• melea

    operation imorn

    jag ska opereras imorgon för ett x. Jag har i veckan som gick gått på undersökningar och blodprov. är i v7+4 men det är tomt i livmodern. Gyn hittade eg inget någon annanstans heller, men han tror sig se att det sitter precis utanför äggstocken på höger sida, men han är inte säker. Hcg gick från 2900 till 5500 på 2dygn så det talar för x.
    eftersom jag inte har några sympom mer än att det stramar lite på ena sidan så fick jag en tid för planerad operation efter helgen. 
    jag fick instruktioner om fasta men inga om tvätt??  borde man inte tvätta sig med descutan innan?
    någon annan som har opererats planerat för x? 

  • Svar på tråden operation imorn
  • Ella Jade

    Jag blev inlagd och dagen efter fick jag en operation, så i ditt fall vet jag inte. Jag fick ju ta en duscha på plats direkt innan operationen. Men bäst är väl kanske att ringa o fråga så du slipper undra? :)


    x nov-2011 / höger äl bortop.
  • melea
    ja det är klart det var, jag hade lixom ingen energi att ringa, men fick en spark i baken av ditt inlägg, tack! jag skulle duscha hemma ikväll och på morgonen med descutan. 
    de sa att jag får räkna med att ligga ett dygn, pga av att de inte kan bestämma när op blir. det beror på vad som kommer in akut. 
  • Ella Jade

    Jag förstår, det är inte lätt.. Beklagar ditt x! Hoppas du är åter på fötterna snart igen.

    Ja, jag låg över ett dygn oavsett, lite svårt o röra sig efteråt men man är rätt snabbt på fötterna igen och igång :).


    x nov-2011 / höger äl bortop.
  • sinfulmist

    Hej ska på ul imorn igen ska vara vecka 7+4 jag oxå men dom hitta inget i tisdags så dom ville vänta och titta igen. Haft ont i höger äggstock 2 gånger och jag har barn sedan innan så känns inte som en normal grav. Ja tror vi är i samma sits och det är skönt att veta att man inte är ensam för det är jobbigt. Lycka till i morgon.

  • AlexandraViberg

    Jag blev inte duschad, de sa att jag skulle få duscha när jag kom dit men det blev faktiskt ingen dusch, de rengjorde stället för operation efter att jag sövdes! (detta var inte akut utan jag kom in tidigt på morgonen efter att ha fått X konstaterat natten innan på akuten)

    Håller tummarna att allt går bra för dig!
    Och säger att man kommer igen även om det kanske känns jobbigt!


    Sophie 070212, X Jan-12, höger äl bortop.
  • melea

    nu är jag hemma igen. allt gick bra.
    jag fick operation väldigt  fort, kom nog på "rätt" dag. 
    Jag fick behålla äggledaren, vilket jag inte vet om jag ska vara glad eller inte för när man läser runt. Men det konstiga var att min gyn hela tiden sagt att jag hade ägglossning på höger sida (och jag har själv sett det på VUL, men fostret satt i vänster äggledare.
    jag kanske hade ett ägg i varje för allt annat låter väldigt otroligt i mina öron. 

  • melea
    sinfulmist skrev 2012-03-04 18:53:08 följande:
    Hej ska på ul imorn igen ska vara vecka 7+4 jag oxå men dom hitta inget i tisdags så dom ville vänta och titta igen. Haft ont i höger äggstock 2 gånger och jag har barn sedan innan så känns inte som en normal grav. Ja tror vi är i samma sits och det är skönt att veta att man inte är ensam för det är jobbigt. Lycka till i morgon.
    oj vad tråkigt att höra, men som du säger så hjälper det att inte känna sig så ensam.
    det var rätt så smärtfritt för mig då det upptäcktes så tidigt, hoppas det blir likadant för dig om det skulle visa sig vara detta.
  • sinfulmist

    Hej melea nu är min utredning klar misstänkt x på höger äggstock operation imorgon. Dom vet inte om den sitter på eller i dom ska titta först med titthåls op har jag tur kan dom avlägsna embryot på 2cm annars åker höger äggled. Orsak massor av systor på höger äggstock väldigt svullen värkar vara orsaken att ägget satt sig där det befruktas. fick reda på att den var något förstorad i december redan och att äggblåsorna var stora. Hoppas på det bästa. om inte har jag en vänster äggledare som funkar lika bra =)

  • melea

    jag hoppas din operation går bra! och att du får komma in fort och slipper vänta.
    på mig trodde de att de såg ägget på höger sida, men sen satt det  på vänster sida. men de kollar igenom allt med kameran, förstod jag sen. de granskade min andra äggledare och sa att den såg fin ut, så det var ju skönt.
    Man klarar ju sig med en uppsättning, som du säger. 
    Jag känner mig redan rätt kroppsligt läkt efter operation faktiskt, 

    kram och lycka till idag! 

  • sinfulmist

    Hej min operation gick bra. var glad att min taxi var beställt igår morse för när jag vaknade hade jag jätte ont och börjat blöda. fick operation direkt dom gick in och kollade min äggledare hade brustit och det satt ett 2cm långt embryo där. Inget som utveklats som vanligt men det var ett x. Höger äggled borta. men ja har min vänstra kvar och jag mår bättre än innan op. bara obehag i axlar och bröstet efter. =) Jag längtar tills det är läkt så vi kan fortsätta jobba för ett barn =) fy skam den som ger sig ; )

  • LinasKvällsbok
    sinfulmist skrev 2012-03-10 14:34:20 följande:
    Hej min operation gick bra. var glad att min taxi var beställt igår morse för när jag vaknade hade jag jätte ont och börjat blöda. fick operation direkt dom gick in och kollade min äggledare hade brustit och det satt ett 2cm långt embryo där. Inget som utveklats som vanligt men det var ett x. Höger äggled borta. men ja har min vänstra kvar och jag mår bättre än innan op. bara obehag i axlar och bröstet efter. =) Jag längtar tills det är läkt så vi kan fortsätta jobba för ett barn =) fy skam den som ger sig ; )

    Hallå beklagar ditt x. Jag läste i en annan tråd (ingen aning om vilken) om att en bortopererad äggledare räknades som 5% invaliditet hos försäkringsbolaget (tror dock inte alla). SÅ du kanske har lite pengar att hämta ut. Värt att kolla upp :) 

    Lycka till i fortsättningen :) 
  • melea

    vad skönt att det gick bra! jag var själv inne på gynakuten en sväng idag igen för att jag är så yr och har varit det sen op. blodtrycket var bra. hon sa att det troligen beror på allt fysisk och psykisk påfrestning jag varit med om, plus att det är en stor hormonomställning i kroppen nu. Det var ju skönt att de inte blev oroliga, fast jag är lika yr ändå förstås.
    ska tillbaka och mäta HCG på tisdag.
    2-3 månader skulle jag vänta för att min äggledare skulle läka, vad fick du för förhållningsregler när de tog bort den? borde kunna starta snabbare än så eller?

Svar på tråden operation imorn