• Regnig måndag

Kan du bokstavera?

På jobbet idag var jag tvungen att ringa supporten i ett ärende.
    En sak som alltid missförstås är användarid som är en radda bokstäver och siffror. För att slippa upprepa mig 5-6 gånger bokstaverade jag denna gång
    Användarid är: Adam Bertil Cesar David Ett Tvåa Trea.

Får svaret: - Det finns ingen sån i systemet.
    Jag svarar att jag kan tänka mig det och jag är ingen man med namnet Adam Bertil Cesar David Etta Tvåa Trea.
    - Det är användarid och jag bokstaverar.

- Det finns ingen sån i systemet.

Men för i helvete.... Visserligen vet jag att IT-folk är ett eget släkte som inte pratar svenska men ändå. Bokstavsring trodde jag alla fattade även om man inte kan det officiella Adam Bertil Cesar osv

Hur är det med er, kan ni bokstavera och fattar ni även om människor använder andra ord som Apa Banan Citron?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du bokstavera?
  • FixarFrasse

Jajamen, vi som är gamla nog att få göra lumpen blev ju duktigt drillade i detta inför radiosambandet...

• LaFontaine

Jag jobbade på försäkringsbolag en period och fick spel på alla som inte kunde bokstavera sina registreringsnummer. P och T låter ganska lika. S och F likaså. Lägg till en lite brusig mobillinje så har du min glädje.

Jo jag kan bokstavera och jag förstår vad som menas också när Adam byts mot Anton. 

• cloudberry79

Ja, jag har jobbat som receptionist och hade ofta kontakt med ett företag angående specifika bokningsnummer som bestod av både bokstäver och siffror, vi hade även kontakt med ett utländskt företag i samma ärende, så jag kan även det engelska bokstaveringsalfabetet. Jag trodde det hörde till vanlig allmänbildning att åtminstone kunna de vanligaste även om man kanske behöver improvisera bokstäver som man inte kan.

Sur, grinig och på smällen.
  • GulTussilago

Jag och en kompis tragglade det för skoj skull när vi var i fjortonålsåldern. Kan det fortfarande, fast kan ibland bli osäker på vissa namn. HelgeErikJohanDavidÅke

• Lena

Vi på vår it support bokstaverar ofta. Xerxes vill folk ofta ha till z

• Regnig måndag
    FixarFrasse skrev 2012-03-01 19:55:30 följande:
    Jajamen, vi som är gamla nog att få göra lumpen blev ju duktigt drillade i detta inför radiosambandet...
    Haha, jag fick aldrig göra lumpen men pratade en del i komradio.
  • Regnig måndag
    cloudberry79 skrev 2012-03-01 19:57:46 följande:
    Ja, jag har jobbat som receptionist och hade ofta kontakt med ett företag angående specifika bokningsnummer som bestod av både bokstäver och siffror, vi hade även kontakt med ett utländskt företag i samma ärende, så jag kan även det engelska bokstaveringsalfabetet. Jag trodde det hörde till vanlig allmänbildning att åtminstone kunna de vanligaste även om man kanske behöver improvisera bokstäver som man inte kan.
    Det trodde jag också att det gjorde. Men icke... Det var som att tala med en oförstående vägg.
  • Regnig måndag
    LaFontaine skrev 2012-03-01 19:57:16 följande:
    Jag jobbade på försäkringsbolag en period och fick spel på alla som inte kunde bokstavera sina registreringsnummer. P och T låter ganska lika. S och F likaså. Lägg till en lite brusig mobillinje så har du min glädje.

Jo jag kan bokstavera och jag förstår vad som menas också när Adam byts mot Anton. 
    Det finns rätt många bokstäver som kan förväxlas och det är så drygt och onödigt.
Svar på tråden Kan du bokstavera?