• Legacy

Lucida drömmar någon mer som använder sig av det?

jag råkade ut för en liten kris idag - kriser föder mardrömmar, så jag ska starta en film ikväll om hur man kommer in i det snabbt igen.

Kortfattat jag sysslar med WILD WAKE INDUCED LUCID DREAMING

Det innebär kortfattat att innan man ska sova så gör man en del övningar som tar ett par minuter som helt enkelt man sen tar med sig in i drömmen för att bli varse att du faktiskt drömmer. Utifrån det så styr du dina drömmar, jag har inte behövt detta på ett tag och tappat allt vad jag borde ha förberett inför en sån här natt.

The Good Night från 2007 är utmärkt för nybörjare. Den ger alla de där tipsen i filmen och brukar trigga lite extra så man faktiskt lär sig grundkonceptet. Sen finns det tonvis på nätet för att lära sig mer.

Någon mer som sysslar med detta?       

• Svar på tråden Lucida drömmar någon mer som använder sig av det?
  • lykantrophona

Jag höll på med klardrömmar ("lucida" känns svengelskt) förut. Kanske främst i högstadiet och en bra bit in på gymnasiet. Det är väldigt intressant, och för vissa saker, användningsbart.

Jag rekommenderar nybörjare att skriva ner sina drömmar. Att ha ett gott drömminne hjälper enormt, och att skriva ner drömmarna hjälper en att minnas mer av dem.

Jag föredrar DILD (dream induced lucid dreaming) där man använder sig av kritiskt tänkande i drömmen. Man övar på att ifrågasätta "drömmer jag eller är det här verkligt?" även i vaket tillstånd, och kör med verklighetstest ("reality checks") så som "hur kom jag hit?" eller konkreta saker som "kan jag andas även när jag håller andan?". 

Adventures in Lucid Dreaming av Stephen LaBerge är den enda boken jag läst om ämnet. Det finns mycket resurser på nätet för den som är intresserad! Bland annat forumet  LD4all.

• lykantrophona
    lykantrophona skrev 2012-03-03 23:51:01 följande:
    Adventures in Lucid Dreaming av Stephen LaBerge är den enda boken jag läst om ämnet.
    Förlåt, "Exploring the World of Lucid Dreaming" ska det vara.
  • Suri

Intressant. Jag styrde mina drömmar som barn. Kommer väl ihåg hur jag gjorde och det var min rädsla för och beslutsamhet att inte drömma mardrömmar som gjorde att jag lärde mig massa trix. Trodde jag var ensam... Ingen jag pratat med om det har förstått vad jag menat. Ska kolla upp detta. Nu har jag inte tänkt på det alls på länge men ibland på sommaren och semestern så har jag några favoritdrömmar som jag kan mana fram. Måste vara en speciell känsla för dessa drömmar, därav att det är på sommaren.

Svar på tråden Lucida drömmar någon mer som använder sig av det?