• trz

hjälp med lchf

Tjena! I morgon börjar jag med LCHF. Tänkte efterlysa ENKLA och SNABBA recept, då jag oftast inte har så mycket tid till att stå och laga mat. Och gärna tips på vad man kan äta till frukost.. Ägg och bacon är inte riktigt min grej.. Dricker heller varken kaffe eller the. Om någon annan vill hänga på vore det skitkul! Trevlig söndag på er!

trz.blogg.se Amy 111019
  • Svar på tråden hjälp med lchf
  • Capt Janeway

Snabb frukost:

Turkisk yoghurt (gärna med en skvätt 40% grädde i) + bär. (Lätt att ha frysta bär i frysen) 

• Snoddas83

Min favvo är keso som jag blandar med nån dl vispad grädde och sen bär eller annan frukt till! Har även hittat ett lchf-bröd på välsorterade ica butiker. Brödet heter Carbzone och finns även på carbzone.se. Själv har jag tappat ca 8 kg på två månader! :) lycka till!

• Allrona

Inte ägg alls eller bara inte kombinationen ägg och bacon? Jag älskar ägg som är stekt med ost på. Annars turkisk yougurt blandat med grädde, några hallon och lite olika frön. Eller baka fröknäcke och ät istället för vanlig macka.

Snabb mat, det finns ju hur mycket som helst. Vad äter du normalt idag? 

• trz

Tack för era tips!
    Normalt brukar jag äta smörgåsar till frukost, choklad till lunch och färdigmat till middag, eller typ korvstroganoff eller spagetti kötfärssås om jag har tid att laga något.. Mat har väl inte direkt vart någon prioritet, nu när jag har en liten 4månaders.. Men nu jäklar ska jag gå ner!

• Allrona

Köttfärssås med grädde och så gör du zuccinispagetti istället för pasta. Bara att hyvla en zuccini och koka nån minut i saltat vatten. Du kan i stort sett göra all man och bara byta ut kolhydraterna mot grönsaker. Jag gör ofta kokt blomkål eller broccoli till maten, eller bara sallad. Steka en köttbit eller laxfile tar inte så långt tid och en kallrörd sås eller kryddsmör (går att göra mycket och frysa in i bitar) tillsammans med grönsaker är jättebra mat. Till mellis tar du lite oliver, brieost, frökex, ostrullar med bregott, turkisk yougurt, mandlar eller paranötter eller ägg. Ägg med tonfiskröra funkar också till middag.

Läs kostdoktorn.se och anna hallens blogg där finns massor av tips på hur och varför man ska äta lchf. 

• Allrona

Tänk på att inte äta yougurt morgon, lunch och kväll då det ändå innehåller en del kolhydrater och man kommer lätt upp i ganska hög nivå kolhydarter om man äter mycket yougurt, bär och nötter.

• astro

Skulle säga att de flesta tål youghurt, bär och grädde dåligt till frukost. Ger ingen långvarig mättnad och för mycket kolhydrater för att vara en bra start på dagen.
    Har sett många som hållit fast vid denna vana (youghurt och bär är ju rätt likt en "vanlig" frukost)  att ramla av LCHF. Bättre att bryta helt mot gamla mönster.

Mina tips:

1) Skaffa ett par bra böcker. T ex Matrevolutionen och GI-Noll.

(Nätet ger inte alltid goda råd.)

2) Till frukost - sallader, t ex kyckling, tonfisk, böckling. Kallt kött. Avocado med ädelost och/eller olja och/eller vinäger. Oststavar av någon god stark ost. Skivor av en riktigt bra korv. Rökt fisk av alla slag.
    En riktigt fet soppa, om man föredrar varm frukost. 

Sallader kan man med fördel göra i ordning kvällen innan så blir morgonen fri från köksslabb.

Svar på tråden hjälp med lchf