• Laire

Ägg fri morotskaka sökes!

Hej!

Jag har en mamma som är allergisk mot ägg och som alltid undrat hur morotskaka smakar och jag vill då baka en äggfri sådan och överaska henne på söndag.

Det enda "normala" receptet jag hittar (dvs det som är så likt orginalet som möjligt och inte innehåller konstigheter som ananas... ), finns på på allergimat.com men innehåller fiberhusk som jag aldrig bakat med, när jag gör äggfri sockerkaka gör jag den enligt ett recept med mer torra ingredienser och inte en massa ovanliga tillsatser.

Vet någon något recept på en sådan?

• Svar på tråden Ägg fri morotskaka sökes!
  • Chaia

Jag bakar allt utan ägg. Ibland använder jag fiberhusk, ibland utesluter jag helt sonika ägget. Jag brukar ha i lite extra fett för att kompensera för ägget.

Ett annat tips är att byta ut ett ägg mot en halv mosad banan. Yttreligare ett tips är att utesluta ägget och ha i lite extra bakpulver (typ en halv tsk extra).

• lurv

När jag bakar t.ex sockerkaka utan ägg så tar jag potatismjöl istället. Ska det vara t.ex 3 ägg så använder jag istället 3 matskedar potatismjöl. Smaken blir nästan den samma men den blir lite "stabbigare" i konsistensen och inte lika hög som en sockerkaka med ägg.

• Laire

Potatismjölet verkar intressant, banan vågar jag inte he i. Min sambo älskar morotskaka, om han fick välja mig och kakan skulle det nog skära i hjärtat att välja mig Han har älskat dem sedan han var liten och han blir som en femåring, ska göra en testkaka imorgon så vi får se om han godkänner den

Svar på tråden Ägg fri morotskaka sökes!