• Anonym (O)

Arbetsträning, känner mig lite utnyttjad. Vad gäller?

Jo, har en sjukskrivningsperiod bakom mig men har sedan ett tag själv tagit initiativ till arbetsträning för att komma tillbaka. Jag vill arbeta heltid och jag har hög arbetsmoral och ger verkligen 100% på jobbet. Det är en del av varför jag blev sjukskriven.

Hur som helst. Har fått börjat arbetsträna och blev jätteglad att detta skulle bli av. Ännu mer positivt är att det finns möjlighet till en fortsättning på den arbetsplatsen.

Nu har jag börjat bli lite orolig. Inför arbetsträningen hade vi ett möte där jag förklarade min situation och att jag verkligen vill det här! Men att jag samtidigt behöver starta i lugn takt och öka på gradvis för att klara pressen. Allt lät toppen och arbetsplatsen verkade ha förståelse för min situation. Nu verkar tumskruvarna dras åt.

Jag ger järnet på jobbet och jag vet att jag är duktig på det jag gör och att jag redan blivit en avlastning för dem. Det som bekymrar mig är inställningen till arbetstiderna. Tanken var att jag skulle fördela arbetstiden (eller träningstiden) till några timmar/dag och öka detta gradvis. Min egen tidsplan var att vara upp i heltid på 4 mån. Men man vill att jag ska täcka upp för ordinarie personal vissa tider och anpassa mig efter deras behov och börja arbeta (träna) heltid tidigare. Detta gör att jag börjar känna lite press då dessa tider gör det lite mer omständigt för mig med barnomsorg osv. Och till att börja med skulle jag behöva att det INTE är omständigt eftersom allt annat i mitt liv är omständigt. Jag vill ju som sagt göra mitt yttersta, men jag behöver lite lugnare tempo såhär i början, för att inte känna mig stressad. Takten upp till heltid kan jag acceptera, men det är hur man för lägger mitt schema som innebär ett större problem. Nu har man sagt till mig "arbetsträningen är på våra villkor" och det gjorde mig lite ledsen. Som person har jag oerhört svårt att sätta gränser och jag är verkligen en ja-sägare och står med mössan i handen inför chefen.

Den här arbetsplatsen har stor erfarenhet av människor som arbetstränar och sedan anställs på lönebidrag. Jag är rädd att jag hamnat i en situation där man utnyttjar systemet. Att det inte alls finns någon förståelse för min situation utan att man bara ser gratis och/eller billig arbetskraft. Det gör mig orolig. Jag VILL så gärna få en anställning och komma tillbaka i yrkeslivet, men om det redan NU saknas flexibilitet kring mina tider när jag inte ens SKA räknas som arbetskraft (dvs jag SKA inte täcka upp för ordinarie på schema), hur ska det då bli om jag blir anställd? Inställningen gör mig orolig.

Så mina frågor är. Är arbetsträning helt och hållet på arbetsplatsens villkor? Jag trodde att man så långt det var möjligt skulle tillmötesgå arbetstränarens behov och önskemål. Att det liksom var mina behov som styrde..

Sedan undrar jag om man som arbetstränare ska räkna bort lunchen eller om den ska ingå? Som det är nu räknar man bort lunchen från mina timmar, vilket är helt riktigt om jag varit anställd. Men hur är det med arbetsträning? Det är väl en struntsak egentligen kanske. Men jag är ändå nyfiken på vilka regler som gäller.

Hoppas att ingen tror att jag är arbetsskygg och inte VILL det här, för det VILL jag verkligen. Men jag undrar om det här är rätt ställe för mig om man har den inställningen. När man kommer för arbetsträning är man ju öppen med sin problematik, och då borde det finnas en acceptans kring problemet känner jag. Och min magkänsla säger att det finns en risk för att jag kommer att få väldigt lite förståelse framöver..

Några tips och råd samt någon som vet lite mer kring reglerna för arbetsträning?

• Svar på tråden Arbetsträning, känner mig lite utnyttjad. Vad gäller?
  • Lacey

Arbetsträningen ska vara på villkor som passar dig.
    Du går helt utanför den ordinarie personalen och du ska absolut inte täcka upp för någon.

Det ska finnas flexibilitet, om du inte orkar en dag så ska du kunna gå hem tidigare eller stanna hemma. Du måste ju känna att ingen press på dig finns. Tanken är att du ska bli bättre!

Jag tycker du bör prata med din handläggare på Arbetsförmedlingen, jag hade nog dessutom börjar kolla efter en ny plats. Det handlar om din hälsa. Och för mig ringer det du skriver varningsklockor.

• NadiaMi

Om du täcker upp för ordinarie personal bör du få betalt för de timmar du jobbar utanför arbetsträningen.

Arbetsträning går INTE ut på att göra ett ordinarie jobb utan att befinna sig på en arbetsplats och vänja sig vid miljön. Kanske finnas för att prata, fixa kaffe, fylla på kuvert eller andra småsaker som inte hör till 'typiska arbetsuppgifter'.

Det största problemet med arbetsträning är just dendär oklara gränsen.
    Att man är på en arbetsplats men inte egentligen ska arbeta - samtidigt som det är 'Arbetsträning' vilket antyder att man ska arbeta, om än i sin egen takt.
    Det är en svår avvägning så att prata med din handläggare på arbetsförmedlingen för att få lite mer klarhet i vad du förväntas göra är ett bra steg att ta för att reda ut situationen.

Arbetsträning får man inte bara för skojs skull utan för att i sin egen takt kunna jobba sig tillbaka till att klara av den press och de krav som finns på en arbetsplats.
    Inte för att 'börja läras upp och täcka upp för andra på arbetsplatsen'.

Detdär med lunchen är jag osäker på, för med tanke på att du ändå inte ska arbeta utan 'bara vara där' borde den tiden kunna räknas in som "arbetsträningstid" förutsatt att den intas på arbetsplatsen.
    Lämnar du däremot arbetsplatsen under lunchen känns det logiskt att den inte räknas in.

• Anonym (O)
    Lacey skrev 2012-03-02 23:18:18 följande:
    Arbetsträningen ska vara på villkor som passar dig.
    Du går helt utanför den ordinarie personalen och du ska absolut inte täcka upp för någon.

Det ska finnas flexibilitet, om du inte orkar en dag så ska du kunna gå hem tidigare eller stanna hemma. Du måste ju känna att ingen press på dig finns. Tanken är att du ska bli bättre!

Jag tycker du bör prata med din handläggare på Arbetsförmedlingen, jag hade nog dessutom börjar kolla efter en ny plats. Det handlar om din hälsa. Och för mig ringer det du skriver varningsklockor.
    Tack för ditt svar! Det är lite skönt att höra att någon mer tycker att det är lite märklig attityd. Det hade varit skillnad om jag sökt en anställning och dolt min problematik. Men här är det ju öppna kort från början.

Är lite rädd att prata med Af och FK för jag är livrädd för att uppfattas som att jag inte vill det här, att jag på något sätt vill vara sjukskriven eller "gå och drälla". För så är det verkligen inte. Min läkare är lite tveksam till takten jag gått med på, att så snart vara upp på heltid, eller att jag skulle upp till heltid över huvud taget. Läkaren fortsätter att sjukskriva mig och höjde ett varningens finger när jag berättade om arbetsträningen på förra besöket. Jag vill bara göra allt för att undvika att hamna i samma situation som jag en gång varit nu när jag ändå kommit så långt på min väg tillbaka.

Jag får vrida och vända på det här känner jag. Det är frustrerande för jag känner att det kunde faktiskt bli riktigt bra, men jag MÅSTE verkligen få förståelse för den situation jag befinner mig i. Även om jag blir anställd kvarstår en del problem i mitt liv som gör att jag måste ta viss frånvaro och det vore riktigt besvärligt om jag skulle behöva kriga för all form av frånvaro framöver. Inte det att arbetsgivaren ska bjuda mig på frånvaron, utan den skulle FK stå för rent ersättningsmässigt, men just inställningen hos arbetsgivaren är väldigt viktig för mig som har svårt att stå på mig och sätta gränser eller ställa krav.
  • Lacey

När det gäller arbetsträning ska man ju inte alls jobba som en anställd och att få betalt är inte ett alternativ då arbetsförmedlingen inte tillåter det. Då får man ju övergå till en tim/deltidsanställning i så fall och då är det något helt annat.

Om det här företaget har stor erfarenhet av såna som arbetstränar så vet de nog exakt vad som gäller, men känns som de försöker utnyttja en svag person i underläge.

• Tom Araya

Din arbetsgivare har fel.
    Arbetsträningen ska vara på dina villkor, är det inte okej för arbetsgivaren ska denne inte ta emot de som arbetstränar.
    Prata med din handläggare på AF och FK.

Vad det gäller lunchen tror jag det räknas som vid ett vanligt arbete, d.v.s. inte som arbetstid, även när du arbetstränar.

• Lacey

Jag hoppas du har en bra handläggare på Af som du kan prata med, om arbetsträningen gör dig sämre igen är den poänglös.
    Dessutom är det bra om de får veta att detta är något företaget satt i system, för det är inte alla ok.
    De får betalt för att du arbetstränar där, sp känns mer som de vill både tjäna på dig och få gratis arbetskraft. Riktigt illa!

• Anonym (O)
    NadiaMi skrev 2012-03-02 23:24:31 följande:
    Om du täcker upp för ordinarie personal bör du få betalt för de timmar du jobbar utanför arbetsträningen.

Arbetsträning går INTE ut på att göra ett ordinarie jobb utan att befinna sig på en arbetsplats och vänja sig vid miljön. Kanske finnas för att prata, fixa kaffe, fylla på kuvert eller andra småsaker som inte hör till 'typiska arbetsuppgifter'.

Det största problemet med arbetsträning är just dendär oklara gränsen.
    Att man är på en arbetsplats men inte egentligen ska arbeta - samtidigt som det är 'Arbetsträning' vilket antyder att man ska arbeta, om än i sin egen takt.
    Det är en svår avvägning så att prata med din handläggare på arbetsförmedlingen för att få lite mer klarhet i vad du förväntas göra är ett bra steg att ta för att reda ut situationen.

Arbetsträning får man inte bara för skojs skull utan för att i sin egen takt kunna jobba sig tillbaka till att klara av den press och de krav som finns på en arbetsplats.
    Inte för att 'börja läras upp och täcka upp för andra på arbetsplatsen'.

Detdär med lunchen är jag osäker på, för med tanke på att du ändå inte ska arbeta utan 'bara vara där' borde den tiden kunna räknas in som "arbetsträningstid" förutsatt att den intas på arbetsplatsen.
    Lämnar du däremot arbetsplatsen under lunchen känns det logiskt att den inte räknas in.
    Tack också för ditt svar! Jo, gränserna är otydliga även för mig. Men jag har verkligen inga problem med att känna att jag jobbar. För det är tillfredsställande för mig. Men det är ju det där att deras syn är att jag ska jobba, och täcka upp för osv. Och samtidigt så vill man ju göra sitt absolut bästa för att det förhoppningsvis ska leda till en fortsättning sedan. Så det är svårt. Å ena sidan sätta gränser och undvika att hamna i en situation där jag känner mig pressad och otillräcklig (vilket jag gör konstant i privatlivet), å andra sidan visa framfötterna och få möjlighet till anställning. Men det ena borde ju inte utesluta det andra egentligen.

Lunchen är på arbetsplatsen, och jag kan också känna att den rent generellt borde räknas in i tiden. Men jag har hamnat i en slags "flexfälla" där jag verkligen räknar minutrar. Att jag är stenhård på att göra min exakta tid, eller åtminstone inte mindre. Ibland kör jag över 10-15 minuter. Men aldrig mindre.

Jag är ganska bra på att sätta press på mig själv och därför är det en dålig kombination om andra gör det också..
  • Vinterankan

Tror att din arbetsträning skulle behöva kombineras med KBT eller något. Ditt problem verkar ju ligga i att du inte kan säga nej och sätter för stor press på dig själv och det måste du jobba med. 

Många på min arbetsplats har varit sjukskrivna för att de blivit utbrända och en gemensam sak hos alla är just att de sätter för stor press på sig själva. De kan inte slappna av förrän en uppgift är slutförd på ett perfekt sätt istället för att nöja sig med "bra nog". Jag jobbar minst lika mycket under lika stressiga förhållanden som dom men blir inte alls lika påverkad just eftersom att jag inte sätter press på mig själv utan lämnar jobbet på jobbet och inser när jag kommer till läget att det krävs 60% mer arbete för 10% bättre resultat som dessutom ingen annan än jag själv kommer märka. Och med det menar jag såklart inte att jag på något sätt är bättre än dom (inte sämre heller för den delen). Jag har bara en helt annan typ av personlighet som ger mig en mer avslappnad inställning som gör att jag mår bättre under samma typ av förhållanden. Och jag tror inte att det går, eller i alla fall att det är mycket svårt, att bara ändra synen på sig själv och den press man sätter på sig själv utan att få hjälp. Det är ju liksom en del av den man är.

• Smulan1979

Arbetsträning innebär att du inte ska täcka upp för ordinarie personal, precis som de andra har svarat.

Även om de skulle anställa dig med lönebidrag så ska det då finnas anpassning, dvs de kan inte använda dig på samma villkor som övrig personal. Även om kraven är högre än vid arbetsträning.

Prata med din arbetsförmedlare det är de som beviljar lönebidrag så det är ju väldigt bra om de får veta att detta inte verkar vara en lämplig arbetsplats.

• Anonym

Se dig om efter en ny arbetsplats tycker jag. Det här stället verkar utnyttja det här med "gratis arbetskraft" vilket tyvärr många företag gör idag och tar in folk som arbetstränar osv.

Svar på tråden Arbetsträning, känner mig lite utnyttjad. Vad gäller?