• Anonym

Hur är det med ringar när man gifter sig??

Vi har pratat om att gifta oss i samband med vårt barns dop.
    Men, vi är inte förlovade så vi har ju inga ringar nu och då funderar jag på hur man gör när man gifter sig.
    Två ringar direkt till bruden eller två till båda eller bara en till varje?
    Hur brukar det vara???

• Svar på tråden Hur är det med ringar när man gifter sig??
  • Diablo

Det väljer ni väl själv. Jag är förlovad nu, men har ingen ring. När vi väl gifter oss så vill jag bara ha en bred guldring. Sambon däremot vill inte ha ring, han jobbar så att han inte kan ha ring!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Muffins i magen

Hur man gör med ringar är helt upp till var och en men om ni vill förlova er innan finns det ju ingen anledning till att ha två ringar. Då räcker det ju med varsin som ni växlar vid vigselakten.

• Sandra N

fann inte heller ngn anledning med dubbla ringar då vi inte förlovade oss innan. Varsin ring som växlades på bröllopsdagen räckte för oss

• Anonym

Men om man bara har en ring, blir det inte lite så att man utåt sett bara är förlovad??
    Jag tror nog att jag tror att jag hade sett det som det. (fast kanske att de som jag sett varit gifta fast att jag trott de vart förlovade?)

• Sandra N

möjligt att folk tror vi bara e förlovade men vem bryr sig? ;) Jag hade nog bara velat ha 1 ring i vilket fall. Finns ju de som bara omgraverar sina förlovningsringar oxå.

Fund vad som känns bäst för er det e ju det viktigaste 

• Jennie med ie
    Anonym skrev 2012-03-01 21:34:54 följande:
    Men om man bara har en ring, blir det inte lite så att man utåt sett bara är förlovad??
    Jag tror nog att jag tror att jag hade sett det som det. (fast kanske att de som jag sett varit gifta fast att jag trott de vart förlovade?)
    Är det viktigt? Jag menar ni själva vet ju att ni är gifta

En del byter ringar på morgonen före vigseln... ibland får kvinnan en ring då som morgongåva och så får de båda varsin sen vid vigseln. Finns många varianter.
  • eulalian

Vi är förlovade och jag kommer inte vilja ha en till ring när vi gifter oss. Tror inte det finns någon som passar den jag har och jag har så små händer :)

• Snow Crash

Min mamma och styvfar var inte "formellt förlovade" innan de gifte sig, men ville ändå ha två ringar. Just för att, som du säger, det inte skulle se ut som om de "bara" var förlovade, med en ring var.

Så de köpte "extra" ringar som de gav varandra dagen före vigseln. Eller om det t o m var på morgonen samma dag. Så kanske ni skulle kunna göra?

• Anonym
    Jennie med ie skrev 2012-03-01 21:42:26 följande:
    Är det viktigt? Jag menar ni själva vet ju att ni är gifta

En del byter ringar på morgonen före vigseln... ibland får kvinnan en ring då som morgongåva och så får de båda varsin sen vid vigseln. Finns många varianter.
    Nej egentligen är det inte viktigt alls bara jag som funderar på hur det egentligen är men det verkar ju som att det är fritt val och det är ju bra.
    Tack för era svar.
  • Muffins i magen

Enligt någon gammal sed var det så att endast kvinnan bar förlovningsring och under vigseln fick kvinnan sin vigselring och mannen sin. Så det är mycket vanligt att kvinnan har två men mannen bara en om de varit förlovade innan. Vi gjorde så att vi bytte ringar vid förlovningen, sedan fick jag ytterligare en ring under vigseln medan min man hade tagit av sig sin ring för nygravering och putsning och så bytte vi igen under vigseln så han har bara en medan jag har två. För så skulle det tydligen vara enligt guldsmeden... :)

• Anonym

Det är olika hur man gör. Jag och maken fick vars en ring när vi förlovade oss och prioriterade andra kostnader när vi gifte oss. Vi har istället pratat lite om att kanske ge varandra vars en extra ring på den tioåriga bröllopsdagen.

Svar på tråden Hur är det med ringar när man gifter sig??