ni, tycker ni? -
Tänk på de långa avstånden, LA - Las Vegas gör ni på ca 5 timmar, men sen om ni ska åka Las Vegas-.SF så får ni räkna med 9timmar bil, glöm inte Death Valley helt klart värt ett besök. Sen åker ni SF-LA med highway 1 rekommenderar jag en övernattning ex Big Sur det är kringelkrok vägar och man vill gärna stanna ofta och njuta av utsikten och det tar tid att åka, har man otur och det är dimmigt kan man endast köra ca 20km i timmen på vissa stället.Inger01 skrev 2012-03-02 11:55:11 följande:Tack för många svar.
Så här ser min plan ut i grova drag. Kommer att hyra bil i två veckor, vi är fyra personer som åker tillsammans.
Kommer spendera två veckor i Californinen, möjligtvis ett par dagar till.
Funderar på det här:
Starta i LA
Roadtrip, en vecka. 3 nätter i Vegas, 2-3 nätter i SF och eventuellt en eller två nätter nån annatsans på vägen. Highway 1 från SF verkar vara jävligt gryyymt, så det får det bli.
Ska man stanna en natt nånstans på vägen ner mot LA, nåt att rekommendera? Eller kanske en natt i Yosemite?
Räcker en vecka för detta?
Avlsutningsvis en vecka i LA.
Vad tror ni, tycker ni?
Om ni bara har en vecka man det bli svårt att hinna med Yosemite, det tar ca 4 timmar att åka dit från SF och man vill ha tid att göra saker där. Som jag skrev förut avstånden är enorma
-
Bra input. Med en övernattning längs Highway 1. Skippar Yosemite då och kör 3 nätter LV, 2-3 SF och en längs Highway 1.
Några förslag på vart och var man ska bo i SF?
Vad kan man göra i Death Valley, verkar bara vara en öken så man snabbt tar sig igenom, eller? -
Jag måste nog hålla med om att det låter lite väl mycket att bila runt så mycket på en vecka. Jag gillar San Francisco bättre än både Las Vegas och Los Angeles och skulle helt klart spendera mer än 2-3 nätter i San Francisco. I San Francisco behöver ni ingen hyrbil utan kan ta er fram med t ex spårvagn eller buss. Ni kommer att spendera en massa pengar på parkering och inte ha mycket användning av bilen. Kanske kan ni börja och avsluta resan i San Francisco så kan ni hämta upp hyrbilen när ni lämnar San Francisco och lämna av hyrbilen när ni kommer tillbaka dit.Inger01 skrev 2012-03-02 14:58:52 följande:Bra input. Med en övernattning längs Highway 1. Skippar Yosemite då och kör 3 nätter LV, 2-3 SF och en längs Highway 1.
Några förslag på vart och var man ska bo i SF?
Vad kan man göra i Death Valley, verkar bara vara en öken så man snabbt tar sig igenom, eller?
Vill ni till Grand Canyon så kan ni bila dit ifrån Las Vegas, men räkna med att det tar ett par dagar och att ni får övernatta vid Grand Canyon.
Jag håller med firewoman om att San Diego är värt ett besök. Seaworld där är kul och även San Diego zoo. -
Angående hotell så skulle jag välja något relativt centralt.Inger01 skrev 2012-03-02 14:58:52 följande:Några förslag på vart och var man ska bo i SF?
www.tripadvisor.com/Hotels-g60713-San_Francisco_California-Hotels.html -
I Los Angeles måste jag rekommendera The Griddle cafe som har helt underbara pannkakor! Vi äter alltid där när vi hälsar på vänner i Los Angeles. Fast se till att vara där när de öppnar om ni inte vill vänta superlänge.
thegriddlecafe.com/menu.html