• Anonym

Underhållsbidrag och VAB, hur gör ni??

Min dotter på 4 år bor hos mig mestadels och hos pappan en natt/veckan. Jag har alltid fått 1500 kr/mån i underhållsbidrag av honom.

Eftersom jag alltid varit den som tagit hand om dottern vill hon alltid vara med mig när hon är sjuk så då är det jag som vabbar och därmed får ett stort inkomstbortfall. Pappan tjänar jättebra, och jag jobbar deltid för att kunna ta hand om dottern.

Pappan är ofta generös och betalat extra för dyrare saker som vinterjacka och täckbyxor etc. Men efter att ha räknat ut på Försäkringskassan vad han bör betala är det ca 2500 kr/månad. Alltså borde jag få 1000 kr mer/mån, samt få betalt för förlorad inkomst vid VAB.

Jag vill ta upp det här på ett bra sätt så det inte blir en ond ton oss emellan så det går ut över dottern.

Hur gör ni andra med VAB (speciellt om det är mest en av er som vabbar)??

Ibland tänker jag att pengar är inte allt och inte värt att tjafsa om men det är svårt när man har det väldigt knapert ekonomiskt samt att pappan tjänar så grymt bra.

Tips tack!!!

p.s Obs, var snälla ge inga kommentarer att pappan ska ha dottern mer för det är av skäl jag inte vill ange!

• Svar på tråden Underhållsbidrag och VAB, hur gör ni??
  • Majsan70

Jag har valt att inte diskutera VAB. Det känns småaktigt helt enkelt och är något man får räkna in när man har barn. Du får ju redan ett bra underhåll.

• SupersurasunkSara

Vab väljer du ju att ta likväl som du väljer att jobba deltid. Samt att du inte vil att dottern ska vara mer hos pappan än hon är idag. Det tycker jag inte att du bör ta upp.

Han betalar redan ett bra underhåll och är generös i övrigt också så nej, jag tycker inte du ska ta upp det heller.

• h8him

Hur kan er lilla 4 åring vara så dyr i drift, trots att pappan står för de dyra inköpen? Jag förstår inte vad man lägger 3500 kronor på, plus det man själv ska ge till barnet, till ett så litet barn förutom i ditt fall, låg barnomsorgsavgift, mat, vanliga kläder och lite leksaker.

Tycker du ens själv att det är rimligt att han ska betala ännu mer? Vad gör du om han säger att han istället vill ha växelvis boende?

• 969910

Han betalar ju redan mera än vad han behöver så ....

• Bellsiii

Han betalar ju underhåll och betalar andra saker som han egentligen inte behöver när han betalar underhåll så du borde vara nöjd

• Anonym

Om ni inte visste det ska underhållsbidraget ta hänsyn till båda föräldrars överskott efter alla kostnader är avdragna. Pappan tjänar i detta fall ca 50.000 kr/mån medan jag precis går runt med min ekonomi. Eftersom jag är tvungen att vabba (pappan vill inte vabba o dottern vill ej vara hos honom varken när hon är sjuk el mer en 1 natt/vecka när hon är frisk), borde ju lämpligtvis man dela på vabkostnaden. Varför ska jag som går på knäna står för alla stora kostnader som vab innebär, helt själv??

Jag tycker inte att 1500 kr/mån är en stor summa. Om pappan inte betalar alls får jag ju 1273kr/mån från Försäkringskassan, som i sin tur kräver pappan på den summan. Man kan ju då förstå att summan på 1273 kr inte är i det mest generösa laget, och 1500 kr är ju inte så mkt mer.

Jag hoppas att ni som svarar själva är ensamstående och får bidrag från den andra föräldern!!

Några andra svar

• h8him
    Anonym skrev 2012-03-02 09:44:00 följande:
    Om ni inte visste det ska underhållsbidraget ta hänsyn till båda föräldrars överskott efter alla kostnader är avdragna. Pappan tjänar i detta fall ca 50.000 kr/mån medan jag precis går runt med min ekonomi. Eftersom jag är tvungen att vabba (pappan vill inte vabba o dottern vill ej vara hos honom varken när hon är sjuk el mer en 1 natt/vecka när hon är frisk), borde ju lämpligtvis man dela på vabkostnaden. Varför ska jag som går på knäna står för alla stora kostnader som vab innebär, helt själv??

Jag tycker inte att 1500 kr/mån är en stor summa. Om pappan inte betalar alls får jag ju 1273kr/mån från Försäkringskassan, som i sin tur kräver pappan på den summan. Man kan ju då förstå att summan på 1273 kr inte är i det mest generösa laget, och 1500 kr är ju inte så mkt mer.

Jag hoppas att ni som svarar själva är ensamstående och får bidrag från den andra föräldern!!

Några andra svar
    Ts, du missar ju att det är barnet som ska försörjas, inte du. Vad kostar barnet per månad? Om du försöker få igenom att han ska dela VAB kostnaden så misstänker ajg att risken är stor att han snart kommer att anse att barnet kan bo hos honom på heltid och du kan betala underhåll.

Konsumentverket räknar med att en 4 åring kostar 1900 kronor per månad, plus ev. kostnad för barnomsorg.

Du har i dagsläget 2550 kr/månad utan att ha lagt en krona själv.

Att din ekonomi precis går runt är inte pappans ansvar. Ni bor inte tillsammans och du har ett eget ansvar att ordna med försörjning för dig och barnet precis som han också försörjer sig och barnet.
  • twomore

Jag är iofs sambo men har haft en liknande diskussion här hemma. Jag är sjukskriven en del pga vår gemensamma graviditet och vi delar 50/50 på inkomstbortfallet. För det är VÅR graviditet. Vi har tänkt göra likadant vid föräldraledigheten om den inte går "jämt upp". 

Ta upp det med pappan en solig och glad dag, om han skulle tycka att det var rättvist om ni delade på inkomstbortfallet. Säger han nej, så är det så. Men kanske har han bara inte tänkt i de banorna. Om han är generös och uppskattar att du Vabbar så är det ju möjligt att han är på din linje. 

Ang. att han tjänar mer.. inte ditt problem.  Jag har inte sett något på FK där det rekommenderas ett högre underhåll (nyhet för mig). Jag har alltid fått minimigränsen. Tycker sen personligen att det där med att barnet ska ha samma standard hos båda föräldrarna är otroligt konstigt. 

• twomore

Han skulle ju ändå förlora mer i pengar på att vabba själv. Eftersom det räknas procentuellt på inkomsten.

• Anonym

h8him: jag har följt mallarna som ligger på Försäkringskassans hemsida och får då summan 2500 kr/mån. Visst förstår jag att det är barnet som ska försörjas, men det står faktiskt klart och tydligt att tjänar en förälder väldigt bra jämfört med den andra har barnet rätt att få ta del av den levnadsstandarden. Vad som dock INTE ingår i Försäkringskassans beräkning är utebliven inkomst vid VAB. Det är DET jag menar att pappan bör bidra till. Om jag inte vabbar något alls skulle jag varit nöjd med 1500 kr/mån, och inte ta upp det.

Visst, sen är det en annan femma om jag tycker att det är värt att ta upp denna fråga.

Svar på tråden Underhållsbidrag och VAB, hur gör ni??