• Coriander

Hund som skäller i lägenheten brevid..

Varje dag hör jag grannens hund skälla i lägenheten flera timmar. Familjen som bor där är inga trevliga individer direkt: de super varje helg, röker inomhus, har ingen kontroll på vad barnen gör (barn runt 10-14år trashar området utan att föräldrarna reagerar), hunden tas ut för det mesta av barnen som går med den till andra sidan av gatan och sedan tillbaka in. 

Jag tror inte att hunden mår speciellt bra i familjen där den hamnat. Tycker så oerhört synd om honom. Och när han skäller gör det ont i hjärtat. Jag störs inte av skällande hundar, men oron för vad som är fel, då han ändå skäller timme efter timme, gör att jag mår dåligt.

Vad kan jag göra? Om jag kontaktar djurskyddet i staden - kan de göra ett hembesök hos familjen och se till att ta ifrån hunden om den misshandlas exempelvis?

Jag har själv hund och kan inte ens föreställa mig att jag skulle kunna lämna min hund skällande i lägenheten på detta sätt dag in och dag ut. Vi lämnar aldrig vår hund ensam, utan har alltid någon som tar hand om honom.  

• Svar på tråden Hund som skäller i lägenheten brevid..
  • SilverWoman

Ring till länsstyrelsens djurskydd och fråga om råd. Väldigt hjälpsamma inspektörer oftast.

• Coriander

Tack för rådet! Grävde precis fram telenummer till en inspektör och ska ringa på anvisad tid imorgon. 

• before

Tycker du ska kontakta hyresvärden och/eller styrelsen (om det är en bostadsrätt). Sedan är det de som kontaktar vidare...

• MajaVira
    before skrev 2012-03-04 09:00:43 följande:
    Tycker du ska kontakta hyresvärden och/eller styrelsen (om det är en bostadsrätt). Sedan är det de som kontaktar vidare...
    Nja, värden/styrelsen har väl knappast något ansvar för hundens välmående utan endast för den störning som den orsakar. Så jag tycker att TS bör kontakta länsstyrelsen direkt.
  • mammas 2 hjärtan

Vet de att hunden skäller?
    Jag visste inte att min hund ylade när hon löpte och jag var och handlade men några grannar berättade det. som tur va så slutade hon med det när löpet var över.

• Coriander
    before skrev 2012-03-04 09:00:43 följande:
    Hyresvärden gör ju inte annat än ger en varning för att hunden skäller - de kollar inte upp att hunden har det bra. Och nu är jag ju inte ute efter att ge grannen någon varning för störande beteende, för det att en hund skäller stör inte mitt liv, men det skär i hjärtat och jag vill bara veta att allt är bra med honom. Därför vill jag inte blanda in hyresvärden.
    mammas 2 hjärtan skrev 2012-03-04 10:12:17 följande:
    Vet de att hunden skäller?
    Jag visste inte att min hund ylade när hon löpte och jag var och handlade men några grannar berättade det. som tur va så slutade hon med det när löpet var över.
    Jag förmodar att det känner till saken. Deras beteende är agressivt, så som höggravid vågar jag inte gå och ringa på dörrklockan direkt. Har dock pratat med en annan granne som menar att hunden skällt länge (vi har inte bott i detta hus mer än några månader) och att det lämnats klagomål för det hos hyresvärden. Och hyresvärden är ju skyldig att informera hyresgästen när det kommer in klagomål. 
  • dezibel

Tycker absolut du ska ringa Länsstyrelsen om du tycker hunden inte har det bra. Många gånger räcker det att dom åker ut och informerar om hur en hund ska skötas. Att lämna en hund som ylar i många timmar är helt klart ett tecken på att hundkraken mår dåligt. Om du tycker grannarna är obehagliga kan du vara anonym.
    Lycka till!! 

Svar på tråden Hund som skäller i lägenheten brevid..