• Mollyland

Vilken korv är ok?

Jag brukar hålla mig ifrån halvfabrikat och laga maten själv men just korv är ju lite svårt. Undrar vilken korv som är lämpligast att ge till mitt barn. Innan har hon fått vanlig dennis hot dog men sen sa min kompis åt mig att kolla på innehållsdeklarationen och jag kan ju säga att no more dennis.

Någon som har något tips på bra korv? Min dotter älskar korv så självklart ska hon få korv. Men jag vill ju att hon skall få den bästa.

• Svar på tråden Vilken korv är ok?
  • La Lola

Många rek korv från Lidl eftersom de har hög kötthalt.
    Vet ej märke eller så. Här äter vi helt vanliga varianter.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Hallonmumsan

Lithells varmkorv har högt köttinnehåll. Jag väljer alltid den korven med mest kött i.

• Nyfiken gul

skippa billiga korvar!

Billig korv = mer skit i innehållet.

satsa istället på en dyrare korv där köttinnehållet är högre och där naturliga ingredienser ingår.

och köp korv som heter korv och inget annat. då vet man vad man får, allt annat som benämns som grillare, hot dogs, barnens favoriter och allt vad det nu kan heta - det är inte korv, bara massa skit.           

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mollyland
    Nyfiken gul skrev 2012-03-04 11:22:37 följande:
    och köp korv som heter korv och inget annat. då vet man vad man får, allt annat som benämns som grillare, hot dogs, barnens favoriter och allt vad det nu kan heta - det är inte korv, bara massa skit.           
    Det skall jag tänka på!
  • Natulcien
    Nyfiken gul skrev 2012-03-04 11:22:37 följande:
    skippa billiga korvar!

Billig korv = mer skit i innehållet.

satsa istället på en dyrare korv där köttinnehållet är högre och där naturliga ingredienser ingår.

Håller med!
  • Lumo

Andersson o Tillman vill jag minnas har rätt bra (o god) korv. :)

• Lussekatta
    Gudruns har jag för mig har rätt okej köttinnehåll.
    Denniskorvar innehåller mest köttrester,senor och annat som blir över när de putsar finbitarna på gris och nöt.
  • Egendomligt

Jag brukar försöka välja mat med så få tillsatser som möjligt. Just i korv får man tyvärr för det mesta stå ut med konserveringsmedel och antioxidationsmedel, i alla fall om man ska hitta dem i vanliga butiker. Däremot undviker jag gärna produkter som innehåller stabiliseringsmedel etc.

Vår son brukar få ekologisk falukorv, han tycker bäst om änglamarks. Scan's ekologiska falukorv provade vi någon gång, men den var det sega bitar i (typ senor)...

• Lussekatta
    Egendomligt skrev 2012-03-10 21:36:24 följande:
    Jag brukar försöka välja mat med så få tillsatser som möjligt. Just i korv får man tyvärr för det mesta stå ut med konserveringsmedel och antioxidationsmedel, i alla fall om man ska hitta dem i vanliga butiker. Däremot undviker jag gärna produkter som innehåller stabiliseringsmedel etc.

Vår son brukar få ekologisk falukorv, han tycker bäst om änglamarks. Scan's ekologiska falukorv provade vi någon gång, men den var det sega bitar i (typ senor)...
    Men om man som exempel tar askorbinsyra (antioxidationsmedel E300) så förekommer det ämnet liksom många andra E-nummer naturligt i frukt och grönt.. 
  • Lussekatta

Menade att just det E-numret förekommer naturligt i frukt och grönt, inte att E-nummer generellt gör det..

• Kimona

Vet inte om det finns skinnfri korv med högt köttinnehåll men exemeplvis wienerkorv innehåller mycket kött

• Egendomligt
    Lussekatta skrev 2012-03-10 21:42:07 följande:
    Men om man som exempel tar askorbinsyra (antioxidationsmedel E300) så förekommer det ämnet liksom många andra E-nummer naturligt i frukt och grönt.. 
    Men att ett ämne förekommer naturligt betyder ju inte att man vill ha den syntetiskt framställda varianten i varor där de inte behövs egentligen... Men askorbinsyra tycker jag känns mer acceptabelt än natriumglutamat och andra smakförstärkare i alla fall.
  • FinastE2010

Just vad gäller typ falukorv iaf (som vi oftast äter när vi äter krov) så brukar jag köpa, vet inte om det är icas eget märke elelr vad det är, glömt, men den heter något med "extra fin fakukorv" el nått sånt, den har 71 % kötthalt, förmodligen inte så bra det heller men är väl åtminstonde lite bättre än den vanliga. Vet inte hur mycket kött den bästa korven innehåller som ändå är till rimligt pris.

• FruG

Har ni någon grisbonde inom räckhåll eller genom vänners vänner eller liknade så köp av dem!!! Mycket bättre än butikernas. Lite "hårdare", mer tuggmotstånd men det är för att det oftast är mer kött i deras egenproducerade korvar.

Vi köper ibland direkt av en grisbonde och guuuud vilken skillnad!

• Mollyland
    FruG skrev 2012-03-13 22:16:42 följande:
    Har ni någon grisbonde inom räckhåll eller genom vänners vänner eller liknade så köp av dem!!! Mycket bättre än butikernas. Lite "hårdare", mer tuggmotstånd men det är för att det oftast är mer kött i deras egenproducerade korvar.

Vi köper ibland direkt av en grisbonde och guuuud vilken skillnad!

Jag har funderat på att börja köpa kött från en lokal bonde. Gärna en ekologisk. Känns så mycket bättre. Måste nog skaffa en större frys dock Flört
  • Duckan

Köpte Icas egna häromsistens, en falukorv med 80 % kött, den var god.

Svar på tråden Vilken korv är ok?