• Xadime

Katrinplommonpuré till 5 månaders?

Min fem månaders har fått mild havregröt ett tag, var inga problem med magen första 2-3 veckorna men senaste veckan har han blivit trög och bajsat mycket mer sällan och nu har det gått tre dygn. Förut 1-2 ggr per dag. Det märks att han är störd av det, klämmer och pruttar en del. Han ammas och fått nån enstaka smakprov. Gröt en gång per dag.

Ska jag ge katrinplommonpuré och hur mycket i så fall? Dum fråga men ska den värmas...? Räcker det att ge en gång eller flera ggr per dag eller flera dagar i rad?

Vill gärna fortsätta med gröten då han älskar den och sover bra på den och det gick ju bra i början. Funkar inte puren får vi göra uppehåll dock, annars vet jag inte vad jag ska göra... tips tack!! =)

• Svar på tråden Katrinplommonpuré till 5 månaders?
  • La Lola

Ja det kan du ge.
    Jag la en klick i gröten.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Xadime

Det räcker med nån klick alltså?

Jag har haft rapsolja i gröten (ca 1 tsk) några dagar men det verkar inte hjälpa...

• La Lola
    Xadime skrev 2012-03-02 09:12:20 följande:
    Det räcker med nån klick alltså?

Jag har haft rapsolja i gröten (ca 1 tsk) några dagar men det verkar inte hjälpa...
    På Hedda gjorde det det iaf.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien

Visst kan du ge lite, lite katrinplommonpuré om du vill. Men jag skulle hellre ta det lugnare med gröten och återgå till helamning ett tag tills magen har lugnat sig. Bröstmjölk rä natruligt laxerande. Och han är ju så otroligt liten än, och magen har troligen inte riktigt hunnit med.
    Så det mest logiska är egentligen att gå bakåt, återgå till amningen, än framåt genom att tillföra ytterligare ett livsmedel.
    Det var min åsikt. Ditt val. Glad

• hymafr

Kan bara svara på hur jag skulle gjort i din situation.

Först och främst skulle jag inte värma den högre än rumstemperatur. Kanske enklast att ta ut ett par teskedar på en tallrik en stund innan det är dags så slipper du värma i mikro.
    Sen så skulle jag prova med att ge någon/några teskedar vid flera tillfällen flera dagar i rad tills du märker förändring.  
    Efter varje måltid skulle jag erbjuda vatten att dricka och gärna någon gång emellan målen också. 

• Natulcien
    Natulcien skrev 2012-03-02 09:14:35 följande:
    Visst kan du ge lite, lite katrinplommonpuré om du vill. Men jag skulle hellre ta det lugnare med gröten och återgå till helamning ett tag tills magen har lugnat sig. Bröstmjölk rä natruligt laxerande. Och han är ju så otroligt liten än, och magen har troligen inte riktigt hunnit med.
    Så det mest logiska är egentligen att gå bakåt, återgå till amningen, än framåt genom att tillföra ytterligare ett livsmedel.
    Det var min åsikt. Ditt val. Glad
    Oj, vad bokstäverna hoppade... "rä natruligt" ska naturligtvis vara "är naturligt"...
  • Xadime

Han vaknade typ 20 ggr per natt i 1,5 månad innan vi började ge ersättning och sen gick vi över på gröt för den var lättare att få i honom än flaskan... Nu vaknar han 1-4 ggr/natt istället för vakna varje kvart i princip så ni kanske förstår att jag inte bara vill amma och återgå till den obefintliga sömnen... Annars skulle jag inte tveka för jag vill ju inte att han ska bli förstoppad!

Tack för era råd och tips!

• Smilla75

Den med päron i är bäst smakmässigt. Du kan utan problem ge någon matsked så blir det ordning på magen.

• electricEz

Brukar hälla i den kall direkt bredvid gröten och ta lite av varje på skeden, blir som sylt till =)
    Ang mängden så får man prova sig fram, har han inte bajsat på flera dagar skulle jag ge 1 halv till 1 hel burk/dag tills han fått ur sig. Inte alls bra att vara förstoppad...

Ge lite vatten också som någon övre skrev.. =)

Svar på tråden Katrinplommonpuré till 5 månaders?