Arbetsträning, känner mig lite utnyttjad. Vad gäller?
Jo, har en sjukskrivningsperiod bakom mig men har sedan ett tag själv tagit initiativ till arbetsträning för att komma tillbaka. Jag vill arbeta heltid och jag har hög arbetsmoral och ger verkligen 100% på jobbet. Det är en del av varför jag blev sjukskriven.
Hur som helst. Har fått börjat arbetsträna och blev jätteglad att detta skulle bli av. Ännu mer positivt är att det finns möjlighet till en fortsättning på den arbetsplatsen.
Nu har jag börjat bli lite orolig. Inför arbetsträningen hade vi ett möte där jag förklarade min situation och att jag verkligen vill det här! Men att jag samtidigt behöver starta i lugn takt och öka på gradvis för att klara pressen. Allt lät toppen och arbetsplatsen verkade ha förståelse för min situation. Nu verkar tumskruvarna dras åt.
Jag ger järnet på jobbet och jag vet att jag är duktig på det jag gör och att jag redan blivit en avlastning för dem. Det som bekymrar mig är inställningen till arbetstiderna. Tanken var att jag skulle fördela arbetstiden (eller träningstiden) till några timmar/dag och öka detta gradvis. Min egen tidsplan var att vara upp i heltid på 4 mån. Men man vill att jag ska täcka upp för ordinarie personal vissa tider och anpassa mig efter deras behov och börja arbeta (träna) heltid tidigare. Detta gör att jag börjar känna lite press då dessa tider gör det lite mer omständigt för mig med barnomsorg osv. Och till att börja med skulle jag behöva att det INTE är omständigt eftersom allt annat i mitt liv är omständigt. Jag vill ju som sagt göra mitt yttersta, men jag behöver lite lugnare tempo såhär i början, för att inte känna mig stressad. Takten upp till heltid kan jag acceptera, men det är hur man för lägger mitt schema som innebär ett större problem. Nu har man sagt till mig "arbetsträningen är på våra villkor" och det gjorde mig lite ledsen. Som person har jag oerhört svårt att sätta gränser och jag är verkligen en ja-sägare och står med mössan i handen inför chefen.
Den här arbetsplatsen har stor erfarenhet av människor som arbetstränar och sedan anställs på lönebidrag. Jag är rädd att jag hamnat i en situation där man utnyttjar systemet. Att det inte alls finns någon förståelse för min situation utan att man bara ser gratis och/eller billig arbetskraft. Det gör mig orolig. Jag VILL så gärna få en anställning och komma tillbaka i yrkeslivet, men om det redan NU saknas flexibilitet kring mina tider när jag inte ens SKA räknas som arbetskraft (dvs jag SKA inte täcka upp för ordinarie på schema), hur ska det då bli om jag blir anställd? Inställningen gör mig orolig.
Så mina frågor är. Är arbetsträning helt och hållet på arbetsplatsens villkor? Jag trodde att man så långt det var möjligt skulle tillmötesgå arbetstränarens behov och önskemål. Att det liksom var mina behov som styrde..
Sedan undrar jag om man som arbetstränare ska räkna bort lunchen eller om den ska ingå? Som det är nu räknar man bort lunchen från mina timmar, vilket är helt riktigt om jag varit anställd. Men hur är det med arbetsträning? Det är väl en struntsak egentligen kanske. Men jag är ändå nyfiken på vilka regler som gäller.
Hoppas att ingen tror att jag är arbetsskygg och inte VILL det här, för det VILL jag verkligen. Men jag undrar om det här är rätt ställe för mig om man har den inställningen. När man kommer för arbetsträning är man ju öppen med sin problematik, och då borde det finnas en acceptans kring problemet känner jag. Och min magkänsla säger att det finns en risk för att jag kommer att få väldigt lite förståelse framöver..
Några tips och råd samt någon som vet lite mer kring reglerna för arbetsträning?