• havika

Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012

Jag har nyligen testat Plus efter IVF..

Finns det fler som nyligen plussat och vill följas åt från början??
    Diskutera allt som händer i graviditeten på vägen fram till BF och tiden därefter.

Du behöver förstås inte gjort IVF men vi IVF:are har ju liksom ett band till varann med allt vi gått igenom. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-16 12:18
    Våran lista finns nu här, så vi har bättre koll på den.
    Glöm inte uppdatera vid behov.

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m64482166.html

• Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012
  • hillebille

hej på er tjejer hoppas allt är bra med er.

någon annan som har pollen allergi usch hur står ni ut med alla nysningar och tilltäppta näsor om kvällarna.?
    någon som vet om det finns några tabletter som man får ta.?

• sommarlängtan

Jag har oxå sån himla pollenallergi. Verkligen hemskt! Nyser konstant. Ringde vårdcentralen igår o dom rekommenderade att gå o rådfråga på Apoteket för dom skriver helst inte ut medicin när man är gravid. Säg gärna till om ni vet om nån medicin! Hoppas allt är bra med er alla!!!

• FruLindell

Jag har läst i andra trådar att gravida fått loratadin mot pollenallergi. Man har tidigare avrådit från dessa till gravida, men efter några års forskning är detta tydligen ändrat. I Fass står det fortfarande att gravida avråds, men i läkarnas motsvarighet till Fass (J-någonting) så ska det ha uppdaterats och nu är det tydligen det läkemedlet som läkarna rekommenderar i första hand till gravida.  Men som sagt, detta är FL-information så den behöver ju nödvändigtvis inte vara rätt :)

Min barnmorska sa att jag skulle boka in ett läkarbesök för att få något utskrivet mot allergin, har dock klarat mig än så länge.  

• havika

Vad jobbigt med allergi.. har tur att slippa. men jag har den berömda grsvidnästäppan o kan inte gå nånstans utan nässpray.

Idag har jag gjort Kub-ul.. Åå det va då underbart att se.. en sprattlande liten bebis som såg ut att ha det jättebra :)

Hon såg två cystor på ena äggstocken och blev jätteorolig så hon sprang in på ivf- avd o frågade läkaren... men det va tydl jättevanligt vid ivf o de försvinner av sig självt.. så det va skönt o höra.

• Jmelb

grattis havika till ett lyckat UL. visst är det underbart att få se den lilla krabaten röra på sig därinne.

• Blomman1
    Kookaburra skrev 2012-04-28 19:58:47 följande:
    Då förstår jag att "hälla över"-tricket blir svårt... För mig hade det funkat - jag får lätt migrän av vin och är därför väldigt kräsen - vilket alla runtomkring vet om

Du kan inte fejka magsjuka några dagar innan? Då är det ju inte läge att dricka alkohol några dagar efteråt, även om man är "frisk" igen...

Annars återstår väl att ta riktigt men inte dricka (hälla ut?, låta din sambo dricka ur ditt glas?) eller läkemedel.

Svårt och kanske kommer en del fatta. Men jag har trott flera gånger att folk fattat, men de har inte gjort det för folk tänker inte alltid så långt liksom... Det är nog mest om någon redan anar det eller är sådär superuppmärksam på vad folk dricker och inte. 

Om du lider av migrän ibland så är ju migränkänningar en klockren ursäkt - värsta man kan göra då är ju att dricka alkohol...
    Haha jag tänkte också på det med magsjuka eller att jag varit sjuk, men det blir svårt för jag jobbar idag, och svägerskan som kommer på festen kommer till mig på jobbet idag för behandling.

Vill verkligen inte få i mig en droppe alkohol så vill inte smutta på något glas heller..

men migrän grejen kan ju funka. har man sånna känningar vill man ju inte dricka.

Tack för tipsen =)
  • Ylviz
    FruLindell skrev 2012-05-03 09:14:46 följande:
    Jag har läst i andra trådar att gravida fått loratadin mot pollenallergi. Man har tidigare avrådit från dessa till gravida, men efter några års forskning är detta tydligen ändrat. I Fass står det fortfarande att gravida avråds, men i läkarnas motsvarighet till Fass (J-någonting) så ska det ha uppdaterats och nu är det tydligen det läkemedlet som läkarna rekommenderar i första hand till gravida.  Men som sagt, detta är FL-information så den behöver ju nödvändigtvis inte vara rätt :)

Min barnmorska sa att jag skulle boka in ett läkarbesök för att få något utskrivet mot allergin, har dock klarat mig än så länge.  
    Fass.se är läkarens ständiga följeslagare, tyvärr är den lite långsamma på att uppdateringa. Angående just läkemedel och fosterskador är därför Janusinfo.se bättre (en sida skriven av stockholmsläns landsting). Kollade på loratadin där och det står att loratadin inte ger forsterskador. Se länk
    http://www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=738&contenttype=text/html
  • Ylviz

Sorry, stavfelen ovan, så trött efter jobbet...
    Ha en toppenbra helg!
    Kram 

• snufflan75

Vart på inskrivning på MVC i veckan :) Trevlig helg!

• havika

Blomman 1: Hur gick det på festen??
    Vilket trick körde du med för att inte dricka??

Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012