• CaCC

Torka olika sorters frukt själv? Tips på det tack!

Någon som har erfarenhet av att torka frukt själv? Vill gärna ha tips på hur man gör. Vill torka tex melon, banan, äpple och ja vad det nu finns för god frukt att torka och ha som snacks eller på yoghurt.

• Svar på tråden Torka olika sorters frukt själv? Tips på det tack!
  • Kodia

Jag har bara testat äpple själv. Det är inte svårt, men det tar tid och är lite jobb. Man skär helt enkelt frukten i tunna skivor och lägger på ett galler/nät eller trär på en pinne/tråd och låter torka. Helst ska det vara lite varmare än rumsvärme, och med god luftcirkulation. Att köra i varmluftsugn på 70 grader går på ett par timmar, men jag tycker att det känns som ett onödigt slöseri med el...  Man kan istället torka över ett element eller kamin, eller i eftervärmen när man bakat/lagat mat. För att äpple inte ska bli bruna kan man lägga dem i vatten med salt eller citronsyra ett par minuter.

• Minne00

Varmluftsugn på låååg värme är toppen, det tar inte så lång tid som man tror och drar inte mer el (=förstör miljön) mer än att köpa dyrt färdigt i affären!

• CaCC
    Minne00 skrev 2012-03-03 19:44:09 följande:
    Varmluftsugn på låååg värme är toppen, det tar inte så lång tid som man tror och drar inte mer el (=förstör miljön) mer än att köpa dyrt färdigt i affären!

Köpa torkad frukt är ju jättedyrt och dessutom ofta inte ren frukt. Här kostar det 139 kr/kg. Torkad melon har jag inte hittat någonstans och det är så himla gott. Köpte müsli med torkad melon i och blev fast direkt.
  • Minne00

Kanske borde fråga om du har varmluftsugn så att vi inte bara kommer med tomma tips...

Jag är tyvärr alergisk mot all frukt utom citrus och bananer så jag kan inte unna mig detta livets goda.... 

• CaCC
    Minne00 skrev 2012-03-03 20:01:30 följande:
    Kanske borde fråga om du har varmluftsugn så att vi inte bara kommer med tomma tips...

Jag är tyvärr alergisk mot all frukt utom citrus och bananer så jag kan inte unna mig detta livets goda.... 

Jo vi har varmluftsugn. Behöver man ha luckan öppen eller försvinner fukten ändå?
  • Minne00

Nej, luckan skall vara stängd, fläkten tar hand om fukten :)

Har hört att mango skall vara fantastiskt gott att torka..... 

• Pallas
    CaCC skrev 2012-03-03 20:07:51 följande:
    Jo vi har varmluftsugn. Behöver man ha luckan öppen eller försvinner fukten ändå?
    Vi har haft luckan något öppen när vi torkat svamp, det har funkat utmärkt. Vi körde ett par timmar på 50 grader.
  • K anna

Det går att torka i vanlig ugn också, men då måste man ha luckan på glänt. Nu var det ju inte ett problem för TS, men det kan ju vara bra att veta...

Man kan torka i princip allting. Gör man tunna skivor (osthyvelstunna) blir det krispiga bitar, gör man dem lite tjockare får man sega bitar. Bär kan vara lite svårare eftersom de är hela och håller inne fukten bättre.

Tycker man om torkat kött kan man köpa skivad rostbiff, marinera den i något gott och sedan torka den i ugnen. Supergott!

Svar på tråden Torka olika sorters frukt själv? Tips på det tack!