• Xadime

Katrinplommonpuré till 5 månaders?

Min fem månaders har fått mild havregröt ett tag, var inga problem med magen första 2-3 veckorna men senaste veckan har han blivit trög och bajsat mycket mer sällan och nu har det gått tre dygn. Förut 1-2 ggr per dag. Det märks att han är störd av det, klämmer och pruttar en del. Han ammas och fått nån enstaka smakprov. Gröt en gång per dag.

Ska jag ge katrinplommonpuré och hur mycket i så fall? Dum fråga men ska den värmas...? Räcker det att ge en gång eller flera ggr per dag eller flera dagar i rad?

Vill gärna fortsätta med gröten då han älskar den och sover bra på den och det gick ju bra i början. Funkar inte puren får vi göra uppehåll dock, annars vet jag inte vad jag ska göra... tips tack!! =)

• Svar på tråden Katrinplommonpuré till 5 månaders?
  • Catgodess

Våra tjejer får alltid en tesked katrinplommonpuré som vi rör ut i morgongröten, det fungerar på dem iallafall fast de är 2 månader äldre än din bebis. 

• augustisten

Ett bra tips är att koka en påse katrinplommon i lite vatten i ca tjugo minuter och sedan mixa med stavmixen till slät puré. Sedan kan man klicka ut det i muffinsformar på en bricka och frysa -.när de frusit kan man ha dem i en påse och tina en i taget.

Angående mängden så får min unge ganska mycket, som en halv burk kanske. Plommon är ju nyttigt och hon gillar det.

Däremot fungerar det inte alltid mot hård mage. Jag brukar varva med att riva ner moget päron eller kiwi igröten, det fungerar bättre ibland tycker jag och bebisen får lite variation.

Min unge är snart sju månader men har ätit gröt (och annat) ett par månader. Vi har ibland provat att återgå till amning när magen krånglat men hon blir vansinnig. Började bita mig när hon åt (det gör hon inte när hon ammar mellan målen) och visade tydligt att hon inte alls var nöjd med bara amning längre. Så det är ju väldigt olika det där.  

• Daeminimon
    Xadime skrev 2012-03-02 09:23:23 följande:
    Han vaknade typ 20 ggr per natt i 1,5 månad innan vi började ge ersättning och sen gick vi över på gröt för den var lättare att få i honom än flaskan... Nu vaknar han 1-4 ggr/natt istället för vakna varje kvart i princip så ni kanske förstår att jag inte bara vill amma och återgå till den obefintliga sömnen... Annars skulle jag inte tveka för jag vill ju inte att han ska bli förstoppad!

Tack för era råd och tips!

Alltså, jag förstår att ni vill sova (har själv fått 4 timmars icke sammanhängande sömn inatt), men att han blir förstoppad är hans lilla kropps sätt att säga "Stopp!". Är magen redo för mat blir de inte förstoppade.

Om ni vill toppa upp honom med ersättning, testa ge den ur pipmugg istället för flaska. Men att ge katrinplommon för magen tycker jag vore helt befängt, det lägger ju bara ännu mer stress på hans tarmar...
  • Xadime

Oj vad olika bud.... Jobbigt att vara förstagångsförälder och vill inte göra "fel" mot sin lilla bebis, bara att han ska må bra och det är olika bud om allting. Man blir ju villrådig ju mer man frågar och läser...

Jag har gett honom 1/2 burk katrinplommonpure nu hur som helst... hur lång tid tror ni det tar innan det kan komma igång? Kanske tar till imorgon i alla fall...?

Bara magen kommer igång nu så ska jag ge ersättning istället för gröt nån vecka och vila magen från gröten. Just nu känns puren mer som en lösning för att komma igång just nu...

• Solen11

Jag har gett min tjej gröt till frukost sedan hon var knappt 5 månader. Visst blev hon lite förstoppad i början men det rådde katrinplommonen bot på. Jag värmer inte katrinplommonen utan blandar ner kall i den varma gröten. Maja älskar det!! och vill sen ha mer katrinplommon även när gröten är slut.. så det går åt ca en halv burk per morgon. Sen när magen satt fart så varvar vi med blåbärspurén. så lite varannan dag ibland.  Jag tror att oavsett när du börjar med gröten så kommer magen reagera, men den vänjer sig. :)
    Om magen inte kommer igång alls, ge Baby semp Bifidus ersättning då kommer den igång ordentligt vill jag lova! Bra att alltid ha ett sådant paket hemma att varva med när magen stoppar till sig.

Förstår att du inte vill gå tillbaka till amningen nu när du börjat vänja dig av. Har själv inte ammat sedan min tjej var 1 månad.. Ersättning is the shit! :)

Lycka till! 

• Natulcien
    Solen11 skrev 2012-03-02 10:50:09 följande:
    Jag har gett min tjej gröt till frukost sedan hon var knappt 5 månader. Visst blev hon lite förstoppad i början men det rådde katrinplommonen bot på. Jag värmer inte katrinplommonen utan blandar ner kall i den varma gröten. Maja älskar det!! och vill sen ha mer katrinplommon även när gröten är slut.. så det går åt ca en halv burk per morgon. Sen när magen satt fart så varvar vi med blåbärspurén. så lite varannan dag ibland.  Jag tror att oavsett när du börjar med gröten så kommer magen reagera, men den vänjer sig. :)
    Om magen inte kommer igång alls, ge Baby semp Bifidus ersättning då kommer den igång ordentligt vill jag lova! Bra att alltid ha ett sådant paket hemma att varva med när magen stoppar till sig.

Förstår att du inte vill gå tillbaka till amningen nu när du börjat vänja dig av. Har själv inte ammat sedan min tjej var 1 månad.. Ersättning is the shit! :)

Lycka till! 
    Ja, om man mår väldigt dåligt av att amma och absolut inte vill så kanske ersättning "is the shit"...
    Men om man, som i det här fallet, har en förstoppad bebis, och faktiskt kan amma, så är ju amningen bättre för magen.
    För övrigt så var bröstmjölk "the shit" för vår son. Han sov som en gris, 12 timmar obruten sömn, på enbart bröstmjölk, om det nu är sömnen som är det viktiga. Flört
  • Xadime

Fått 1/2 burk fredag och lördag - inget reaktion... Inte bajjat sen måndag.. Han fick 5mån vaccin då men det borde väl inte höra ihop?

Hittade inte baby semp med bifidus på en större icabutik, bara lemolac? Var köper man bifidus?

Bör man ringa BVC om han inte gjort imorgon heller? En hel vecka liksom... Försökt med febertermometern, hände inget då heller. Börjar ju bli orolig nu

• Catgodess

Ring BVC och hör om det är oki att ge din bebis lactulos, jag har kört med lactulos OCH plommon tills för några veckor sedan, vissa barn blir lättare förstoppade än andra, glömde nämna lactulos förut.

• Solen11

Baby Semp Bifidus finns endast på Apotek. Fråga i kassan, de brukar ha det bakom disken.
    Förstoppningen kommer släppa inom 1 dygn (om inte katrinplommonen hunnit hjälpa).

• Loreena

Skippa gröt och välling om barnet blir förstoppat! Ge hellre bröstmjlk/ersättning, äggröra, rotsakspuréer etc. Men varför ge spannmål när barnet uppenbarligen får problem med magen av det? Barns magar tål egentligen inte de hårda fibrerna i spannmål(Vad än Semper och Nestlé vill lura i föräldrar), vattenlösliga fibrer i frukt, bär och grönsaker är bättre.
    Introducera spannmål lite försiktigt som tex. redning i sås när barnet är lite äldre istället.

• Xadime

Han mådde bra och gjorde i blöjan som han skulle i en månad med gröt så kan det verkligen vara orsaken då?

Vi blev glada ikväll, äntligen kom en veckas... Aldrig har man blivit så glad av att se bajs haha :)

3 dgr med 1/2 burk katrinplommonpure per dag, massage 3 av senaste 4 dagarna och så provade vi baby semp lemolac när inte bifidus fanns... Vad som hjälpte till att det kom är ju svårt att veta...

Från och med nu blir det puré på gröten varje gång.

• electricEz
    Xadime skrev 2012-03-04 19:42:09 följande:
    Han mådde bra och gjorde i blöjan som han skulle i en månad med gröt så kan det verkligen vara orsaken då?

Vi blev glada ikväll, äntligen kom en veckas... Aldrig har man blivit så glad av att se bajs haha :)

3 dgr med 1/2 burk katrinplommonpure per dag, massage 3 av senaste 4 dagarna och så provade vi baby semp lemolac när inte bifidus fanns... Vad som hjälpte till att det kom är ju svårt att veta...

haha, nej det är konstigt att man kan bli så glad utav de ;P
  • Catgodess
    Xadime skrev 2012-03-04 19:42:09 följande:

Kanon :) 
  • Miss Obsessive

Vi har gett vår tjej messmör, sempers katrinplommonpuré, aprikospurè och päronpuré när vår tjej varit trög i magen. Och tänkt mycket på vätskemängden vid måltiderna. Lätt massage över magen och "cykla" med benen kan också sätta igång en trög mage. I värsta fall, om det är illa, stimulera lite med termometern. Undvik stoppande mat, som majs, banan och blåbär! Vi har också smörjt med inotyol i rumpan om vi sett att hon varit trög, eftersom det kan göra ont att klämma ut hård avföring.. 

Ser att ingen nämnt det, så jag vill också lägga till att bebisars avföringsmönster faktiskt förändras! Speciellt när de börjar äta fast föda. Så även om din son bajsat varje dag tidigare och plötsligt hoppar över en dag eller två, så behöver det inte bero på förstoppning. Märker man att de krystar mycket eller är hårda och spända i buken så är det ju en sak, men ibland så är det bara så att mönstret byts och att "maskineriet" kommer igång av sig själv. Håll lite koll på konsistensen när magen kommer igång igen, är han förstoppad så är ju avföringen ganska hård. 

Svar på tråden Katrinplommonpuré till 5 månaders?