• Anonym (Lejonet)

Sambons ena barn ger sig på min hund, hjälp!

Jag känner mig lite vilse men behöver råd. Jag hoppas det jag skriver här går att läsa någorlunda.

Jag är gravid och har inga barn sedan tidigare. Har däremot en hund som betyder massor för mig. Min sambo har två barn ett barn på 6 år och ett annat på 8 år snart. Två flickor.
    Han får kämpa för att träffa sina barn då hans exfru säger sig inte lita på hans omdöme när det gäller barnen men lustigt nog sagt att han är en bra pappa.

Nu blev det sidospår. Så åter till vad jag vill ha råd i. Minsta flickan har grymt svårt att lyssna och ger sig på min hund. Han går undan ifrån henne och blir grymt stressad så fort hon kommer på besök och då är min hund van med barn sedan tidigare.Men han är inte van med en flicka som håller fast honom och som nyper honom för att ha honom kvar. Hon gör alltså min hund illa och gör utfall emot honom,  Så som man ser hundar göra ibland.
    Jag tar undan min hund då hon kommer på besök men hon söker upp honom och låtsas gå på toa för att i stället gå till min hund och hon klättrar bokstavligt på honom. Min hund är dessutom stor. 50 kg hund är det jag pratar om. För några veckor sedan när hon var uppspelt som hon nästan jämt är ( misstänker adhd) så naffsade min hund henne i armen. Efter detta blev jag om möjligt ännu mer mån om att ta undan min hund men hon söker upp honom och blev snarare ännu mer intresserad av honom efter detta då hon fick en reaktion på sitt agerande.

För två veckor sedan så var vi utomhus och min hund var med, båda flickorna hetsade honom och jag gick undan med honom men likt fan slutade det med att den andra flickan blev naffsad i sin arm av honom då dom vägrade lyssna på mig att låta bli honom och den lilla hängde på honom och höll fast honom. Allt skedde mycket snabbt.  Det gick bra med båda flickorna för övrigt. (Men om det blir en nästa gång då?)
    Jag mådde riktigt jävla dåligt efter det här och såg framför mig hur jag måste avliva min hund för att han inte kan vara i just den minsta flickans närhet.

Flickan som är så här med min hund visar även tänderna åt honom och ger dubbla signaler. Hon säger åt honom att gå då hon håller fast honom med mer.
    Inte nog med detta så håller hon även fast katter och vägrar släppa dom trots att dom klöser sönder henne.
    Hon har bitit mig och testar folk genom att klättra på dom. Hon är grymt hårdhänt.

Flera st i min närhet har sagt att det vore bra om min hund gjorde mer skada på henne så hon kanske tänkte till. Men dessa tänker inte direkt långt. Min hund kan ju göra rejäl skada och det är MITT ansvar att se till att det inte sker.  Jag är riktigt rädd för att den här flickan skall skada mig om hon får veta att jag är gravid, slå mig i magen eller rent av sparka mig.

Så nu med ett barn i magen funderar jag på att lämna min sambo som jag riktigt älskar för att rädda min hund ifrån att bli avlivad och det på grund av hans yngsta barn som struntar i tillsägelser.

Har ni några råd att ge?
    Hur skulle ni göra?
    Ska jag bli ensamstående?

Grymt tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-02 00:06
    Kanske skall tillägga att flickan skall vara van med djur sedan förut. Detta gäller även hundar.

• Svar på tråden Sambons ena barn ger sig på min hund, hjälp!
  • h8him

Kan du inte lära barnet att handskas med hunden? Flickan vill knappast bli biten och förstår vissa regler så om du är pedagogisk kanske du kan nå fram tänker jag. Tillåter pappan att barnet hanterar hunden ovarsamt?

• Anonym (Lejonet)
    h8him skrev 2012-03-02 00:03:19 följande:
    Kan du inte lära barnet att handskas med hunden? Flickan vill knappast bli biten och förstår vissa regler så om du är pedagogisk kanske du kan nå fram tänker jag. Tillåter pappan att barnet hanterar hunden ovarsamt?
    Pappan tillåter inte flickan att hantera min hund så och vakar på henne. Barnet kan handskas med hundar har det sagts och är van med större djur. Hon är duktig då hon vill. Jag har sett hur hon bitvis sköter sig ibland. Det vill säga då hon inte nyps eller hänger i honom och försöker brotta omkull honom.  Jag eller deras far får slita flickan ifrån min hund för att hon vägrar ge sig och för att jag skall kunna ta undan min hund ifrån  henne.
  • kiablo
    Anonym (Lejonet) skrev 2012-03-02 00:13:11 följande:
    Pappan tillåter inte flickan att hantera min hund så och vakar på henne. Barnet kan handskas med hundar har det sagts och är van med större djur. Hon är duktig då hon vill. Jag har sett hur hon bitvis sköter sig ibland. Det vill säga då hon inte nyps eller hänger i honom och försöker brotta omkull honom.  Jag eller deras far får slita flickan ifrån min hund för att hon vägrar ge sig och för att jag skall kunna ta undan min hund ifrån  henne.
    kan hålla med h8him lite, istället för att låta hunden vara en förbjuden zon, så försök att avdramatisera det hela. Man minns själv hur oerhört spännande allt som de vuxna förbjöd en att göra som barn var. Så låt flickan vara med , så hon får se och lära sig hur man uppföra sig runt omkring hunden. Uppmuntra och ge en massa positiv beröm då hon gör rätt, så hon får känna sig delaktig och stolt över sig själv när hon gör rätt.

Låt henne vara med då du tränar, låt henne gömma godis i huset som hunden sen kan söka efter hjälpa till med borstningen, fylla på nytt vatten. Eller som då det blir för mycket stoj runt hunden, be henne hjälpa dig med att stänga in hunden i ett annat rum så kanske hon kan känna sig delaktig i beslutet och hunden i sig känns inte lika förbjudet och spännande längre.
  • Mita1973

tycker ungen bör f si en ordentlig minnes beta så beter man sig inte.....

Pappan får fostra på  barnet ordentligt, och strickta regler hur man  är mot djuren över huvudataget tänk vilken skada en 50kgs hund kan göra i  et trängt läge 

• Anonym (Lejonet)

Flickan fick vara delaktig på det här sättet innan och det ledde till detta. Hon lyssnar inte.Rynkar på näsan

• Anonym (Lejonet)
    Mita1973 skrev 2012-03-02 00:54:30 följande:
    tycker ungen bör f si en ordentlig minnes beta så beter man sig inte.....

Pappan får fostra på  barnet ordentligt, och strickta regler hur man  är mot djuren över huvudataget tänk vilken skada en 50kgs hund kan göra i  et trängt läge 
    Exakt vad jag försökt få fram.  Det kan bli rejäla skadorSkäms

Och för att förtydliga till Kiablo. Flickan har fått vara med tidigare, tränat,gömma godis med mer, blir hon upphetsad så skiter hon i tillsägelser och gör som hon själv vill.
  • kiablo
    kiablo skrev 2012-03-02 00:48:37 följande:
     be henne hjälpa dig med att stänga in hunden i ett annat rum så kanske hon kan känna sig delaktig i beslutet och hunden i sig känns inte lika förbjudet och spännande längre.
    eller OM det funkar, så ge henne ansvaret att se till så att inte lillasyster gå in till hunden och kommer och säger till om hon försöker göra det så får hon oxå känna att hon har lite ansvar över hunden. Glad
  • Anonym (Lejonet)
    kiablo skrev 2012-03-02 00:58:38 följande:
    eller OM det funkar, så ge henne ansvaret att se till så att inte lillasyster gå in till hunden och kommer och säger till om hon försöker göra det så får hon oxå känna att hon har lite ansvar över hunden. Glad
    Menar du att vi skall be den äldsta flickan ta ansvar över sin lillasyster?

Hunden är mitt ansvar och skall inte lämnas över på andra, särskilt inte barn!
  • Anonym (:O)

Bra att hunden markerar. Tycker du ska skrämma upp flickan. "Han har ett stort tålamod, men om du är dum mot honom så kan han bita dig, och det kommer göra ont, riktigt ont. Akta dig för honom."
    Säg till henne på skarpen. Man får aldrig vara dum mot djur. Aldrig.

Sen kan du samtidigt lära henne hur hon ska umgås kring hunden. Låt henne följa med på promenader och kanske hålla i kopplet om han inte är en sån som drar. Låt henne mata honom med godis och lära honom konster. Lär henne hundens signaler och kroppsspråk. Gör henne delaktig. Men uppmärksamma henne på hundens gränser, och på vad som kan hända om dessa överträds.

• kiablo
    Anonym (Lejonet) skrev 2012-03-02 00:57:36 följande:
    Och för att förtydliga till Kiablo. Flickan har fått vara med tidigare, tränat,gömma godis med mer, blir hon upphetsad så skiter hon i tillsägelser och gör som hon själv vill.
    Hmmm, vad säger barnet själv om situationerna och varför hon är dum med hunden? Hur är hon i övrigt?

Nu spåna jag ut i det blå... Men ni kanske kan testa någon dag/kväll då alla är "lugna" att ha ett litet familjemöte, där barnen får vara delaktiga och själv diskutera vad man får och inte får göra med hunden. Skriv ner allt alla punkterna och för att få lite allvar i det hela så får alla skriva under att de har förstått och är med på vilka regler som gäller hädanefter.

Nu vet jag inte hur ofta barnen är hos er, men kanske går det testa någon form av belöningssystem? Där de får var sin tavla att sätta/rita stjärnor på då de varit duktiga. Bestäm tillsammans med barnen hur många stjärnor de måste samla ihop för att få göra belöningen, tex fara på badhuset, fara till ett stall och rida, eller vad de nu tycker om att göra. Rita, prata och gör ett fint collage över målet så att de verkligen blir motiverade.

Eller nyp tillbaka då hon nyper hunden Tungan ute näe, nu börjar jag få slut på ideér.
Svar på tråden Sambons ena barn ger sig på min hund, hjälp!