• Helle333

Fem-åring med sömnproblem

Hej! Min kompis går verkligen på knäna sömnmässigt. Hon har tre barn, äldsta och yngsta har alltid sovit jättebra hela nätterna men mellankillen kan bara inte sova i sin egen säng. De har testat att köpa ny bekväm säng till honom, de har lagt vetevärmare för att han ska få värmen ifrån den istället för sin mamma, de har haft madrass i sitt sovrum som killen fått sova på men då ligger ju inte hans mamma bredvid så han knölar ner sig i sin mammas och pappas 120 (!) säng och somnar där (/han snurrar runt som en propeller så hans föräldrar får inte en blund i ögonen), de har testat olika nattlampor, sagor, musik, pappan har fått sova på soffan men eftersom det här aldrig verkar släppa så vill inte föräldrarna ha det så det är ju deras sovrum och inte sonens och mammans. De har burit tillbaka honom till hans egen säng där han legat i 5min och sedan kommit tillbaka. Det känns som att de tömt ur ett brett spektra på olika sätt att hjälpa sonen att sova i sin egen säng. Har du något bra tips på vad de kan göra för att lära honom att sova i sin egen säng? Jag börjar bli orolig för min kompis, hon kommer snart att gå in i väggen om hon inte får sova. Det har alltså varit såhär varje natt sedan han föddes. Även när lillasyster föddes, när hon låg i magen så gjorde de riktiga krafttag i att lära killen sova i sitt eget rum men ingenting de gjorde fungerade.

• Svar på tråden Fem-åring med sömnproblem
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om din kompisfamilj har det jättejobbigt med sin brist på sömn. Jag tror som du att det är bra om de lyckas få kontroll över sömnsituationen hemma.
    Det är heller inte ovanligt att de som har den här sortens problem har uppbådat all kraft för att lösa situationen.
    Och som vi alla vet så finns det inte något trix att klara av det här. Men det som brukar kunna vara avgörande är inte att man prövar ytterligare ett nytt sätt utan att man ger sig den på att lyckas. Dvs man måste visa vem som bestämmer. Nu är det 5-åringen och det blir tokigt för alla.
    Om pappa och mamma i stället bestämmer sig för att gå tillbaka med pojken varje gång han kommer in till dem så får de inte ge upp förrän de har lyckats. De första nätterna brukar vara svåra och då gäller det att man är någorlunda utsövd innan. Det innebär att man ibland får dela på sig och låta den ena sova borta någon natt innan för att kunna vara envis nog.
    Men knepet är att inte ge upp. Att visa att föräldrarna har kommandot. Det brukar fungera ganska snabbt när man verkligen bestämt sig.
    Det finns också stöd att få på BVC hos sjuksköterska eller psykolog om det är svårt för dig att hjälpa din kompis med detta.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Helle333
    barnpsykologen margit skrev 2012-03-07 15:28:24 följande:
    Hej!
    Det låter som om din kompisfamilj har det jättejobbigt med sin brist på sömn. Jag tror som du att det är bra om de lyckas få kontroll över sömnsituationen hemma.
    Det är heller inte ovanligt att de som har den här sortens problem har uppbådat all kraft för att lösa situationen.
    Och som vi alla vet så finns det inte något trix att klara av det här. Men det som brukar kunna vara avgörande är inte att man prövar ytterligare ett nytt sätt utan att man ger sig den på att lyckas. Dvs man måste visa vem som bestämmer. Nu är det 5-åringen och det blir tokigt för alla.
    Om pappa och mamma i stället bestämmer sig för att gå tillbaka med pojken varje gång han kommer in till dem så får de inte ge upp förrän de har lyckats. De första nätterna brukar vara svåra och då gäller det att man är någorlunda utsövd innan. Det innebär att man ibland får dela på sig och låta den ena sova borta någon natt innan för att kunna vara envis nog.
    Men knepet är att inte ge upp. Att visa att föräldrarna har kommandot. Det brukar fungera ganska snabbt när man verkligen bestämt sig.
    Det finns också stöd att få på BVC hos sjuksköterska eller psykolog om det är svårt för dig att hjälpa din kompis med detta.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 
    De provade detta VARJE natt i 6 månader och det hjälpte inte...
Svar på tråden Fem-åring med sömnproblem