• delta112

Parisiter under huden!

Jag är helt säker på att jag har någon sorts maskar(parasiter) under huden men jag vill få reda på vad det kan vara för sort och hur jag får död på dem.

Min kompis har haft detta problem i 3 månader nu och har som ni säkert förstår besökt flertalet läkare under denna tid. Han har tidigare haft problem med sos på grund av hasch och därav tror jag läkarna avskedar hans frågor utan att ens försöka hjälpa honom. En läkare han gick till stirrade bara på honom i några sekunder och sa sedan "nej du har inga parasiter, du kan gå nu". För min kompis började allt med ett obehagligt "krypande" under huden som tidvis bara blev värre och värre. I samband med krypandet började han även tappa hår. En dag upptäckte han till sin stora förvåning att han kunde dra av hårstrån endast med en handstrykning genom håret. När han tappade håret började han ta tabletter som skulle stärka hårrötterna och dylikt. Numera har han rakat av allt hår och han tycks även ha slutat tappa hår. Men tyvärr består krypningarna.
    För mig började allt för 6 dagar sen när min kompis sov över hos mig (vi satt aldrig i samma soffa och låg aldrig i samma säng). Till en början hade jag också, likt läkarna, svårt att tro på min kompis men för ca.6 dagar sedan sa han: "kom, titta här känner jag att det kryper något under huden" Vi tittade noggrant och kunde tillslut urskilja något som såg ut som en tunn vit liten gång under huden. I denna gång kunde vi se en något tydligare vit sträng(mask) som otroligt sakta förflyttade på sig. (dagen efter var gången samt strängen borta). Denna dag sov han alltså över hos mig och dagen efter började även jag känna ett kliande krypande under huden, som jag i början bara trodde jag inbillade mig. Men känslan har hållit i sig och gradvis blivit värre och nu dom tre senaste dagarna har jag märkt att mitt hår blivit tunnare. Krypandet är värst under natten men finns även under dagen, det är konstant. Krypandet är värst i halsområdet men förekommer i princip samtliga delar av kroppen.

Jag kollat ganska mycket på internet och övervägt parasiter som skabb, springmask mm. Men jag har inte lyckats hitta en parasit som kan orsaka håravfall vilket den här uppenbarligen gör. Så snälla någon hjälp mig!

Tänkte även tillägga att jag aldrig har tagit droger så en hallucination eller inbillning av någon slag är i mitt fall säkerligen inte inblandat.

• Svar på tråden Parisiter under huden!
  • Brittan
    Styrmansmamma skrev 2012-03-04 15:46:56 följande:
    Jag läste i DN om en pojke som varit i Norrland på en renfarm. Han hade klappat renarna och några veckor senare hade han en sån klåda i huvudet att hans mamma tog honom till en läkare. Det var inte löss, skabb eller mjäll och han blev hemskickad utan behandling. Den stackars pojken gick länge med detta och alla läkarna avfärdade detta (endast pga att de inte själva visste va de skulle göra). Men en dag ser mamman en liten mask i pojken hårbotten och de åker genast till en läkare och visar detta. Då efter mycket om och men visar det sig vara en speciell sorts parasit som vissa renar kan ha. Denna mask som lever under huden på renar hade väl kommit över till pojken som fick plågas av detta så länge. Jag tror att det fanns botemedel som han fick för han var fri från besvär när artikeln skrevs iaf...

Kan ju vara nåt sånt din kompis och eventuellt du kan ha fått!?

Antar att  det är kormen du tänker på. Det är en sorts broms som lägger ägg i renarna.
  • Brittan
    Brittan skrev 2012-03-04 16:05:00 följande:

Antar att  det är kormen du tänker på. Det är en sorts broms som lägger ägg i renarna.

Menar fluga.
  • delta112

Tack för alla svaren!
    Hakmasken passar inte riktigt in på mina symtom, läste också att den inte kan föröka sig i människan vilket jag tror att den parasit jag har gör.
    Tyvärr fick jag inte upp länken på artikeln du skicka skulle vara tacksam om du försöker igen. Läste dock lite om kormen och det skulle kunna vara det eller något liknande. Jag ska till läkare imorn hade jag tänkt, men vill hitta någon som har lite mer kompetens inom ämnet. Så om någon har en bra doktor att rekommendera är jag väldigt tacksam!

Funderar på att köpa hem vermox, kan man göra det eller behöver man recept från läkare? Och om man skulle göra det undrar jag om det finns några allvarliga bieffekter?

• gullehjärtat

Skabb blir väl som tunna vita gångar?
    Gå till läkaren direkt imorgon!

• delta112

Ja men saken är den att jag inte har några synliga gångar eller märken och därför tror jag det kommer bli svårt för en läkare att ta reda på vad det är.

Har funderat mycket över skabb, många symptom stämmer in med mina/min kompis. Men just känslan i övre delen av halsen/hakan och håravfallet verkar inte stämma in så bra på just skabb utifrån den information jag hittat. Är det någon som vet om håravfall kan vara kopplat till skabb?

Som tur är ser man inte att jag tappat hår ännu utan det känns bara tunnare, dock befarar jag att så småningom tappa lika mycket som min kompis gjorde. Men har iaf bokat tid hos läkare imorn, så får hoppas på det bästa!

• Styrmansmamma

Men om nu båda två såg en liten mask på din vän svårt ni ju att det är maskar under huden.
    Har inte din kompis sparat nån mask han har hittat och visat upp eller lyckats fota och visa för en läkare? För utan "bevis" kan de nog inte göra så mkt...

• Tååtan

Hade du haft skabb sp hade du märkt det!! Jag å sambon höll på att kola vippen när vi hade det!! Turades om Att riva sönder varandra! Hade knappt nån hud kvar.. Men låter som någon typ av parasit ja!

• sskstud3nt3n

Förlåt men kan det vara möjligt att det är lite power-of the mind inblandat här? jag är själv en fruktansvärt duktig hypokondriker och har haft allt mellan elefantitis och hjärntumörer...
    Jag menar bara att det är lätt att se det som någon annan tror sig se.
    I vilket fall som helst, uppsök läkare omedelbums och kolla upp det.

• Elin 860

fått nå svar på vad det är/var?

• makase

Hej jag känner igen mig enligt besvären som din kompis har. Har rökt båda cannabis/hacsh antal år har aldrig haft någon sjukdom besvär var aldrig i vården,men under 2013/06 då började vikt ner gång förstoppning ingen apitit.jag tänkte det vanligt men senare kände mycke kilade ovan på över könshåret tänkte det är lugnt sedan kände rusningar och spridning till min könsorgan då var det allvarligt var på besök hos vårdcentralen har blivit undersökt fick lämna blodprovar/avföring efter en vecka så var prövarna okej men personligen hittade jag en vitt mask i avföringen lämnade engång till då fick jag 10dagar behandling mot infektion,detta slutade aldrig fjärde besöket var läkarn bestämd att det berör på rökningen av cannabis.har varit på vården ca:20gånger de hittar THC i blodet och det sitter länge i kroppen varje besök blodprov även jag har slutat röka,dem är hopplösa sitter googela på nätet hur de ska behandla dig så förvänta dig inte någont av de spiecellt när du röker cannabis rökare är deras genväg att skriva ut antidipration och psykeratri,läkarna i svenkvård kan bara äldre människor symtom som synligt för de är så svaga. Det finns en medicen mot maskar 2veckor behandling den heter Natursil opt den är flyttande 1-2 droppar i vatten sen dricka. Kolla om du har Skabb behandling för den är Tanuex kräm.jag ska till Tyskland(Frankfurt) för behandling privatklinik man ska ha hälsokort/hemförsäkring för täcka eventuella kostnader har fått någg av vården. Önskar er med all lycka och vänta inte att ska knacka på dörren och ge dig behandling spara slanter och sök vidare till kunniga läkare

Svar på tråden Parisiter under huden!